06 August 2010

2008 Regime’s Constitution Question and Future - 5

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အနာဂတ္ (နိဂံုးပိုင္း)
ဘီဘီစီ
ၾသဂုတ္ ၇၊ ၂၀၁၀

အပိုင္း (၅) နိဂံုးပိုင္း

၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒမွာ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြရွိလို႔ ကန္႔ကြက္တဲ့သူေတြရွိေနသလိုပဲ၊ ေနာက္က်မွ တျဖည္းျဖည္း ျပင္ယူမယ္ ဆိုတဲ့သူေတြလည္းရွိပါတယ္။ တကယ္တမ္း ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိမလား၊ ဒီအေၾကာင္းေတြကို ေဆြးေႏြးထား ပါတယ္။ မသီတာႏြယ္ စီစဥ္တင္ဆက္ထားပါတယ္။

“ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ပါဝင္ေရး မပါဝင္ေရး၊ တပ္မေတာ္ကေနၿပီးေတာ့ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅% ကို ပါဝင္ေရး မပါဝင္ေရး အဲဒီလို အျငင္းပြားေနမယ့္အစား က်ေနာ္တို႔ ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ ေျပာင္းလဲလို႔ရတဲ့ အေျခအေန တခုအေပၚမွာ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုကို ေထာက္ခံလိုက္မယ္၊ ေထာက္ခံၿပီး ဒီမိုကေရစီစံေတြ တိုးသထက္တိုးလာေအာင္ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္သြားလို႔ရွိရင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က သံုးသပ္တယ္”

ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဒီမိုကေရစီ အျပည့္အဝက်င့္သံုးတဲ့၊ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို ေလးစားလိုက္နာတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ေပၚထြန္းလာႏိုင္ေရးအတြက္ အခု နအဖ အစိုးရေရးဆြဲထားတဲ့ အေျခခံဥပေဒကို လက္ခံသင့္တယ္၊ ၿပီးမွ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲယူမယ္၊ အခု ရသေလာက္ယူထားသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို လက္ခံသူတဦးက ဘီဘီစီက အပတ္စဥ္ျပဳလုပ္တဲ့ လြတ္လပ္အေတြး ေဆြးေႏြးဖလွယ္မွာ ေျပာတာကို ၾကားခဲ့ၾကရတာပါ။ အဲဒီအယူအဆကို လက္ခံၾကသူေတြရွိသလို၊ တျဖည္းျဖည္းျပင္ယူမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ စိတ္ကူးယဥ္တာပဲလို႔ ျမင္ၾကသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။

“ေညာင္ႏွစ္ပင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေပါ့၊ သူကိုၾကည့္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ႏိုင္ငံရဲ႕ အျမင့္ဆံုးအာဏာပိုင္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီလို အာဏာရွင္ဆန္တဲ့ အစိုးရ စနစ္တခုေအာက္မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုတခုကို ျပန္ျပင္ဖို႔ဆိုရင္ စဥ္းစားတယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ စိတ္ကူးယဥ္တဲ့ စဥ္းစားမႈမ်ဳိးျဖစ္လိမ့္မယ္၊ တကယ့္ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးရဲ႕ အနာဂတ္ဘဝေတြအတြက္ ဒီလိုစိတ္ကူးယဥ္တဲ့ စဥ္းစားခ်က္ေတြနဲ႔ ကံကိုယံုၿပီး ဆူးပံုနင္းဖို႔ေတာ့ မစဥ္းစားသင့္ဘူးေပါ့၊ ဒါ က်မ အျမင္ျဖစ္ပါတယ္”

ျပည္ပအေျခစိုက္ ဒီမိုကေရစီေရးလႈပ္ရွားသူေတြရဲ႕ အနာဂတ္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းေရးဆြဲေရးေကာ္မတီ ဒုတိယ ဥကၠ႒ မိဆူးပြင့္ရဲ႕အျမင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ နအဖရဲ႕ဖြဲ႔စည္းပံုဟာ တျဖည္းျဖည္းျပင္ဆင္သြားႏိုင္မယ့္ အလားအလာ ဘယ္ေလာက္ရွိပါသလဲ။ အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအျဖစ္ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္ေအာင္ ရည္ရြယ္ေရးဆြဲထားတာလား။ ဆန္းစစ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။

