10 May 2009

NLD and 2010 challenges

၂ဝ၁ဝ စိန္ေခၚမွဳမ်ားနဲ႔ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖဲြ႔ခ်ဳပ္
ေမာင္ေရႊ
ေမ ၁ဝ၊ ၂ဝဝ၉

“- - သူနဲ႔ ေဒၚစုတုိ႔ သက္ရိွ ထင္ရွား ရိွေနတုန္း ယခုအခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ႏွစ္ဦး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လိုက္ၾကရင္ ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခါနဲ႔မွ မတူတဲ့ ညီညြတ္မွဳတစ္ခုကို အရယူႏိုင္တယ္ - - ”

၂ဝဝ၉ခုႏွစ္ရဲ႕ ရက္ေတြလေတြ တေရြ႕ေရြ႕ တိုက္စားလုိ႔ ခရစ္ႏွစ္ ၂ဝ၁ဝ ဆိုတာကို ခ်ဥ္းကပ္လုိ႔ေနပါၿပီ၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ၂ဝ၁ဝ ပန္းခ်ီကားလည္း တျဖည္းျဖည္း ပီပီျပင္ျပင္ျဖစ္လုိ႔လာေနပါၿပီ၊ အခ်ဳိ႕ ႏိုင္ငံေရး အကဲခပ္သမားမ်ားကေတာ့ ႏိုင္ငံအေရး ေဆြးေႏြးစရာ အခင္းအက်င္း အသစ္ေတြ ေပၚထြက္လာေတာ့မယ္၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အတြက္ ေျပာေရး ဆိုခြင့္ေတြ ပိုမို ရရိွလာေတာ့မယ္ စသည္ျဖင့္ အေကာင္းျမင္ အေတြးမ်ားလည္း ရိွေနသလို အခ်ဳိ႕ကလည္း ေပၚထြက္လာမယ့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သစ္ဟာ ျမန္မာျပည္အတြက္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို တရားဝင္ အသက္သြင္းတဲ့ စနစ္ပါလုိ႔ ဆိုၾက ျပန္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ၂ဝ၁ဝျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းအသစ္က ယူေဆာင္လာႏိုင္တဲ့ စိန္ေခၚမွဳ အသစ္ေတြြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ Scenario ေလးတစ္ခု ဖန္တီးၿပီး ေတြးၾကည့္ၾကရေအာင္။

Xxx - - - - xxX

၂ဝ၁ဝ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္

၂ဝ၁ဝျပည့္ႏွစ္အလြန္၊ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ထဲက ျမင္ကြင္း တစ္ခုေပါ့၊ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္နာယကရဲ႕ ေရွ႕ေမွာက္မွာ ေရြးေကာက္ တင္ေျမာက္ခံ လႊတ္ေတာ္ အမတ္တစ္ဦးက ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ တင္ျပလာတဲ့ ႏွစ္စဥ္ အရအသံုး ခန္႔မွန္းေျခ ေငြစာရင္းကို အတည္ျပဳေပးရမယ့္ ကိစၥအတြက္ အေရးပါတဲ့ အစီရင္ခံစာ တစ္ခုကို တင္သြင္းေနပါတယ္၊ လႊတ္ေတာ္အတြင္းက လူထု ကိုယ္စားလွယ္၊ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားလည္း နားအစြင့္သားနဲ႔ စိတ္ဝင္တစား နားေထာင္ေနၾကပါတယ္။ အစီရင္ခံစာ တင္သြင္းတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္က ဘာေတြ တင္ျပေနသလဲ ဆိုေတာ့ -

- “လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂ဝ အတြင္း အစိုးရ အသံုးစရိတ္မ်ားကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာ ကာကြယ္ေရးက႑ အတြက္ အသံုးစရိတ္ဟာ ႏွစ္စဥ္ အစိုးရ အသံုးစရိတ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ၄ဝ% မွ ၅ဝ% အတြင္း ရိွေနတာကို ေလ့လာ ေတြ႔ရိွရပါတယ္၊

- ဒါေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂ဝ ကာလတေလွ်ာက္လံုး က်န္းမာေရးက႑နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အစိုးရရဲ႕ ႏွစ္စဥ္ အသံုးစရိတ္ သတ္မွတ္မွဳဟာ အစိုးရအသံုးစရိတ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ၁% မွ ၂% အတြင္းသာ ရိွခဲ့ ပါတယ္၊

- အဲဒီ အသံုးစရိတ္ဟာ က်န္းမာေရးက႑မွာ အသံုးျပဳရမယ့္ ပမာဏရဲ႕ ၁ဝ% မွ ၁၈% နဲ႔သာ ညီမွ်ခဲ့ၿပီး အသံုးျပဳမွဳကို ေလ့လာတဲ့ အခါမွာလည္း ေဆးရံု/ ေဆးခန္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္း စတဲ့ အေျခခံ အေဆာက္အဦ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အပိုင္းမွာ အားလံုး နီးပါး သံုးခဲ့တာ ျဖစ္ေၾကာင္း ထပ္ေတြ႔ရပါတယ္၊

- ဒါေၾကာင့္ လိုအပ္ေနတဲ့ ၈၂% မွ ၉ဝ%ေသာ က်န္းမာေရးက႑ အသံုးစရိတ္ေတြ အတြက္ ကုလသမဂၢ အဖဲြ႔အစည္းမ်ား၊ အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးမွဳ အကူအညီ ေပးေရး အဖဲြ႔ အစည္းမ်ားနဲ႔ လူထုရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ စုေဆာင္းေငြမ်ား အေပၚမွာသာ အမီွျပဳ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရတာ ေတြ႔ရပါတယ္၊

