05 June 2009

A glimpse on Da Noke temple

၀ိုးတ၀ါး ဓႏုတ္ပုံရိပ္
၀င္းေပၚေမာင္
ဇြန္ ၆၊ ၂၀၀၉

၂၀၀၉ ေမ ၃၀ ရက္ေန႔က ၿပိဳက်သည့္ ဓႏုတ္ေစတီ

ဓႏုတ္ေစတီ ၿပိဳက်သည့္ သတင္း ထြက္ေပၚလာေသာအခါ ၾကားရသူတိုင္း လႈပ္လႈပ္ ရွားရွား ျဖစ္သြားခဲ့ၾကပါသည္။

ေစတီက ထီးေတာ္တင္တာ ရက္ပိုင္းမွ်သာ ရွိေသးၿပီး၊ ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္ေနဆဲ ႐ုတ္တရက္ ၿပိဳက်သြားတာမို႔ အထူးအဆန္း တအံ့တၾသ ျဖစ္ၾကရသည္။ လူ အထိအခိုက္လည္း အေတာ္မ်ားတာေၾကာင့္ ၀မ္းနည္းမႈ၊ စုိးရိမ္မႈေတြ လူတိုင္းလိုလို ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ ထိုခံစားမႈမ်ား ႏွင့္အတူ သို႔ေလာသို႔ေလာ ေတြးထင္မႈေတြလည္း ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ၾကသည္။

က်ေနာ္ကေတာ့ ဓႏုတ္ေစတီ ၿပိဳက်သည့္ ဓာတ္ပုံ ႏွင့္ သတင္းကို ၾကည့္ရင္း အတိတ္တခုက မပီ၀ိုး၀ါး ေတြးျမင္ ပုံရိပ္မ်ားကို ျပန္လည္ ျမင္ေယာင္လာမိသည္။

+ + +

က်ေနာ္အဖို႔ `ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ´ ဆိုသည့္ စကားကို ငယ္စဥ္ ကေလးဘ၀ မွာကတည္းက မွတ္မွတ္သားသား ရွိေနခဲ့ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အေမက သူ႔ဘ၀ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို ပုံျပင္သဖြယ္ ျပန္ေျပာျပသည့္ အထဲတြင္ အၿမဲလိုလို ပါေနတတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ က်ေနာ္ မၾကာခဏ ၾကားနာခဲ့ရသည့္ အေမ့ဘ၀ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားအနက္ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ အေၾကာင္းသည္ ေပ်ာ္စရာ လြမ္းစရာတို႔ႏွင့္ ျပည့္ေနသည္။ အေမေျပာျပသည့္ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ ဆိုသည္မွာ လြန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၇၀ ေက်ာ္ ၈၀ ၀န္းက်င္က အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။

ထိုကာလမ်ား မတိုင္မီကပင္ ဓႏုတ္ေစတီ ရွိရာ ဒလ၊ ကြမ္းျခံကုန္း ေဒသမွ ရြာမ်ားႏွင့္ ငမိုးရိပ္ ေခ်ာင္းမ ေခ်ာင္း႐ိုး တေလွ်ာက္မွ ရြာမ်ားသည္ ေရလမ္းျဖင့္ အကူးအသန္း အသြားအလာ အၿမဲရွိခဲ့သည္ ဆိုပါသည္။ လွည္းကူး၊ စစ္ပင္၊ မဒ၊ ဆင္ဖုံ၊ ထား၀ယ္ေခ်ာင္၊ ေပါက္တေလာက္၊ သိမ္ေခ်ာင္း စသည့္ ငမိုးရိပ္ေခ်ာင္း တေလွ်ာက္ ရြာမ်ားႏွင့္ ရခုိင္ေခ်ာင္၊ ေပ်ာ္ဘြယ္၊ ဓႏုတ္၊ ၀ါးဘေလာက္ေသာက္၊ အေနာက္ေခ်ာင္းကေလး စသည့္ ဒလ ကြမ္းျခံကုန္းဖက္မွ ရြာမ်ားမွာ စုန္ခ်ည္ဆန္ခ်ည္ ကူးလူးဆက္ဆံခဲ့ၾကေသာ ရြာမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ရြာတိုင္းလိုလိုတြင္ ေဆြမကင္း မ်ိဳးမကင္းမ်ားလည္း ရွိေနတတ္ၾကပါသည္။