နအဖ အစိုးရ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အဲဒီ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကို ဘယ္လိုမွ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ျပင္လို႔မရေအာင္ သူတို႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးျပင္ဆင္ထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ စစ္အစိုးရရဲ႕ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခဥပေဒနဲ႔ ကာကြယ္ျပ႒ာန္းဖို႔ အတြက္ ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ နည္းမ်ဳိးစံုသံုးတာေတြ႔ရပါတယ္။ အဲလိုသံုးတဲ့ေနရာမွာ နံပတ္ ၁ အေနနဲ႔ ဥပေဒျပဳခဲ့တဲ့အပိုင္းကို ၾကည့္ဖို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီဥပျပဳအာဏာမွာ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာေရာ၊ သူတို႔ေျပာတာ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ေပါ့ေနာ္၊ ၿပီးေတာ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာေရာ၊ ၿပီးေတာ့ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ေတြမွာေရာ၊ ၂၅ % ႏႈန္းက အားလံုးေနရာယူထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလို အားလံုး ေနရာယူထားၿပီးတဲ့အျပင္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္မွာ ၾကည့္လိုက္လို႔ရင္လည္းပဲ သူတို႔က အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာအားလံုးကို စစ္တပ္ရဲ႕လႊမ္းမိုးမႈေအာက္မွာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ သမၼတ ဆိုလို႔ရွိရင္ စစ္တပ္အေတြ႔အၾကံဳရွိရမယ္ ဆိုတဲ့ဟာမ်ဳိးပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ အာဏာအႀကီးဆံုးအဖြဲ႔က ဘာလဲ ဆိုေတာ့ အမ်ဳိးသားလံုျခံဳေရးနဲ႔ ကာကြယ္ေရးေကာင္စီဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေကာင္စီကို အာဏာသိမ္းခြင့္ပါ ေပးထားပါတယ္။ ဆိုေတာ့ အာဏာသိမ္းခြင့္ပါ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ေပးထားတယ္ ဆိုကတည္းက သူတို႔ စိတ္တိုင္းက်မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘာမွလုပ္လို႔မရဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ တရားဥပေဒပိုင္းမွာလည္း အဲဒီအတိုင္းပဲ သူတို႔လႊမ္းမိုးထားတာေတြ႔ပါတယ္”

နအဖ အစိုးရဦးေဆာင္ၿပီးေရးဆြဲထားတဲ့ အေျခခံဥပေဒကို အေသအခ်ာေလ့လာထားတဲ့ ENC ေခၚ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားေကာင္စီ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး ေဒါက္တာ ဆလိုင္းလွ်ံမႈန္းကေတာ့ ၾကားခဲ့ရသလို ဒီဖြဲ႔စည္းပံုဟာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အရွည္တည္တ့ံေရးကို ကာကြယ္ေရးဆြဲထားတာလုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ တျဖည္းျဖည္းျပင္ဆင္ယူမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ မွားတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာလား။ ျပည္ပအေျခစိုက္ BLC ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီရဲ႕ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးေအာင္ထူးက ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းပါ ျပင္ဆင္ျခင္းက႑ကို ေထာက္ျပၿပီး အခုလို ရွင္းပါတယ္။