- ဒီေငြမ်ားနဲ႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ေဆးရံု ေဆးခန္းမ်ားအတြက္ လူထု က်န္းမာေရး ကုသမွဳ အသံုးစရိတ္၊ ကာကြယ္ေဆးထိုးလုပ္ငန္းလို လူထု က်န္းမာေရး ျမင့္တင္မွဳလုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ အသံုးစရိတ္၊ HIV/ AIDS နဲ႔ တီဘီေရာဂါ စီမံခ်က္မ်ားလို ေရာဂါေဘး ကာကြယ္ တားဆီးမွဳ လုပ္ငန္းမ်ား အသံုးစရိတ္၊ ေဆးသုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အသံုးစရိတ္နဲ႔ လူ႕ စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းမ်ား အသံုးစရိတ္မ်ားကို အေထာက္အပံ့ ေပးေနခဲ့ရပါတယ္၊

- က်န္းမာေရးက႑ အသံုးစရိတ္မ်ား ျပည္ပ အေထာက္အပံ့ကို အထူး မီွခိုေနခဲ့ရတဲ့အတြက္ ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရး လုပ္ငန္းေတြလို လုပ္ငန္းေတြမွာ ေဆာင္ရြက္သင့္သေလာက္ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့အျပင္ ၂ဝဝ၅ခုႏွစ္ မွာ Global Fund အဖဲြ႔ရဲ႕ ေထာက္ပံ့မွဳျဖတ္ေတာက္ခံရစဥ္က ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးမွာ အဓိကျပႆနာ ႀကီး (၃)ခုျဖစ္တဲ့ HIV/AIDS၊ တီဘီနဲ႔ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ကာကြယ္တားဆီးေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အထူး စိုးရိမ္စရာ အေျခအေနမ်ား ႀကံဳေတြခဲ့ရတာ အားလံုးသိၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္၊

- ယခု ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက တင္ျပလာတဲ့ အရအသံုး ခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္းကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့ရာမွာ ယခင္ အႏွစ္ (၂ဝ)ကာလရဲ႕ လ်ာထားသံုးစြဲမွဳပံုစံအတိုင္း ျဖစ္ေနျပန္တာ ေတြ႔ရပါတယ္၊

- က်န္းမာေရးဟာ လူထုအတြက္ အေျခခံလုိအပ္ခ်က္ တစ္ခု ျဖစ္တာေၾကာင့္ ယခု ျပည္ေထာင္စု အစိုးရရဲ႕ အရအသံုး ခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္းမွာ ကာကြယ္ေရးက႑ အသံုးစရိတ္ သတ္မွတ္မွဳကို နဲနဲေလ်ာ့ကာ ၃ဝ% သာ ထားၿပီး က်န္းမာေရးက႑အတြက္ ၁ဝ% သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ လက္ရိွ က်န္းမာေရးက႑ အသံုးစရိတ္မ်ား အတြက္ အေတာ္ ျပည့္စံုသြားေစမွာျဖစ္ပါတယ္၊

- ဒါေၾကာင့္ ျပည္ပ အေထာက္အပံ့မ်ားကို က်န္းမာေရးက႑ ဖြံ႔ၿဖိဳးဖုိ႔ အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေနရာမ်ားမွာ ရယူ အသံုးခ်သြားႏိုင္ေၾကာင္း၊ က်န္းမာတဲ့ မိသားစုဘဝကို ပိုမို ပိုင္ဆိုင္လာၾကတဲ့ ႏိုင္ငံသားမ်ား အေနနဲ႔ မိသားစု စုေဆာင္းေငြ ပိုရိွလာၾကမယ္၊ စုေဆာင္းေငြကို အျခား လုိအပ္တဲ့က႑ေတြမွာ ပိုသံုးလာႏိုင္ ၾကမယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္လည္း ပိုမို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ လာေစမွာျဖစ္ပါတယ္” စသည္ျဖင့္ က်န္းမာေရး က႑နဲ႔ တိုင္းျပည္တစ္ခုရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွဳကိုပါ ဆက္စပ္ကာတင္ျပရင္း က်န္းမာေရးက႑အတြက္ အသံုးစရိတ္ ပိုမိုလ်ာထားဖုိ႔ စည္းရံုးေျပာဆိုသြားပါတယ္။

ဒီတင္ျပမွဳအၿပီးမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယကမွ အေထြေထြေဆြးေႏြးဖုိ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အစီအစဥ္ အတိုင္း လမ္းဖြင့္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ေထာက္ခံေဆြးေႏြးသူ အေတာ္မ်ားပါတယ္၊ ၾကည့္လိုက္ေတာ့လည္း လူထုက ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ေပးလိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ျဖစ္ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္ ေစလႊတ္ေပးလိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးကေတာ့ -

“လူထုရဲ႕ က်န္းမာေရး အေျခအေန ပိုမို တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေစဖုိ႔၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ပိုမို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ လာေစဖုိ႔ တင္ျပေဆြးေႏြးသြားတာ ျဖစ္လုိ႔ ဂုဏ္ယူပါေၾကာင္း၊ ေလးစားပါေၾကာင္း၊ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္စား လွယ္ႀကီးမ်ားကို အသိေပးလိုတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ရိွပါေၾကာင္း၊ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရဲ႕ အခန္း(၁)၊ ပုဒ္မ (၂ဝ) အပိုဒ္(ခ)မွာ တပ္မေတာ္သည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အားလံုးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲ စီရင္ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ ရိွသည္ လုိ႔ ေဖၚျပထားေၾကာင္း၊ ယခုကိုယ္စားလွယ္ႀကီး တင္ျပလာတဲ့ ကိစၥဟာ ဒီအခ်က္ နဲ႔ ၿငိေနေၾကာင္း၊ ဝိုင္းဝန္း စဥ္းစားၾကဖုိ႔ လိုေၾကာင္း” စသည္ျဖင့္ ေဆြးေႏြးသြားျပန္ပါတယ္။

တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားျပဳ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ ႏွစ္ဦးကလည္း ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ခံေဆြးေႏြး သြားျပန္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကေတာ့ ၿငိမ္ခ်က္သား ေကာင္းေနၾကပါတယ္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ ေနာက္ခံရိွၾကတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားကေတာ့ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ထိပ္တိုက္ မေတြ႔လိုတဲ့သေဘာ ေရငံုႏွဳတ္ပိတ္ကာ ဘာမွတ္ခ်က္မွ မေပးၾကပါဘူး။ ေဆြးေႏြးခ်ိန္သာ ကုန္သြားပါတယ္၊ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက တဆင့္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက တင္ျပလာတဲ့ ႏွစ္စဥ္ အရအသံုး ခန္႔မွန္းေျခ ေငြစာရင္းကို ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္ဖုိ႔အေရး တိက်တဲ့ အေျဖတစ္ခု ထြက္မလာတဲ့အတြက္ အဆံုးမွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ နာယကႀကီးက ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ အခန္း (၄)၊ ပုဒ္မ ၈၆ (က)ပါ အခ်က္အရ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ ဆႏၵမဲေပး ဆံုးျဖတ္ၾကဖုိ႔ ေၾကညာလိုက္ပါေတာ့တယ္။

“ - - - လုပ္ငန္းရွင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားကေတာ့ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ထိပ္တိုက္ မေတြ႔လိုတဲ့သေဘာ ေရငံုႏွဳတ္ပိတ္ကာ ဘာမွတ္ခ်က္မွ မေပးၾကပါဘူး - - ”

လူထုက ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ (၄၉၈)ဦးနဲ႔ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ က ေရြးခ်ယ္ ေစလႊတ္ေပးလိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ (၁၆၆)ဦး၊ စုစုေပါင္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ (၆၆၄)ဦး ရိွတဲ့၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဥပေဒျပဳအာဏာ အရာမွာ အျမင့္ဆံုး အဆင့္ ျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႀကီးက အေျခခံဥပေဒ အခန္း (၄)၊ အပိုဒ္ ၁ဝ၃ (င) မွာ ေဖၚျပ ေပးအပ္ထားတဲ့ အခြင့္အာဏာကို အသံုးျပဳၿပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရရဲ႕ ႏွစ္စဥ္ အရအသံုး ခန္းမွန္းေျခ ေငြစာရင္းမွာ က်န္းမာေရး အသံုးစရိတ္ကို နဂိုတင္ျပစဥ္အတိုင္း ၂% ထားမွာလား၊ ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္ကို ေလ်ာ့ၿပီး က်န္းမာေရးစရိတ္ကို ၁ဝ% ထားမွာလား ဆိုတာ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ လိုက္တဲ့ အခါမွာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားရဲ႕ ၇၈%က က်န္းမာေရးစရိတ္ကို ၁ဝ% ထားဖုိ႔ သေဘာတူတဲ့ အေျဖ တစ္ခု ထြက္လာပါေတာ့တယ္။ ေပၚထြက္လာတဲ့ ေထာက္ခံမွဳ ရာခိုင္ႏွဳန္းကို ၾကည့္ရင္ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ အခ်ိဳ႕လည္း ေထာက္ခံမွဳမွာ ပါဝင္ေၾကာင္း အထင္အရွား သိႏိုင္တာမုိ႔ လူထုက ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမာက္ေပးလိုက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အတြင္းမွာ အထူးကို ဝမ္းသာေၾကနပ္ ပီတိျဖစ္ေနၾကတာေပါ့။

Defult ခလုပ္နဲ႔ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္

အဲဒီ ပီတိေတြ ၾကာၾကာမခံလိုက္ပါဘူး၊ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္၊ အတည္ျပဳခ်က္ ေရးသား ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္မွာ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ထံမွ လႊတ္ေတာ္ နာယကႀကီးထံ စာတစ္ေစာင္ ဝင္လာပါတယ္။ ယခုအတည္ျပဳခ်က္ ေတာင္းခံထားတဲ့ အစိုးရရဲ႕ အရအသံုး ခန္႔မွန္းေျခ ေငြစာရင္းမွာ ကာကြယ္ေရးက႑ အသံုးစရိတ္ကုိ ေလွ်ာ့လိုက္ရင္ တပ္မေတာ္အတြက္ စီစဥ္ ေဆာင္ရြက္ရန္ ျပင္ဆင္ထားသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ထိခိုက္ ေႏွာင့္ေႏွးသြားေစမွာ ျဖစ္ၿပီး အေျခခံဥပေဒရဲ႕ အခန္း(၁)၊ ပုဒ္မ (၂ဝ) အပိုဒ္(ခ)တြင္ ေဖၚျပထားခ်က္နဲ႔လည္း မကိုက္ညီရာလည္း ေရာက္ေၾကာင္း၊ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ ကာကြယ္ေရး က႑အသံုးစရိတ္ ေလ်ာ့ခ်ျခင္းကို လက္မခံႏိုင္ပါေၾကာင္းနဲ႔ က်န္းမာေရးက႑ အတြက္ လိုအပ္ခ်က္ကို အျခားနည္းလမ္းမ်ားနဲ႔ လႊတ္ေတာ္မွာ အေျဖရွာၾကရန္ ေရးသားထားပါတယ္။ ေနာက္ရက္အနည္းငယ္အၾကာမွာ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ နာယကႀကီးထံ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ထံမွ စာတစ္ေစာင္ ထပ္ဝင္လာပါတယ္။ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္ ေစလႊတ္ထားတဲ့ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အနက္မွ (၁ဝ)ဦးကို ေျပာင္းလဲ တာဝန္ေပးအပ္တဲ့ အေၾကာင္းပါ။