အေမ့ဇာတိ စစ္ပင္ရြာမွ အဖိုးေလး တဦးက ရခိုင္ေခ်ာင္ရြာသူႏွင့္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး၊ ထိုရြာမွာ ေနထုိင္ခဲ့သည္။ ယေန႔တိုင္ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္ မကင္းသူမ်ား ရွိၾကပါေသးသည္။ ဓႏုတ္ေစတီ ရွိရာ ဓႏုတ္ရြာက ရခိုင္ေခ်ာင္ႏွင့္ ေပ်ာ္ဘြယ္ရြာ အနီးတြင္ ရွိပါသည္။ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ က်င္းပသည့္ အခါ အနီး၀န္းက်င္မွ ရြာမ်ားကလည္း စုေပါင္း ပါ၀င္ၾကပါသည္။ သို႔ႏွင့္ အဖိုးေလးတို႔ ရွိစဥ္ကာလ အေမတို႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ဘ၀က ဓႏုတ္ဘုရားပြဲကို ေကာင္းေကာင္းႀကီး ၀င္ႏႊဲခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။

ပြဲခင္းထဲက ဖ်ာၾကမ္းေပၚမွာ သင္ျဖဴး တထပ္၊ ေကာ္ေဇာ တထပ္ အက်အနခင္း၊ လက္ဖက္ ဂ်င္းသုတ္ အစုံအလင္ႏွင့္ ပြဲၾကည့္ခဲ့ၾကပုံ၊ ညီအမ တေတြ ဘုရားပြဲ ေလွ်ာက္လည္ၾကပုံမ်ားကို အေမက ေျပာျပတတ္သည္။ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲသည္ ထိုေဒသအတြင္း ထင္ရွားေသာ ပြဲေတာ္တခု ျဖစ္ခဲ့ၿပီး၊ စည္စည္ကားကား ရွိခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဇာတ္၊ ႐ုပ္ေသး၊ ပြဲေစ်း သာမက ဗုဒၶ၀င္ ႐ုပ္စုံ မ႑ပ္မ်ားပါ ပါ၀င္သည္ဟု ဆိုပါသည္။

ထိုေခတ္၏ ေအးခ်မ္း သာယာမႈ ပုံရိပ္မ်ားဟု မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။ ယင္းကာလကို ဓႏုတ္ေစတီ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ေခတ္တခုဟု ဆိုရမည္ ထင္ပါသည္။

သို႔ရာတြင္ ထုိစဥ္က စည္ကားခဲ့ေသာ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲမွာ ေနာင္ အႏွစ္ သုံးေလးဆယ္ အၾကာတြင္ ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါသည္။ မည္သည့္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေမွးမွိန္သြားသည္ကို တပ္အပ္ မဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း က်ေနာ္တို႔ လူမွန္းသိသည့္ ကာလတြင္ ဓႏုတ္ေစတီသို႔ အသြားအလာ မရွိသေလာက္ က်ဲသြားပါသည္။

ေစတီႏွင့္ အနီးဆုံး ေနသူမ်ားကပင္ ဓႏုတ္ေစတီ အေၾကာင္း သိပ္ စိတ္မ၀င္စားၾကေတာ့ပါ။ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ အေၾကာင္း မၾကားရေတာ့ပါ။ သြားလာေရးကလည္း တကူးတက သြားမွ ရသလို ျဖစ္သြားပါသည္။ ကားႏွင့္ သြားလွ်င္ ဒလ-ေကာ့မွဴး-ကြမ္းျခံကုန္း ကားလမ္း၏ လမ္းတ၀က္မွ ေန၍ ဓႏုတ္ရြာဖက္ လမ္းခြဲသို႔ ခ်ိဳးသြားရသည္။ ေရလမ္းကိုေတာ့ မသုံးသေလာက္ ျဖစ္သြားပါသည္။

ထင္ရွားမႈ ေမွးမိွန္မႈေတြ မည္သို႔ပင္ရွိေစ ဓႏုတ္ေစတီကေတာ့ တည္ရွိၿမဲ ရွိေနၿပီး၊ အစဥ္အလာ ပြဲသဘင္မ်ားလည္း သူ႔အတိုင္းအတာႏွင့္သူ ရွိေနခဲ့မည္ ထင္ပါသည္။