“အဲဒီအယူအဆက လံုးဝမွားပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္မွားလည္းလို႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္ နအဖ လက္ရွိအဆိုျပဳထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း ၁၂ ပုဒ္မ ၄၃၆ မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ျခင္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ေျပာထားတဲ့ေနရာမွာ အပိုင္း ၂ ပိုင္းရွိတယ္။ ပုဒ္မ ၄၃၆ (က) က အဓိကအားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒရဲ႕ ေက်ာ႐ိုးလို႔ ေျပာရမယ့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္တဲ့ေနရာမွာ အင္မတန္ ခက္ေအာင္လုပ္ထားတယ္။ အဆင့္ ၂ ဆင့္ရွိတယ္။ တဆင့္က ဘာလဲဆိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးရဲ႕ ၇၅ % ေက်ာ္က ျပင္ဆင္ဖို႔သေဘာတူရမယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္တိုင္းျပည္မွာမဆို ၇၅ % ရေအာင္လုပ္ဖို႔ေတာင္မွ အမတ္ေတြကို စုစည္းဖို႔ရာ အင္မတန္ ခက္တယ္။ ဘယ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မဆို ၇၅ % ဆိုတာ ေတာ္ေတာ့္ကိုခက္တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ၇၅ % ေက်ာ္ရမယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ မေက်ာ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ က်န္တ့ဲ ၂၅ % က တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ ၂၅ % ထဲကလည္း တေယာက္တေလမွေတာင္မွ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အမိန္႔အာဏာကို လြန္ဆန္ၿပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္တဲ့ဘက္မွာ ပါႏိုင္စရာအေၾကာင္းမရွိဘူး။ အဲဒါအျပင္မၿပီးေသးဘူး၊ လူထု ဆႏၵခံယူပြဲမွာ ခ်ျပဦးမယ္။ အဲေတာ့ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္က ဆႏၵမဲ ေပးရအံုးမယ္။ ဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြအားလံုးကေတာ့ လံုးဝကို ျပင္ခြင့္မေပးေတာ့ဘူးလို႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးလိုက္တာကမွ တိုင္းျပည္အတြက္ ေငြေၾကးမကုန္က်ဘဲနဲ႔ သက္သာဦးမယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ေျပာခ်င္တယ္”

ဒီေနရာမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ဘယ္လိုေရြးသလဲဆိုတာ ျပန္ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဆိုၿပီး လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ရွိပါတယ္။

ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ၿမိဳ႕နယ္ ဒါမွမဟုတ္ လူဦးေရအလိုက္ ျပည္သူက ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ၃၃၀ နဲ႔ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကေရြးတဲ့ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ ၁၁၀ ပါပါတယ္။

အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာေတာ့ တိုင္းေဒသႀကီး ၇ ခု၊ ျပည္နယ္ ၇ ခုက ျပည္သူေတြ ေရြးေကာက္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၆၈ ဦးနဲ႔ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ တခုစီမွာ ၄ ဦးက်စီနဲ႔ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကေရြးတဲ့ တပ္မေတာ္သား ၅၆ ဦး ပါဝင္ပါတယ္။

အားလံုးျခံဳၾကည့္ရင္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ ျပည္သူကေရြးတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ % ၊ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးတဲ့ တပ္မေတာ္သား ၂၅ % ပါဝင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

တနည္းေျပာရရင္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က သေဘာတူမွသာ အဲဒီတပ္မေတာ္သား ၂၅ % ရဲ႕ မဲေတြကိုရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဖို႔ ခက္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ အေျခခံဥပေဒက ဘယ္လို ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ေအာင္လုပ္ထားပါသလဲ။

ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္အားလံုး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ျပ႒ာန္းခ်က္အားလံုး၊ သမၼတေရြးခ်ယ္ေရးဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ၊ အေရးေပၚကာလဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္အားလံုး၊ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခြင့္ဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ စတာေတြကို ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ % က ေထာက္ခံမႈရၿပီးတဲ့ေနာက္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပရမယ္၊ အဲဒီလူထုဆႏၵခံယူပြဲမွာ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ တဝက္ေက်ာ္ ေထာက္ခံမႈရမွသာ ျပင္ဆင္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြထဲက အဓိကက်တဲ့ျပ႒ာန္းခ်က္တခ်ဳိ႕ကို ဦးေအာင္ထူးက အခုလို ဥပမာနဲ႔ ရွင္းျပပါတယ္။