Xxx - - - - xxX

ဇာတ္လမ္းကေတာ့ ဒီမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝဝ၈ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ဖတ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ျမင္ေယာင္မိတဲ့ အေတြး ျမင္ကြင္းတစ္ခုပါ။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္တစ္ခုကို ဆြဲထုတ္လုိ႔ ေတြးမိတာ ျဖစ္ပါတယ္၊ အင္မတန္ အေရးႀကီးတဲ့ ဖဲြ႔စည္းပံုဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာေတြသာ ေတြးမိရင္ ဒီ Scenario ထဲမွာ မေအာင္ျမင္တဲ့ အဆိုျပဳမွဳေတြ၊ အဆိုျပဳမွဳေအာင္ျမင္ေသာ္လည္း ရွဳံးနိမ့္သြားတဲ့ မဲခြဲဆံုးျဖတ္မွဳေတြ၊ မဲခြဲ ဆံုးျဖတ္မွဳေအာင္ျမင္ေသာ္လည္း အခက္အခဲနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရတဲ့ လူထုဆႏၵခံယူပြဲေတြ၊ လူထုဆႏၵခံယူပြဲ ေအာင္ျမင္ေသာ္လည္း ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အာဏာသိမ္းမွဳေတြနဲ႔ စာမ်က္ႏွာ အေတာ္စားသြားပါလိမ့္မယ္။ ထူူးျခားတာ တစ္ခုေတာ့ ျမင္သာထင္သာ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္၊ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ အာဏာတည္ၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းမွဳမ်ားဟာ အေျခခံဥပေဒပါ အခြင့္အာဏာအရ လုပ္တဲ့ အာဏာသိမ္းမွဳမ်ား ျဖစ္လာမွာေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္ နဝတ၊ နအဖ တုိ႔လို ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ တရားဝင္မွဳ Legitimacy ျပႆနာမ်ဳိး အဲဒီေခတ္ စစ္အစိုးရေတြ ရင္ဆိုင္စရာ မရိွႏိုင္ေတာ့ပါ။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ အတိုက္အခံမ်ားက စင္ၿပိဳင္အစိုးရဖဲြ႔စည္းတာ၊ ကုလသမဂၢ ကိုယ္စားလွယ္ကို ကန္႔ကြက္ဖယ္ရွားဖုိ႔ ႀကိဳးစားတာေတြဟာ ေနာင္လာမည့္ ႏိုင္ငံေရးစင္ျမင့္မွာ ျမင္ေတြ႔စရာ မရိွေတာ့ပါဘူး။

“ - - စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းမွဳမ်ားဟာ အေျခခံဥပေဒပါ အခြင့္အာဏာအရ လုပ္တဲ့ အာဏာသိမ္းမွဳမ်ား ျဖစ္လာမွာေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္ နဝတ၊ နအဖ တုိ႔လို ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ တရားဝင္မွဳ Legitimacy ျပႆနာမ်ဳိး အဲဒီေခတ္ စစ္အစိုးရေတြ ရင္ဆိုင္စရာ မရိွႏိုင္ေတာ့ပါ - -”

ဒီအေတြးထဲက ရလိုက္တဲ့ သင္ခန္းစာက အဲဒီ ၂ဝဝ၈ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒထဲမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အတြက္ Defult ခလုပ္ကေလးေတြ တပ္ထားတာ ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ ကြန္ျပဴတာသံုးေနရင္းနဲ႔ setting ေတြ မႀကိဳက္ေတာ့ ဘူးဆိုရင္ နဂို စက္ရံုထုတ္ setting အတိုင္း ျပန္ျဖစ္သြားေအာင္ လုပ္ေပးတဲ့ ခလုပ္ေလး ေတြလိုေပါ့။

ရင္နင့္စရာ ျဖတ္သန္းမွဳတစ္ခု

တကယ္ေတာ့ အဲဒီ Default ခလုပ္မ်ား၊ တနည္းအားျဖင့္ လူထု ိုယ္စားလွယ္မ်ားရဲ႕ဆႏၵ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ကာကြယ္ေရး ီးစီးခ်ဳပ္ဆိုသူ လူတစ္ဦးရဲ႕ ဆႏၵအတိုင္း ျဖစ္ေစဖုိ႔ စီမံထားတဲ့ ဖဲြ႔စည္းပံုဥပေဒပါ ခ်က္မ်ားကို အတိုက္ အခံ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ တိုင္းရင္းသား ဖဲြ႔အစည္းမ်ား၊ ျပည္တြင္း ျပည္ပက ဒီမိုကေရစီအေရး လွဳပ္ရွားသူမ်ား အားလံုးက သတိျပဳမိၾကလုိ႔ ၂ဝဝ၈ လူထု ဆႏၵခံယူပြဲမွာ ဆႏၵမဲ သြားမေပးၾကဖုိ႔၊ ကန္႔ကြက္မဲ ေပးၾကဖုိ႔ ေဆာ္ၾသ ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီဖဲြ႔စည္းပံုဥေပဒနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ကုလသမဂၢ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဘန္ကီမြန္းကလည္း ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္၊ မတ္လအတြင္းမွာ အခ်က္(၅) ခ်က္ပါတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ တစ္ရပ္ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊထံ ေပးခဲ့ပါေသးတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အထူးသံတမန္ ဂမ္ဘာရီအတြက္ ျမန္မာျပည္မွာ ရံုးစိုက္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးဖုိ႔၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔တကြ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား အားလံုး ျပန္လႊတ္ေပးဖုိ႔၊ တိတိက်က် ေဖၚျပထားတဲ့ အခ်ိန္ ေဘာင္တစ္ခုအတြင္းမွာ ေဒၚစုနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊတုိ႔ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးဖုိ႔၊ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ေရးဆြဲမွဳကို NLD အပါအဝင္ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားညီလာခံမွာ မပါဝင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားနဲ႔အတူ ျပန္လည္သံုးသပ္ ေရးဆြဲဖုိ႔၊ စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရးနဲ႔ လူသားခ်င္း စာနာ ေထာက္ထားမွဳ ဆိုင္ရာ အကူအညီေပးေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆြးေႏြး ႏိုင္ေရးအတြက္ အမ်ဳိးသား စီးပြားေရး ဖိုရမ္တစ္ခု တည္ေထာင္ဖုိ႔ စတဲ့ အခ်က္(၅)ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ နအဖ က ဒီ အဆိုျပဳခ်က္မ်ား အားလံုးကို လက္မခံခဲ့ပါဘူး၊ လူထုဆႏၵခံယူပြဲကို နည္းမ်ဳိးစံုနဲ႔ အထေျမာက္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းကို အတည္ျပဳျဖစ္သြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာ အားလံုး သိၿပီးျဖစ္ပါတယ္။

