09 July 2009

Artist Htein Lin - Remembering Zarganar - 2

ေၾကာက္ေမႊးပါ ဇာဂနာနဲ႔ ႏႈတ္ - ၂

ပန္းခ်ီ ထိန္လင္း

ဇူလိုင္ ၁၁၊ ၂၀၀၉

(ေကာင္းကင္အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာက ယူပါတယ္)

mya pone na mar

အက်ဳိးမ်ားဘို႔ အေၾကာင္းခံ စာစီ၊

တိုးပြါးလို႔ ေကာင္းရန္ ျမန္မာျပည္၊

အမ်ိဳးသားတို႔ ေဒါင္းအလံ လာျပီ။

အိုးေ၀အိုးေ၀ အုိုးေဝ

အိုးေ၀သံ စည္စည္၊ ညီစြာ၊ ပီစြာ၊ ခ်ိဳသာ စူးရွ၊

ျမဴးၾကြတဲ့ တြန္က်ဴးသံသည္

ထေလာ့ျမန္မာ၊ အိုျမန္မာတို႔

ဘာသာကို ေလးစား၊ သာသနာကို အေရးထား၊

အမ်ိဳးသား အႏၱရာယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ရဲရဲေတာက္ ဟစ္ေၾကြးသံျမည္။

ဒီအသိတရားခံယူပါသည္၊ ျပည္သူမ်ားနဲ႔ တသားထဲညီ၊

ျမပုဏၰမာ ေမာင္ႏွမမ်ားက အမ်ိဳးသားေန႔ထူး ဂုဏ္ျပဳၾကိဳဆိုပါသည္။

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

၁၉၈၇ ခုနွစ္ ျမန္မာ့ရုပ္သံ အစီအစဥ္ကေန ထုတ္လႊင့္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားေန႔ ဂုဏ္ျပဳအျငိမ့္ခန္း အစီအစဥ္မွာ အပိတ္ သီခ်င္းအတြက္ ဇာဂနာ ကိုယ္တိုင္ ေရးစပ္ထားတဲ့ သီခ်င္း ခင္ဗ်။

ဒါေပမဲ့ သူေရးတာလို႔လည္း အဲဒီတုန္းက ၀င့္သိဂႌက မေျပာေတာ့ မသိခဲ႕ဘူး ခင္ဗ်။ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ ဒီပုဂၢိဳလ္နဲ႔ ေတာ္ေတာ္တြဲၿပီး အလုပ္ေတြ လုပ္ျဖစ္ၾကတဲ့အခါ သူ မၾကာခဏ လက္တန္းဆိုဆုိေနေတာ့ စာသားေတြက ေကာင္းလွ ပါလားဗ် ဘယ္သူေရးတာလဲ ဆိုေတာ့မွ မူပိုင္ စပ္ျဖဲျဖဲ အမူအယာနဲ႔ “အီစကိုေလ” လို႔ ေျဖသဗ်။

ဒါဟာ သူ႔ရဲ႕ အႏုပညာ ခံယူခ်က္ပါပဲ။ အဲဒီ အစီအစဥ္အဖြင့္မွာ ကိုလိုနီေခတ္က ၀ံသာနု လူရြင္ေတာ္ၾကီး ဦးခ်စ္ဖြယ္ ရြတ္ဆိုခဲ့ဘူးတဲ့ လကၤာၾကီးကို ရြတ္ဆိုခဲ့သလို သီခ်င္းေတြကလည္း ဦး၀င္းဦး၊ ဂီတလုလင္ ဦးကိုကိုတို႔ ေရးေပးတဲ့ အမ်ိဴးသားေန႔ သီခ်င္းေတြ ခင္ဗ်။ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ဂုဏ္ျပဳတဲ့ စာသားေတြခ်ည္း ျဖစ္သလို လူရႊင္ေတာ္ေတြကလည္း ပင္နီတိုက္ပံုေတြနဲ႔ ေယာလံုခ်ည္ေတြကို ေတာင္ရွည္အျဖစ္ ၀တ္ထားၾကသဗ်။ ဇာတ္ခံု ေနာက္ခံမွာေတာ့ အလြန္ခံ့ညားလွပတဲ့က ေဒါင္းပံုၾကီးနဲ႔ခင္ဗ်။ အဲဒီအခ်ိ္န္က ရုပ္သံေခတ္ဦးဆိုေတာ့ လူေတြေရာ စက္ေတြပါ ခ်ိဳ႕ယြင္းမွဳေတြက ရွိတာကိုး။ အဲဒါကို ေနာက္ေျပာင္ထားတဲ့ ျပက္လံုးတစ္ခုလည္း ပါသဗ်။

dancer with peacock backdrop

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

လိုရင္းေျပာရရင္ ဇာဂနာက သတင္းေၾကညာသူ လုပ္ပါတယ္။ မေၾကညာခင္ ကင္မရာမင္း လုပ္တဲ့ဖိုးျဖဴနဲ႔ ငွက္ေပ်ာေၾကာ္တို႔ကို ကင္မရာေတြ၊ စက္ေတြကို စစ္ ခုိင္းပါတယ္။ တကယ္ ေၾကညာေတာ့ အခမ္းအနား တစ္ခုမွာ ဆုေပးသူ အရိုင္းနဲ႔ ဆုတက္ယူတဲ့ ကင္းေကာင္နဲ႔ ေဂၚဇီလာတို႔ရဲ႕ ပံုေတြ ျပတဲ့အခါ အစပိုင္းေတာ့ ေရွ႕သြားသလိုလိုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေနာက္ျပန္ၾကီးေတြ လမ္းေလွ်ာက္ေနၾကတာ၊ တလြဲတေခ်ာ္ေတြ ျဖစ္ေနတာေတြေၾကာင့္ တ၀ါး၀ါး ပြဲက် ၾကသဗ်။