+ + +

ဓႏုတ္ေစတီကို လူေတြသိေအာင္ တဖန္ ျပန္ၾကံဳလာေစသည့္ အေၾကာင္းမွာ ၂၀၀၆ ဇြန္ ၂၇ တြင္ ေစတီႏွစ္ျခမ္းကြဲ၍ ၿပိဳက်ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ေစတီၿပိဳသည့္ အေၾကာင္းကို တစတစႏွင့္ လူေတြ သိလာၿပီးေနာက္ ျပဳျပင္ရန္ အလွဴေငြ ေကာက္ခံ ခဲ့ၾကပါသည္။ တည္ေဆာက္ ျပဳျပင္ေရးမ်ား အစပ်ိဳး လုပ္ကိုင္ေနဆဲ ၂၀၀၈ ေမ ၂-၃ မွာ တိုက္ခတ္ခဲ့ေသာ နာဂစ္မုန္တိုင္းေၾကာင့္ ထပ္မံ ပ်က္စီးခဲ့ရသည္ဟု သိရပါသည္။ ထိုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၁၄ မွ စတင္၍ ေစတီ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရးကို လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ေရႊသံလြင္ ကုမၸဏီက ကိုးလႏွင့္ အၿပီး တည္ေဆာက္ရန္ လ်ာထား လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။ ယခုႏွစ္ ေမ ၇ ရက္ေန႔က ထီးေတာ္ တင္ခဲ့ၿပီး အေခ်ာသတ္ေနစဥ္ ၿပိဳက်ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ လူ ၁၀ ဦး ထက္မနည္း ေသဆုံးၿပီး ၈၀ ခန္႔ ဒဏ္ရာရခဲ့သည္။

ဓႏုတ္ေစတီ ထီးေတာ္ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊ ၏ ဇနီး ေဒၚႀကိဳင္ႀကိဳင္ ႏွင့္ မိသားစု၀င္မ်ား၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကေတာ္မ်ားက တင္လွဴခဲ့ၿပီး ၂၃ ရက္အၾကာတြင္ ေစတီၿပိဳက်ျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္၀င္တစား ေျပာဆိုေ၀ဖန္မႈ မ်ားခဲ့သည္။ တည္ေဆာက္ေနဆဲ ၿပိဳက်သျဖင့္ အ့ံၾသထိတ္လန္႔ ၾကရသည္။ ေလမတိုက္၊ ငလ်င္မလႈပ္ဘဲ ဘာေၾကာင့္ ၿပိဳသလဲဟု ဆန္းစစ္ၾကသည္။ ထူးဆန္းသည္ဟု ထင္ျမင္ၾကသည္။ အတိတ္ နိမိတ္ မေကာင္းဟု ယူဆၾကသည္။ အျခားေသာ အယူသည္းသည့္ အေျပာအဆိုမ်ားလည္း ေပၚလာသည္။

+ + +

ျမန္မာျပည္ တလႊားရွိ ေစတီမ်ားမွာ ၿပိဳတတ္ပါသည္။ ေရွးေဟာင္း ေစတီ မွန္လွ်င္ မၿပိဳဘူးသည့္ ေစတီ ဟူ၍ မရွိပါ။ ဒါသည္ပင္ အမွန္တရား တခု ျဖစ္ပါသည္။ တည္ေဆာက္ထားေသာ အရာတခုသည္ ဘယ္ေသာအခါမွ မပ်က္စီးဟူ၍ မရွိႏိုင္ပါ။ သက္ရွိ သက္မဲ့ အရာအားလုံး သခၤါရတရားခ်ည္း ျဖစ္ပါသည္။