NLD ဟာ နအဖက အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲဖုိ႔ စီစဥ္ေပးခဲ့တဲ့ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားညီလာခံမွာ ပူးေပါင္း ပါဝင္ခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ဆ႒မ အႀကိမ္ေျမာက္ အစည္းအေဝးမွာေတာ့ ဒီညီလာခံရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မွဳမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းမက်ဘူး၊ ဖဲြ႔စည္းပံုေရးဆြဲမွဳမွာ နအဖ အလိုက် ေရးဆြဲေနရၿပီး ကိုယ္စားလွယ္ေတြရဲ႕ ဆႏၵကို လစ္လွဴရွဳေနတယ္။ ဒီေတာ့ အမ်ဳိးသားညီလာခံက ျပဌာန္းေပးမယ့္ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖၚေပးမယ့္ အရာတစ္ခု ဘယ္နည္းနဲ႔မွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုၿပီး ေထာက္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတိုင္းသာဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း မက်တဲ့ ဖဲြ႔စည္းပံု ဥပေဒရဲ႕ သမိုင္းတရားခံ ျဖစ္ေတာ့မွာမုိ႔ နအဖက ညိွႏိုင္း ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔လည္း ေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ မရတဲ့အဆံုး ညီလာခံကို မတက္ေရာက္ဘဲ ဆႏၵျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နအဖကလည္း ညိွနိုင္းဖုိ႔ မႀကိဳးစားဘဲ ညီလာခံ (၂)ရက္ ပ်က္ကြက္ရင္ ညီလာခံက ရာသက္ပန္ ထုတ္ပယ္ၿပီးသား ျဖစ္တယ္လုိ႔ အဲဒီအခ်ိန္က ညီလာခံက်င္းပေရး ေကာ္မတီဥကၠ႒ ဒုတိယ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မ်ဳိးညြန္႔က ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္ ညီလာခ ံျပန္စေတာ့လည္း ပါဝင္ႏိုင္ျခင္း မရိွေတာ့ပါဘူး။ တကယ္တန္းေတာ့ NLD လိုပဲ တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ားကလည္း ဒီအခ်က္မ်ားကို ညြန္ျပ ေထာက္ျပခဲ့ၾကၿပီးသားပါ။ ဘယ္လိုမွ လုပ္မရတဲ့အဆံုးသပ္ ရလဒ္ကေတာ့ ဒီေန႔ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း မက်တဲ့ ၂ဝဝ၈ ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ပါတယ္။

နည္းလမ္းရွာဖုိ႔ လိုအပ္

မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ၉၂%ေထာက္ခံနဲ႔ အတည္ျပဳထားပါၿပီဆိုတဲ့ ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႀကီးက က်ေနာ္တုိ႔ ေရွ႕မွာ ေရာက္ေနပါၿပီ၊ ဒီဖဲြ႔စည္းပံုအရ ေဆာင္ရြက္မယ့္ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုတာလည္း ၂ဝ၁ဝမွာ ႀကံဳေတြ႔ရ ပါေတာ့မယ္။ ေရွာင္လြဲလုိ႔ေတာ့ မရႏိုင္တဲ့အရာ၊ မျဖစ္မေန ျဖတ္သန္းရမယ့္ အရာတစ္ခု ျဖစ္လာေနပါၿပီ။ ယခုလက္ရိွ အေျခအေနအတိုင္းသာ ဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ ဒီေဆာင္းပါးအစပိုင္းက Scenario အတိုင္း ျမင္ေတြ႔လာရဖုိ႔ကေတာ့ ဧကန္မုခ် ျဖစ္ေနပါတယ္။

လက္ရိွအေျခအေနက အေျပာင္းအလဲ တစ္ခု ဖန္တီးႏိုင္ဖုိ႔ NLD က ႀကိဳးစားခ်က္တစ္ခုကို မၾကာမီွက ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ေရႊဂံုတိုင္ေၾကညာစာတမ္းပါ။

- အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ားအားလံုး ျခြင္းခ်က္မရွိ ျပန္လႊတ္ေပးရင္၊

- ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွ ဒီမိုကေရစီ စံႏံႈန္းမ်ားႏွင့္ မကိုက္ညီသည့္ အခ်က္မ်ား ကို ျပင္ဆင္ေပးရင္၊

- အားလံုးလႊမ္းၿခံဳပါဝင္ႏိုင္မည့္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲအျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာက ေစာင့္ၾကပ္ ေလ့လာမႈကို ခြင့္ျပဳလ်က္ က်င္းပမည္ဆိုရင္

၂ဝ၁ဝေရြးေကာက္ပြဲမွာ ပါဝင္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ေၾကာင္း ေဖၚျပထား ပါတယ္။ အဓိက အက်ဆံုးျဖစ္တဲ့ အေျခခံဥပေဒကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ဖုိ႔အတြက္လည္း နအဖအတြက္ ရွဥ့္လည္း ေလွ်ာက္သာ၊ ပ်ားလည္း စြဲသာ အေျခအေန တစ္ရပ္ ဖန္တီးေပးထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရး

NLD က အဆိုျပဳ ထားတဲ့ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရး အစီအစဥ္ (၄)ခ်က္ကို ၾကည့္ရင္ ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒမွာ ျပင္ဆင္လိုသည့္ အခ်က္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈႏွင့္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္မႈကို အေျခခံ ထားကာ အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္သူမ်ားအၾကား ညိွညိွႏိုင္းႏိုင္း ေဆြးေႏြး သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ၾကမယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲမွ ထြက္ေပၚလာမယ့္ ရလဒ္ေတြကို ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းမည့္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳခ်က္ ရယူၾကမယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီလို လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ နအဖအေနနဲ႔ မိမိေရးဆြဲထားတဲ့ ဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာၾကၿပီး ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ က်န္ရိွတဲ့ တာဝန္တစ္ရပ္လည္း ၿပီးစီးသြားေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနာက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳ သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားအရ ထြက္ေပၚလာမည့္ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း သက္ဆိုင္သူမ်ား အားလံုးက ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္အတြက္ တညီတညြတ္တည္း ဆက္လက္ ေဖာ္ေဆာင္သြားဖုိ႔ အဆိုျပဳထားပါတယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ေနတာဆိုရင္ နအဖ အေနနဲ႔ ဒီအဆိုျပဳခ်က္ေတြအေပၚ မလိုက္ေလ်ာႏိုင္တဲ့ အခ်က္ တစ္ခုမွ မေတြ႔မိပါဘူး။ ဒီတင္ျပခ်က္ဟာ နအဖရဲ႕ လမ္းျပေျမပံု (၇)ခ်က္ကို အတိမ္းအေစာင္း မျဖစ္ေစပဲ ဥပေဒအရ သူလုပ္ေပးဖုိ႔ က်န္ေနတဲ့ တာဝန္မ်ားကို လမ္းျပေျမပံု အဆင့္ (၄)ျဖစ္တဲ့ လူထုဆႏၵခံယူပြဲနဲ႔ အဆင့္(၅) အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲ အၾကားမွာ ေဆာင္ရြက္ျဖစ္ သြားေအာင္၊ လက္ရိွ ဖဲြ႔စည္းပံုဥပေဒကိုလည္း ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းက်တဲ့ ဖဲြ႔စည္းပံု ဥပေဒ တစ္ခု ျဖစ္ေအာင္၊ လူထု အတြက္ လိုအပ္ေနတဲ့ အေျပာင္းအလဲတစ္ခုကို နအဖက သိကၡာရိွရိွ၊ အခ်ိန္မီွမီွ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ေအာင္ လမ္းစ ဖြင့္ေပးလိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

“- - သူနဲ႔ ေဒၚစုတုိ႔ သက္ရိွ ထင္ရွား ရိွေနတုန္း ယခုအခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ႏွစ္ဦး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လိုက္ၾကရင္ ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခါနဲ႔မွ မတူတဲ့ ညီညြတ္မွဳတစ္ခုကို အရယူႏိုင္တယ္ - - ”

NLD အတြက္ စိမ္ေခၚခ်က္မ်ား

ယေန႔ ႏိုင္ငံေရးအၾကပ္အတည္းကို ျပပါဆိုရင္ ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရႊဂံုတိုင္ ေၾကညာ စာတမ္းရဲ႕ အခ်က္အျခာ အက်ဆံုးက ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရး အဆိုျပဳခ်က္(၄)ခ်က္က ဒီ အၾကပ္အတည္းကို ေျဖရွင္းဖုိ႔ အေကာင္းဆံုး ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္မွဳတစ္ခုလို သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေဆြးေႏြးၾကဖုိ႔ အစဥ္တစိုက္ေတာင္းဆိုေနတ့ဲ NLD ရဲ႕ ထပ္မံ ႀကိဳးပမ္းမွဳလုိ႔ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလို ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မွဳမ်ားကို စိမ္ေခၚ ေနတဲ့အခ်က္မ်ား ရိွေနပါတယ္။

ပထမဆံုးစိမ္ေခၚမွဳက ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊရဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲ ႀကိဳတင္ သတ္မွတ္ခ်က္ (၃)ခုပါ။ ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြးဖုိ႔ ကိစၥကို အၿမဲ လစ္လွ်ဳရွဳေနတဲ့ နအဖ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးက ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရး အၿပီး ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ဖိအားေပးမွဳမ်ား ခံစားလာရတဲ့အခါမွာေတာ့ ကုလသံတမန္ ဂမ္ဘာရီကို

- ေဒၚစုသည္ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ေရးနဲ႔ အလံုးစံု ပ်က္သုဥ္းေရး ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊

- ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ပိတ္ပင္တားဆီးမွဳမ်ားကို အားေပးေထာက္ခံျခင္းမ်ားကို

မလုပ္ေတာ့ဘူးေျပာရင္ ေတြ႔ဆံုမယ္လုိ႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ပိတ္ဆုိ႔ တားဆီးမွဳမ်ားကို ေဒၚစုက အားေပး ေထာက္ခံတာ အားလံုးသိပါတယ္။ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ေရးနဲ႔ အလံုးစံု ပ်က္သုဥ္းေရးဆိုတဲ့ ကိစၥမ်ား မွာေတာ့ ဝိဝါဒ ကြဲစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရိွပါတယ္။ ဒါေတြကို အသာထားလုိ႔ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ျပန္စဥ္းစားမယ္ဆိုရင္ မေဆြးေႏြးခ်င္လုိ႔ ညစ္ထားတဲ့ ကိစၥတစ္ခုလို အထင္အရွား ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ လက္ေတြ႔ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးခဲ့ၾကၿပီး အက်ဳိးရိွေစမယ့္ရလဒ္တစ္ခု ထြက္လာတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ ဒီအခ်က္(၃) ခ်က္ဟာ ဘယ္ဖက္ ကမွ စဥ္းစားစရာ မလိုေတာ့တဲ့ အရာမ်ားပင္ျဖစ္ပါတယ္။ NLD ရဲ႕ ႀကိဳတင္ သတ္မွတ္ခ်က္ ဘာမွမရိွတဲ့ ေဆြးေႏြးပြဲ စတင္ဖုိ႔နဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊရဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲ ႀကိဳတင္ သတ္မွတ္ခ်က္တုိ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႔မွဳကို ညိွေပးမယ့္ ၾကားခံ ေကာင္းေကာင္း တစ္ေယာက္ လုိပါလိမ့္မယ္။ အထူးသျဖင့္ ဗိုလ္သန္းေရႊကို ၾသဇာေညာင္းတဲ့သူ တစ္ဦး/တစ္ဖဲြ႔ေပါ့။