“အခန္း ၁ မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕အေျခခံမူမ်ား အခန္းတခန္းလံုး ျပင္လို႔မရဘူး။ အဲဒီအထဲမွာ ဘာပါလဲဆိုေတာ့ တပ္မေတာ္က ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈမွာ ပါရမယ္ဆိုတဲ့မူမ်ဳိးက လံုးဝျပင္ခြင့္မရွိေတာ့ဘူး။

ေနာက္တခါ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲရဲ႕ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ၊ ဥပမာ သမၼတဟာ စစ္ေရးအျမင္ရွိရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ဳိးေတြ၊ ေနာက္တခါ သမၼတေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ပံုစနစ္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ လုပ္တဲ့သူကို ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ျခင္းခံရတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲကျဖစ္ေစ၊ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ျခင္းမခံသူမ်ားနဲ႔ျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိတဲ့ဆိုတဲ့ ဟာမ်ဳိးေတြကို ျပင္လို႔ကို မရေတာ့ဘူး။

ေနာက္ ဥပေဒျပဳေရး က႑အရေျပာမယ္ဆိုရင္ စစ္ဗိုလ္ေတြ ၄ ပံုတပံု ပါဝင္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ ဖြဲ႔စည္းတဲ့ကိစၥေတြ၊ ေနာက္တခါ တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြမွာလည္း ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကခန္႔တဲ့ စစ္ဗိုလ္ေတြပါတဲ့ ကိစၥေတြ၊ ေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာလည္းပဲ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီကို အားေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားၿပီးေတာ့က အာဏာသိမ္းစစ္ေကာင္စီတရပ္လို ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာ တည္ရွိလည္ပတ္ခြင့္ျပဳတဲ့ ကိစၥေတြ၊ တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လာလို႔ရွိရင္လည္းပဲ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာတရား႐ံုးဆိုတဲ့ ကမၻာမွာ ဘယ္ တိုင္းျပည္မွာမွ မရွိတဲ့ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ေတြ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ကိစၥေတြ ဒီလို ေက်ာ႐ိုးေပါ့ဗ်ာ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ႀကီးတရပ္လံုးကို ခိုင္ခိုင္ျမဲျမဲ အသက္ရွင္ေစမယ့္ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး က႑ ၃ ရပ္စလံုးကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ေက်ာ႐ိုးႀကီး တခုလံုးကို မျပင္ဆင္ေစခ်င္လို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သံုးသပ္ပါတယ္”

ေနာက္တခါ အဓိကက်တဲ့ အေရးေပၚကာလျပ႒ာန္းခ်က္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဦးေအာင္ထူးကပဲ အခုလို ဆက္ရွင္းျပပါတယ္။

“အေရးေပၚျပ႒ာန္းခ်က္ေအာက္မွာ အဓိက အာဏာအရွိဆံုးက အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ ျဖစ္တယ္၊ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီကို ကမၻာမွာ ဘယ္ဖြဲ႔စည္းပံုမွာမွမရွိဘဲနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အထဲမွာ အတိအက် ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္းထားတယ္။

အဲေတာ့ အဲဒီ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီဟာ သာမန္ကာလမွာ အာဏာသိမ္းစစ္ေကာင္စီ အျဖစ္နဲ႔ ေနာက္ကြယ္မွာရပ္တည္ေနၿပီးေတာ့ အေရးေပၚကာလလည္းေရာက္ေရာ ေရွ႕တန္းကို လံုးဝ ထြက္ရပ္တည္သြားမယ္။ သူ႔မွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ကို တာဝန္တိုးေပးႏိုင္တယ္၊ ခန္႔ထားႏိုင္တယ္၊ ျဖဳတ္ႏိုင္တယ္၊ တာဝန္က ႐ုတ္သိမ္းႏိုင္တယ္။