လူအမ်ားစုက ေစတီ ၿပိဳပ်က္လွ်င္ မုန္တိုင္းေၾကာင့္၊ ငလ်င္ေၾကာင့္ဟုသာ မွတ္ယူေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ေစတီၿပိဳမႈမွာ ငလ်င္တို႔ ေလတို႔ ဆိုသည့္ အေၾကာင္း တခုတည္းေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။ ေစတီ၏ ခိုင္ခံ့မႈ ေလ်ာ့နည္းလာျခင္းက ပဓာန အေၾကာင္းတခု အျဖစ္ ပါ၀င္ေနပါသည္။ တကယ္ေတာ့ ေလတုိက္တာ၊ ငလ်င္လႈပ္တာက `ျပင္ပအေၾကာင္းတရား´ ျဖစ္ပါသည္။ ေစတီ၏ ခုိင္ခံ့မႈ ယိုယြင္းျခင္းက `မူလအေၾကာင္းတရား´ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္္မာျပည္ရွိ ေစတီမ်ားမွာ ေနဒဏ္ ေလဒဏ္ ေရဒဏ္ကို တိုက္႐ိုက္ခံၾကရသည့္ သေဘာ ရွိပါသည္။ လိုဏ္ဂူပါေသာ ပုထိုးမ်ားတြင္ ဘုရားအတြင္းပိုင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ႏိုင္သျဖင့္ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈကို သတိထားမိႏိုင္သည္။ ေျမစိုက္ေစတီမ်ားတြင္ ျပင္ပ ကိုယ္လုံးေတာ္ကိုသာ ျမင္ၾကရသျဖင့္ ယုိယြင္းမႈကို သတိမထားမိႏိုင္ပါ။ အတြင္းပိုင္း အေျခအေနကို အလြယ္တကူ မသိႏိုင္ပါ။ အတြင္းပိုင္းက ေတာ္ေတာ္ယုိယြင္းၿပီး အျပင္တြင္ အက္ေၾကာင္း ထင္လာမွသာ သိၾကရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အတြင္းပိုင္း ခိုင္ခံ့မႈ အားနည္းေနေသာ ေစတီမ်ားသည္ ငလ်င္ဒဏ္ မုန္တိုင္းဒဏ္တို႔ႏွင့္ ၾကံဳရသည့္အခါ ၿပိဳက်ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ေျမစိုက္ေစတီမ်ား၏ တည္ေဆာက္ပုံအရ အေပၚဖ်ားပိုင္းသည္ ျပင္းထန္သည့္ ငလ်င္ဒဏ္ ခံရလွ်င္ ပ်က္စီးတတ္ပါသည္။

ဓႏုတ္ေစတီသည္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္က ေလျပင္း မတိုက္၊ ငလ်င္ မလႈပ္ဘဲ ထက္ျခမ္းကြဲ၍ ၿပိဳက်ခဲ့သည္။ ေခါင္းေလာင္းပုံ အပါအ၀င္ ကိုယ္လုံး တခုလုံး ၿပိဳက်ျခင္း ျဖစ္သည္။ `ထက္ျခမ္းကြဲ´ ၿပီ ဆိုကတည္းက ေစတီ၏ ေအာက္ေျခပိုင္း မခိုင္ေတာ့ဟု ေကာက္ခ်က္ ခ်ႏိုင္ပါသည္။ ေအာက္ေျခ ပစၥယံသာ က်န္ခဲ့ၿပီး ေခါင္းေလာင္းပုံ အထိ ၿပိဳသည္ ဆိုလွ်င္ ေစတီ၏ ထက္၀က္ သို႔မဟုတ္ ထက္၀က္ေက်ာ္ ၿပိဳက်ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တနည္းေျပာလွ်င္ ေစတီတခုလုံး ၿပိဳသြားသည့္ သေဘာလည္း ျဖစ္ပါသည္။

မိုးသည္းထန္စြာ ရြာ၍ ၿပိဳသည္ဟု သတင္းမ်ားက ေဖာ္ျပပါသည္မွာ အေပၚယံ လွ်ပ္၍ ထန္းလက္ကာျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

+ + +

ဓႏုတ္ေစတီ သမိုင္းမွာ ျမန္မာျပည္ရွိ ေရွးေဟာင္းေစတီ သမိုင္းမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို အေၾကာင္းျခင္းရာတို႔အေပၚ က်ေနာ္ ဘာမွ် မေျပာလိုပါ။ ေသခ်ာသည္မွာ ဓႏုတ္ေစတီသည္ ေရွးေဟာင္းေစတီ တဆူ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆႏိုင္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ၿပိဳမက်ခင္ထိ ရွိခဲ့သည့္ ဉာဏ္ေတာ္အျမင့္ ၁၈၆ ေပရွိ ေစတီကို မည္သည့္ကာလက တည္ခဲ့ေၾကာင္း မသိရပါ။ ဓႏုတ္ေစတီ သမိုင္း အဆိုအရ ၁၈၁၁ တြင္ ဗဒုံမင္း (ဘိုးေတာ္ဘုရား) ျပဳျပင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ယင္းေနာက္ပိုင္း ျပဳျပင္ခဲ့သည္ဟု မွတ္တမ္း မေတြ႔ရပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံး ေစတီကို ဗဒုံမင္း တည္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရန္ ရွိပါသည္။ ထိုအခ်က္ မွန္သည္ ဆိုလွ်င္ ယခုေစတီသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ခန္႔ ရွိေနၿပီဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။