ဒုတိယ စိမ္ေခၚမွဳက ယံုၾကည္မွဳ ေပၚေပါက္ေရးပါ။ ေျပာခ်င္တာက ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးနဲ႔ သူ႔ေနာက္လိုက္မ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားနဲ႔ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ အေပၚ ယံုၾကည္မွဳကို ဆိုလိုပါတယ္။ သူတုိ႔တစ္သိုက္ရဲ႕ ယံုၾကည္မွဳ ကင္းမဲ့ေနၾကပံုကို အနီးစပ္ဆံုး ဥပမာျပရရင္ေတာ့ (၆၄)ႀကိမ္ေျမာက္ တပ္မေတာ္ေန႔မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ မိန္႔ခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။ YMBA, BCBA နဲ႔ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအရံုးကစ ျပည္သူ႔ရဲ႕ေဘာ္၊ ဗမာျပည္ကြန္နစ္ပါတီအလယ္၊ ဖဆပလနဲ႔ ပထစအဆံုး အကြဲအၿပဲမ်ားနဲ႔သာ အျပည့္ ျဖစ္ေၾကာင္း အစခ်ီလုိ႔ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို အယံုအၾကည္ မရိွဖုိ႔၊ အထင္မႀကီးဖုိ႔နဲ႔ ႏိုင္ငံ့အေရးဆိုတာ တပ္မေတာ္သားေတြကသာ လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့အရာ ျဖစ္တယ္ ဆိုၿပီး တပ္မေတာ္သားေတြကို စည္းရံုး လွဳံ႕ေဆာ္တဲ့ မိန္႔ခြန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

သူ မယံုၾကည္ရံုတင္မက တပ္မေတာ္ တစ္ခုလံုးကပါ အယံု အၾကည္ မရိွေအာင္ လုပ္ေနတာကေတာ့ အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ရဲ႕ ေရွ႕ဆက္ရမယ့္ ခရီးအတြက္ ရင္ေလးစရာ အျပည့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဆြးေႏြးေရးကို လက္မခံတာ၊ အေျခခံဥပေဒမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့ ခလုပ္ေတြ အဆင့္တိုင္းမွာ ထည့္ထားတာေတြဟာ သူ႔ရဲ႕ မယံုၾကည္မွဳေတြကို ျပသေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ယံုၾကည္မွဳ မေပၚေပါက္သေရြ႕ ယံုၾကည္မွဳ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ပါဘူး။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သေဘာေပါက္ ယံုၾကည္ရမွာက ဒီေန႔ ဒီအခါေလာက္ ေကာင္းတဲ့ အခြင့္ေရး မရိွဘူး ဆိုတာပါ။ ဆိုလုိတာက သူ တပ္ကိုပိုင္သလို ေဒၚစုေနာက္မွာ လူထုႀကီး ရိွပါတယ္။ သူနဲ႔ ေဒၚစုတုိ႔ သက္ရိွ ထင္ရွား ရိွေနတုန္း ယခုအခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ႏွစ္ဦး ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လိုက္ၾကရင္ ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခါနဲ႔မွ မတူတဲ့ ညီညြတ္မွဳတစ္ခုကို အရယူႏိုင္တယ္၊ ႏိုင္ငံ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို အစြမ္းရိွသေလာက္ လုပ္ႏိုင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူထုက ေမွ်ာ္မွန္း တမ္းတေနတာလည္း ဒီအခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

“- - - ယံုၾကည္မွဳ ကင္းမဲ့ေနၾကပံုကို အနီးစပ္ဆံုး ဥပမာျပရရင္ေတာ့ (၆၄)ႀကိမ္ေျမာက္ တပ္မေတာ္ေန႔မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ မိန္႔ခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။ - - - - - ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို အယံုအၾကည္ မရိွဖုိ႔၊ အထင္မႀကီးဖုိ႔နဲ႔ ႏိုင္ငံ့အေရးဆိုတာ တပ္မေတာ္သားေတြကသာ လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့အရာျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး တပ္မေတာ္သား ေတြကို စည္းရံုးလွဳံေဆာ္တဲ့ မိန္႔ခြန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္ - - ”

တတိယ စိမ္ေခၚမွဳက NLD နဲ႔ လူထုအၾကား ဆက္သြယ္ ဆက္ဆံေရးက႑ ျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႔ နအဖက NLD ကို ေျချဖတ္၊ လက္ျဖတ္ လုပ္ထားတဲ့အျပင္ ပါးစပ္ကိုပါ အဝတ္နဲ႔ ဆုိ႔ထားတာ အားလံုး သိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယခုလာေတာ့မယ့္ အခ်ိန္ကာလေတြမွာေတာ့ NLD နဲ႔ လူထုအၾကား ဆက္သြယ္ ဆက္ဆံေရး လမ္းေၾကာင္းေတြ၊ မီဒီယာေတြ ယခု အေျခအေနထက္ အမ်ားႀကီး ေကာင္းဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ အႏွစ္ (၂ဝ) ေက်ာ္ၾကာလာတဲ့ တိုက္ပြဲအတြင္း လူထုအတြင္းမွာ အားမလို အားမရမွဳေတြ ရိွေနတဲ့အျပင္ ေခါင္းေဆာင္ မဲ့ေနသလို ခံစားေနၾကရသူေတြ ရိွေနပါတယ္။ အခက္အခဲေတြ ၾကားက အေကာင္းဆံုးျဖစ္မယ့္ ဆက္သြယ္ ဆက္ဆံေရး နည္းလမ္းမ်ား တီထြင္ ႀကံဆရပါမယ္။ NLD လူထုထံ ခ်ျပစရာေတြ၊ ခ်ျပသင့္တာေတြကို လူထုထံ အေရာက္ပုိ႔ႏိုင္ဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။