အဲဒါအျပင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒက အလုပ္မလုပ္တဲ့အခါမ်ဳိး အတိအက်ေျပာရလို႔ရွိရင္ လႊတ္ေတာ္ေတြေတာင္ မရွိေတာ့တဲ့အခါမ်ဳိးမွာ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး အာဏာႀကီး ၃ ရပ္ကို ဆက္လက္က်င့္သံုးသြားမယ္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို အေရးေပၚ အခန္းမွာ အတိအက် ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို လံုးဝ ျပင္ခြင့္မေပးေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္”

ဒီေတာ့ကာ အခု နအဖ စစ္အစိုးရရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုပါ ျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ဟာ ၁၉၄၇ ခု ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ၁၉၇၄ ခု ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ပါတီေခတ္ ဖြဲ႔စည္းပံုေတြက အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ ဘာမ်ား ကြာျခားပါသလဲ။ ဦးေအာင္ထူးက အခုလို ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါတယ္။

“၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္လာတဲ့အခါမွာ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္မွာရွိတဲ့ အမတ္ေတြအနက္က ၃ ပံု ၂ ပံု ကေနၿပီးေတာ့ သေဘာတူ ေထာက္ခံဖုိ႔လိုတယ္။

ဒုတိယအခ်က္က လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္စလံုး တြဲဖက္အစည္းအေဝးမွာ ျပည္နယ္အသီးသီးက ကိုယ္စားလွယ္ အမတ္ေတြက ေထာက္ခံမဲေပးဖို႔လိုတယ္။

တတိယအခ်က္ က ကရင္အမ်ဳိးသားေတြ၊ ခ်င္းအမ်ဳိးသားေတြေပါ့ဗ်ာ စသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသားေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို ႐ုတ္ေလ်ာ့ေစမယ့္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ဳိးျဖစ္တယ္ဆိုရင္ အဲဒီအမ်ဳိးသားေတြက သေဘာတူညီခ်က္ ေပးဖို႔လိုတယ္။ ဒီလို အခ်က္အလက္ေတြ ပါတာျဖစ္တယ္။

လက္ရွိ နအဖရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာေတာ့ျဖင့္ရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္တဲ့ ကိစၥမွာ ၇၅ % ေက်ာ္မွ ျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ ၄၇ ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ လံုးဝ ျခားနားသြားတယ္။ ေနာက္တခုက ၁၉၄၇ ခု ဖြဲ႔စည္းပံုမွာပါတဲ့ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ေတြ၊ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသားေတြဘက္က စဥ္းစားခ်က္မ်ဳိး၊ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးေတြ နအဖ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ တလံုးတပါဒမွ မေတြ႔ရဘူးလို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တယ္။

၁၉၇၄ ဆိုရွယ္လစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္းက႑မွာ ေတာ့ အခုလက္ရွိ နအဖရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္တာနဲ႔ အားလံုးနီးပါးတူတယ္လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္တယ္၊ အဓိက ကြာျခားခ်က္တခုပဲရွိတယ္။ အဲဒါကဘာလဲဆိုေတာ့ ခုနေဆြးေႏြးခဲ့သလို အေရးႀကီးတဲ့ ပင္မေက်ာ႐ိုးက်တဲ့ အခန္းေတြ၊ ပုဒ္မေတြကိုျပင္မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးရဲ႕ ၇၅ % က ျပင္ဆင္ဖို႔ သေဘာတူရမယ္၊ ၿပီးရင္ ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပၿပီးေတာ့ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ အားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္ဆႏၵမဲအရ ျပင္ဆင္ရမယ္”

ဒီအတိုင္းဆိုရင္ နအဖရဲ႕ဖြဲ႔စည္းပံုဟာ မဆလ တပါတီေခတ္က ဖြဲ႔စည္းပံုထက္ေတာင္ ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ခဲေနတဲ့သေဘာ ရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုတရပ္ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ခြင့္ဟာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါပါသလဲ။ ျမန္မာ့အေရး သံုးသပ္သူ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက အခုလို သံုးသပ္ပါတယ္။