ဤတြင္ အထင္ကရ ျဖစ္ေသာ ေရႊတိဂုံေစတီ သမိုင္းႏွင့္ အနည္းငယ္ ယွဥ္ၾကည့္သင့္ပါသည္။ -
ေရႊတိဂုံေစတီကို
- ၁၃၇၂ တြင္ ဗညာဦး ျပင္ဆင္သည္။
- ၁၄၃၆ တြင္ ငလ်င္လႈပ္၍ ေခါင္းေလာင္းအထိ ၿပိဳသည္။ (ရွင္ေစာပု ျပဳျပင္)
- ၁၅၆၄ တြင္ ငလ်င္လႈပ္၍ ၿပိဳသည္။ (ဘုရင့္ေနာင္ ျပဳျပင္)
- ၁၆၂၀ တြင္ ငလ်င္လႈပ္၍ ၿပိဳသည္။ (အေနာက္ဖက္လြန္မင္း ျပဳျပင္)
- ၁၆၇၉ တြင္ ငလ်င္လႈပ္၍ ၿပိဳသည္။ (အမ်ား၀ိုင္း၀န္း ျပဳျပင္)
- ၁၇၆၈ တြင္ ငလ်င္လႈပ္၍ ၿပိဳသည္။ (ဆင္ျဖဴရွင္ ျပဳျပင္)
- ၁၈၇၁ တြင္ ျပဳျပင္၍ ထီးေတာ္အသစ္ တင္သည္။ (မင္းတုန္းမင္း)
- ၁၉၃၀ ငလ်င္လႈပ္၍ ငွက္ျမတ္နားတိုင္ က်ိဳးက်သည္။
- ၁၉၇၀ ငလ်င္မ်ားလႈပ္၍ ပန္းလည္တိုင္ ေစာင္းသည္။

ဤ စာရင္းမွာ ထင္ရွားသည့္ အခ်က္အခ်ိဳ႕သာ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစာရင္းကို ၾကည့္လွ်င္ အႏွစ္ ၆၀၀ အတြင္း ကုိးႀကိမ္မွ် အႀကီးစား ျပဳျပင္ခဲ့ရသည္ကို ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ေစတီတဆူသည္ အႏွစ္ ၅၀ တြင္ တႀကိမ္ က်က်နန ျပဳျပင္ဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း သို႔မဟုတ္ ထိခိုက္ ပ်က္စီးရတတ္ေၾကာင္း ေျပာႏိုင္ပါသည္။
အႏွစ္ ၂၀၀ ကို ခဏထား၍၊ အေမတို႔ ၾကံဳခဲ့ရသည့္ ဓႏုတ္ဘုရားပြဲ ကာလက ျပဳျပင္မႈမ်ား ရွိခဲ့မည္ဟု ခန္႔မွန္းလွ်င္ေသာ္မွ ယခုအခါ အႏွစ္ ၇၀ ေက်ာ္ေနေပၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓႏုတ္ေစတီ၏ အတြင္းပိုင္း ခုိင္ခံ့မႈမွာ မ်ားစြာ အားနည္းေနၿပီဟု စိတ္ခ်လက္ခ် ေျပာႏိုင္ပါသည္။

ကံမေကာင္းသည့္ အခ်က္တခုမွာ နအဖေခတ္ `ဘက္စုံမြမ္းမံ´ ေရာဂါ ထသည့္ အထဲတြင္ ဓႏုတ္ေစတီက ကြက္ေက်ာ္ ျဖစ္ခဲ့ပုံရသည္။