စတုတၳ စိမ္ေခၚမွဳက အခ်ိန္ပါ။ ၂ဝ၁ဝဆိုတာ ခဏေလးနဲ႔ ေရာက္လာေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ယခုတည္းက NLD ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားအတြက္ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခ အားလံုး တြက္ဆၿပီး Contingency plan မ်ား ေရးဆြဲ ခ်မွတ္ထားမွ နအဖရဲ႕ လွဳပ္ရွားမွဳမ်ားနဲ႔ ထပ္ခ်ပ္မကြာ လိုက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ နအဖက ဒီမိုကေရစီေရး လုပ္ငန္းတိုင္းမွာ အခ်ိန္ ဇယားကို ရည္ရြယ္ခ်က္ ရိွရိွနဲ႔ ေဖ်ာက္ထားၿပီး အလုပ္လုပ္ေနတာပါ။ ၂ဝဝ၈ဆႏၵခံယူပြဲတုန္းက ဖဲြ႔စည္းပံုဥပေဒကို ေလ့လာခ်ိန္ ေကာင္းေကာင္းမရႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာလည္း သတိခ်ပ္ဖုိ႔လိုပါမယ္။ ယခုလည္း NLD ကို ျပင္ဆင္ခ်ိန္ မရႏိုင္ေအာင္ အခ်ိန္ေတြကို ကစားပါဦးမယ္။

“ - - - နအဖက ဒီမိုကေရစီေရး လုပ္ငန္းတိုင္းမွာ အခ်ိန္ ဇယားကို ရည္ရြယ္ခ်က္ ရိွရိွနဲ႔

ေဖ်ာက္ထားၿပီး အလုပ္လုပ္ေနတာပါ - - - - ”

ပဥၥမ နဲ႔ ေနာက္ဆံုးစိမ္ေခၚခ်က္ကေတာ့ နအဖရဲ႕ မရိုးသားမွဳ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒမွ ကိုယ္ျပန္မလိုက္နာ၊ ကိုယ္ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ အမိန္႔ကို ကိုယ္ျပန္ေမ့၊ လူ သိန္းေသာင္းခ်ီ ေသဆံုးၾကရတဲ့ အေရးေတာင္ မငဲ့ကြက္ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ ရလဒ္ အတင္း ယူခဲ့သူတစ္ဦးက ဒီေန႔က်မွ NLD ရဲ႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို လိုက္ေလ်ာဖုိ႔ ဆိုတာ အိမ္မက္ေတာင္ မမက္ရဲတဲ့ အေျခအေန ရိွပါတယ္။ ဒီအတြက္ ေကာင္းဆံုးကို ေမွ်ာ္လင့္ေပမယ့္ အဆိုးဆံုးကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္ဖုိ႔ ျပင္ဆင္ထားရမယ္လုိ႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။

ေခတ္မီွဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္

နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ NLD က ေရွ႕ဆက္ရမယ့္ ခရီးကို စိမ္ေခၚမွဳ အျပည့္နဲ႔ ျဖတ္သန္းရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ နအဖ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အျပဳအမူနဲ႔ အက်င့္အႀကံေတြ ေန႔ျခင္းညျခင္း ေျပာင္းလဲသြားဖုိ႔က NLD ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္မွဳ တစ္ခုတည္းနဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာဖုိ႔ အလြန္ ခဲယဥ္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယခုစဥ္းစားခဲ့တာ နအဖနဲ႔ NLD ႏွစ္ဦးကိုသာ ထည့္တြက္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္တမ္းဆိုရင္

- နအဖနဲ႔ အျခား ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊

- နအဖနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖဲြ႔မ်ား၊

- နအဖနဲ႔ နယ္စပ္က တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႔မ်ား၊

- နအဖနဲ႔ ကုလသမဂၢ၊ နိုင္ငံတကာအဖဲြ႔အစည္းမ်ား၊ အာဆီယံ၊ အီးယူနဲ႔ ျပည္ပအစိုးရမ်ား၊

- နအဖနဲ႔ သူ႔စီးပြားေရး၊

- နအဖနဲ႔ သူ႔လူမွဳေရးအသိုင္းအဝန္း၊

- နအဖနဲ႔ တရုပ္အစိုးရ၊ ရုရွအစိုးရ၊ ထိုင္းအစိုးရ

စတဲ့ နအဖရဲ႕ အျခားမ်က္ႏွာစာမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါဦးမယ္။ အဲဒီမ်က္ႏွာစာမ်ားမွာလည္း နအဖကို လက္ရိွ အျပဳအမူ အက်င့္အႀကံေတြ ေျပာင္းလဲ သြားေစဖုိ႔ တူညီတဲ့ ဦးတည္ခ်က္တစ္ခုအေပၚ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မွဳ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ၾကမယ္ဆိုရင္၊ တပ္မေတာ္ အတြင္းမွာလည္း ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားဟာ တုိ႔လိုပဲ လူထုအတြက္၊ တိုင္းျပည္အတြက္ လုပ္ေနၾကသူေတြပါလား ဆိုတာ သိျမင္ လက္ခံလာၾကမယ္ဆိုရင္ ဒီေဆာင္းပါးအစမွာ စဥ္းစားခဲ့တဲ့ Scenario ကို အသစ္ ျပန္ျပင္ေရးရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္ အေကာင္းဆံုးေတြကို စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ရာ၊ အေပးအယူ မွ်မွ်တတနဲ႔ ကမာၻအလယ္မွာ မ်က္ႏွာမငယ္ရတဲ့ ေခတ္မီွ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ ျဖစ္လာမွာ ဧကန္မုခ်လုိ႔ ထင္ျမင္မိပါေၾကာင္း။

ေမာင္ေရႊ

၂ဝဝ၉ခုႏွစ္၊ ေမလ (၉)ရက္၊ စေနေန႔

No comments:

Post a Comment