“ႏိုင္ငံတခုမွာဆိုလို႔ရွိရင္ ႏိုင္ငံေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေနအထားတခုအရေသာ္လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲေနတာ ေတြ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ေခတ္ေတြ ေျပာင္းလာတာျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အဲဒီလိုေျပာင္းလာတဲ့အခါမ်ဳိးမွာ လိုအပ္တယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုကုိ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ျပင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးဆိုတာကို ေရးထားၾကပါတယ္။

တကယ္လို႔ တိုင္းျပည္ကေတာင္းဆိုလာတဲ့အခါမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုကို လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ မျပင္ဆင္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါမွမဟုတ္လို႔ရွိရင္ အာဏာရွိေန တဲ့ အစိုးရကေနၿပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုေျပာင္းလဲေရးကို အေၾကာက္အကန္ ျငင္းဆန္ေနမယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္မွာ ႏိုင္ငံေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာ၊ စီးပြားေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာ၊ လူမႈေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာေတြျဖစ္ႏိုင္႐ံုတင္မကဘဲနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးေတြ ပါျဖစ္တဲ့ သဘာဝေတြ ရွိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးဟာ အင္မတန္ကို အေရးႀကီးပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုတခုဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ဆိုးေနပါေစ။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုကို လိုအပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ အကုန္အက် နည္းနည္းနဲ႔ ျပင္ခြင့္ရမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့ ခုနေျပာတဲ့ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ျပႆနာေတြကို အကုန္ေရွာင္ရွားႏိုင္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္”
တခ်ဳိ႕ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာလည္း အေျခခံဥပေဒပါ အေရးႀကီးျပ႒ာန္းခ်က္တခ်ဳိ႕ကို ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ေအာင္ လုပ္ထားသလို နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကိုလည္း ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ေအာင္ လုပ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျခင္းကေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါပဲလို႔ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက သံုးသပ္ပါတယ္။

“ဒီမိုကေရစီရွိတဲ့ႏိုင္ငံေတြက ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီေရးတို႔၊ လူသားေတြရဲ႕အခြင့္အေရးတို႔၊ လူသားေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာတို႔ စသည္ျဖင့္တို႔ကို ကာကြယ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဒီအခ်က္ေတြကို လံုးဝေျပာင္းလို႔မရေအာင္ ပိတ္ပင္ထားတာ ရွိပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုၾကေတာ့ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာျဖစ္တယ္။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ဳိးမဆန္ဘဲနဲ႔ စစ္အစိုးရရဲ႕အခြင့္အေရးေတြကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီဟာကိုပဲ ျပင္လို႔မရေအာင္ လုပ္ထားတဲ့သေဘာေပါ့ေလ”

ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး သံုးသပ္ခဲ့တာပါ။ ဒီေတာ့ အေျခခံဥပေဒမွာ ျပင္ဆင္ရခက္ေအာင္လုပ္ထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကိုၾကည့္ရင္ အဓိကအားျဖင့္ တပ္မေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္အခန္းက႑က အစဥ္တစိုက္ပါဝင္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံမူကစလို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာရပ္ေတြမွာ တပ္မေတာ္ပါဝင္ေနတဲ့ အခန္းက႑ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြျဖစ္တာမို႔ ဒီအေျခခံဥပေဒကို ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေရးဆြဲထားတယ္ဆိုတာ ရွင္းေနပါၿပီ။

ဒီေတာ့ကာ ဒီအစီအစဥ္ကို နားေထာင္ၿပီးရင္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္လာေအာင္ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္သြားႏိုင္၊ မသြားႏိုင္ဆိုတာကို ေသာတရွင္ေတြ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ၾကမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရင္းနဲ႔ပဲ ဒီအစီအစဥ္ကို ဒီမွာ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ရပါတယ္ရွင္။ ။

No comments:

Post a Comment