+ + +

၂၀၀၆ က ၿပိဳသည္ကို ၂၀၀၈ တြင္ အသစ္ ျပန္တည္ေဆာက္ပါသည္။ တည္ေဆာက္ပုံမွာ ၿပိဳသြားသည့္ အပိုင္းကို မူလအတိုင္း ျပန္လည္ တည္ေဆာက္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဤသို႔ လုပ္ေဆာင္ပုံမွာ ေရွးက ဘိုးဘြားမ်ား လုပ္ေဆာင္ပုံႏွင့္ လုံး၀ ကြဲလြဲေနပါသည္။

ေရွးက ဘိုးဘြားမ်ားက စိန္ဖူးေတာ္၊ ထီးေတာ္ ပ်က္စီးလွ်င္ မူလအတိုင္း ျပန္လည္ ျပဳျပင္သည္။ အေပၚပိုင္း ငွက္ေပ်ာဖူး ေလာက္အထိ ပ်က္လွ်င္ အေပၚပိုင္းကို ငုံ၍ ဉာဏ္ေတာ္ျမႇင့္ကာ ျပဳျပင္သည္။ ထို႔ထက္ပို၍ ေစတီအထက္ပိုင္း သပိတ္ေမွာက္အထိ ၿပိဳလွ်င္ ေစတီတခုလုံးကို ငုံ၍ ဉာဏ္ေတာ္ျမႇင့္ကာ ျပန္လည္တည္သည္။
ေရႊတိဂုံေစတီတြင္ ၁၄၃၆ မွ ၁၄၇၆ အထိ ဗညားရန္၊ ဗညားဗ႐ူး၊ ဗညားကင္းေဒါ၊ ရွင္ေစာပု ႏွင့္ ဓမၼေစတီမင္းတို႔ ျပဳျပင္ပုံမွာ ေစတီတခုလုံးကို ငုံ၍ တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဉာဏ္ေတာ္ ၃၀၂ ေပ ျမင့္ခဲ့သည္။ ၁၇၆၈ ဆင္ျဖဴရွင္မင္း ျပဳျပင္ပုံမွာ သပိတ္ေမွာက္ အထက္ပိုင္းမွစ၍ အေပၚပိုင္းကို ငုံ၍ တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ က်န္ ျပဳျပင္မႈမ်ားက ငွက္ေပ်ာဖူး အပါအ၀င္ အထက္ပိုင္းကို ျပဳျပင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ တိုးျမင့္ ျပဳျပင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ယခုအခါ ဉာဏ္ေတာ္ ၃၂၆ ေပ ရွိလာျခင္း ျဖစ္သည္။

ဓႏုတ္ေစတီ ထက္ျခမ္းကြဲ၍ ေခါင္းေလာင္းနားအထိ ၿပိဳသည္ကို ျပဳျပင္လိုလွ်င္ ဘိုးဘြားတို႔၏ အစဥ္အလာအရ ဆိုပါက ေစတီတခုလုံးကို ငုံ၍ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဉာဏ္ေတာ္ကိုလည္း ျမႇင့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းလုပ္ငန္းမွာ ေစတီ အသစ္ တည္ေဆာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ေရႊတိဂုံေစတီသည္ ၇ ထပ္ ငုံ၍ တည္ထားေသာ ေစတီ ျဖစ္ၿပီး၊ အတြင္းေစတီကို အျပင္ေစတီက မွီထား ဖိထားျခင္း မရွိေစဘဲ တည္ထားသည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ားက ဆုိပါသည္။

ယခု ဓႏုတ္ ေစတီ တည္ေဆာက္ပုံမွာ မူလ ေစတီေဟာင္း၏ ပစၥယံေပၚတြင္ ေစတီအသစ္ကို တည္ျခင္း ျဖစ္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ခိုင္ခံ့မႈ အားနည္းေနၿပီ ျဖစ္ေသာ မူလ ေစတီေဟာင္းက အသစ္ တည္ေဆာက္မႈ ဒဏ္ကို မခံႏိုင္ဘဲ ရက္ပိုင္းအတြင္း ၿပိဳက်သြားရသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ ခ်ႏိုင္ပါသည္။

အသက္လု ထြက္ေျပးလာရသူတို႔၏ ေျပာစကားမ်ားက ထုိအခ်က္ကို သက္ေသခံေနပါသည္။ ေစတီက လႈပ္ခါလာၿပီး ငွက္ေပ်ာဖူး အထက္ပိုင္းႏွင့္ ထီးေတာ္က ပထမဆုံး က်ိဳးက်သည္။ ထို႔ေနာက္ ဆက္လက္ လႈပ္ခါကာ ကိုယ္ထည္ပိုင္းက နိမ့္က် ၿပိဳလဲသြားသည္ဟု ဆိုပါသည္။

ေနာက္ထပ္ အခ်က္တခုမွာ ၂၀၀၆ ကေရာ ယခုေရာ ႏွစ္ႀကိမ္စလုံးတြင္ ေစတီ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္မွ စတင္ ၿပိဳလဲျခင္း ျဖစ္သည္။ မေတာ္တဆ တိုက္ဆိုင္မႈဟု မဆိုႏိုင္ပါ။ ေအာက္ေျခတြင္ ပ်က္ယြင္း ေနေၾကာင္း သက္ေသခံေနသည့္ အခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။

+ + +

``ေဟာင္းႏြမ္းသည္ က်ိဳးပဲ့ပ်က္စီးသည္ကို ျပင္ဆင္သည့္ လုပ္ငန္းအား ဘုရားအဆူဆူ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူ၏´´ ဟု သၤဂါယနာတင္က်မ္းက ဆုိေၾကာင္း မွတ္သားဖူးပါသည္။

ေစတီမ်ား ေဟာင္းႏြမ္းခဲ့ ၿပိဳပ်က္ခဲ့လွ်င္ ျပန္လည္ ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္ ရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ေရွးအဆက္ဆက္လည္း က်ေနာ္တို႔ ဘိုးဘြားမ်ားသည္ ၿပိဳပ်က္ေသာ ေစတီတို႔ကို ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ျခင္းျဖင့္ တည္တ့ံမႈကို အဓြန္႔ရွည္ေစခဲ့ၾကပါသည္။

သို႔ရာတြင္ ျပဳျပင္သည့္ အလုပ္အတြက္ အခ်ိန္ အကန္႔အသတ္ေတာ့ ရွိရပါလိမ့္မည္။ ျပဳျပင္၍ ရႏိုင္သည့္ အခ်ိန္အတြင္း ျပဳျပင္မွသာ ျပဳျပင္မႈက အက်ိဳး ထင္က်န္ ပါလိမ့္မည္။ အခ်ိန္အခါ လြန္ေလၿပီးမွ ဆိုပါမူ ျပဳျပင္ပါေသာ္လည္း ဆိုးက်ိဳးမ်ားသာ ျဖစ္လာႏိုင္ေတာ့သည္။

ျမန္မာျပည္ ၿမိဳ႕ရြာအႏွံ႔၌ တုံးတိငုတ္တို ျဖစ္ေနေသာ ဘုရားၿပိဳ ဘုရားပ်က္တို႔ အမ်ားအျပား ရွိေနသည္ကို သတိျပဳအပ္ပါသည္။ ထုိ ဘုရားေစတီတို႔မွာ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ မျပဳျပင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကဟု ဆိုေသာ္ ရႏိုင္ပါသည္။ ထုိအမ်ိဳးမ်ိဳးအနက္ အခ်ိန္အခါ လြန္သြားျခင္းကလည္း အေၾကာင္းတေၾကာင္း ျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။

ေဟာင္းႏြမ္းမွ ပ်က္စီးမွ ျပဳျပင္ဖို႔ စိုင္းျပင္းျခင္းထက္ မေဟာင္းႏြမ္းခင္ မပ်က္စီးခင္ ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းက ပို၍ အက်ိဳးမ်ားသည္ မဟုတ္ပါလား။

ၿပိဳက်သြားေသာ ဓႏုတ္ေစတီ ႏွင့္အတူ ၾကားသိ ခံစားခဲ့ရဖူးသည့္ ပုံရိပ္တို႔က ေ၀ေ၀၀ါး၀ါး လြင့္ပါးသြားခဲ့ၿပီ။ ေၾကကြဲဖြယ္ေကာင္းသည့္ ျဖစ္ရပ္တို႔ၾကားတြင္ ေတြးျမင္ဆင္ျခင္မႈေတြကလည္း ေ၀၀ါးေနၾကဦးမည္ ထင္သည္။

၀င္းေပၚေမာင္
၂၀၀၉ ဇြန္ ၅

No comments:

Post a Comment