ကင္မရာေတြ ေပၚခါစမွာ ကင္မရာေတြရဲ႕ စြမ္းအင္ကို အားျပဳထားတဲ့ ျပက္လံုးပါ။ သာမန္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ျမန္မာ့ ရုပ္ျမင္သံၾကားက စက္ေတြကို ေနာက္ေျပာင္သေရာ္ထားတဲ့ ျပက္လံုးပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီေခတ္က ဗိုလ္ေန၀င္းရဲ႕ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္ အစိုးရ လုပ္သမွ် “ခါးေတာင္းက်ိဳက္ တျခား၊ ဖင္တျခား” ျဖစ္ေနတာကို မီးေမာင္းၾကီး ထိုးျပ ေနသလို ျဖစ္ေနသဗ်။ အဲဒီတုန္းက အမိ်ဴးသားေန႔ အျငိမ့္ခန္းဟာ ခုျပန္ စဥ္းစားၾကည့္တဲ့ အခါ (၈၈) အေရးေတာ္ပံုၾကီးရဲ႕ ေရွ႕ေျပး နိမိတ္ပံုရိပ္ေတြပါလားလို႕ အေတြးပြားမိပါ သဗ်။

အားလည္းနာတယ္၊ ခင္လည္း ခင္တယ္ …

zaganar  ah yine

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

သူကိုယ္တိုင္ သူတို႔ တခ်ိန္က ျပက္ခဲ့တဲ့ ျပက္လံုးေတြကို ေရးျပီး မိုးမခ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ တင္ထားသဗ်။

ခုကေတာ့ သူ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့ ရုပ္ျမင္သံၾကားအျငိမ့္ တစ္ေခတ္မွာ ျပက္ခဲ့တဲ့ ျပက္လံုး တစ္ခ်ိဳ႕ကို ျပန္ နည္းနည္းပြား ၾကည့္တာပါ။

ျခံဳ ၾကည့္ရင္ လူထု ေန႔စဥ္ဘ၀ ရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ျပႆနာေတြ အေပၚမွာပဲ အေျခခံ ထားတာေတြ႔ရ သဗ်။ က်ဴရွင္ဆရာေတြ မႈိလိုေပါက္ျပီး က်ဴရွင္ ပညာေရးေခတ္ၾကီး ျဖစ္ေနတဲ့အခါ က်ဴရွင္ဆရာ ေလွာင္တဲ့ ျပက္လံုးနဲ႔ ေထာက္ျပခဲ့တာ ေျပာခဲ့ျပီးပါျပီ။

အထူးကု ေဆးခန္းၾကီးေတြ ေပၚလာျပီး လူနာေတြကို ရိုက္စား လုပ္လာတဲ့အခါမွာ ဇာဂနာက အထူးကု ဆရာ၀န္ၾကီးအျဖစ္ ထြက္လာျပီး လာသမွ် လူနာေတြကို အကႌ်ပါးပါးေလး၀တ္ ဆိုတာပဲ ေျပာျပီး ပိုက္ဆံေတြ နင္းကန္ ယူတဲ့ ျပက္လံုး ထြက္လာ သဗ်။ မနက္လင္းေတာ့ လူတိုင္း ပါးစပ္ဖ်ားမွာ အက်ႌ ပါးပါး၀တ္ ဆိုတာပဲ။

ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ဇာတ္မင္းသား ငယ္ငယ္ ေခ်ာေခ်ာေလးေတြ အရမ္းေခတ္စားလာျပန္ေတာ့ ကိုစုတ္ခၽြန္းကို ေပါင္ဒါေတြ “ေဖြး” ေနေအာင္ ရိုက္ျပီး …. ဇာတ္မင္းသား သိန္းေဇာ္ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ သီခ်င္း အလိုက္ျဖစ္တဲ့ “ဇာတ္မင္းသားေလး သိန္းေဇာ္၊ သိန္းေဇာ္ တိုင္းျပည္က ေမွ်ာ္” ဆိုတဲ့ အလိုက္ အတိုင္း .. “ဇာတ္မင္းသားေလး စုတ္ .. စုတ္ .. ခၽြန္း ေနာ္ .. တိုင္းျပည္ကေမွ်ာ္” ဆိုျပီး ကန္စြန္းရြက္စည္းၾကီးကိုင္ ပြဲထုတ္ခဲ့ သဗ်။

စာေပေလာကမွာ စာေရး ဆရာမငယ္ငယ္ေလးေတြပဲ ေခတ္စားလာျပီး စာေပအေၾကာင္း ဘာမွ နားမလည္ဘဲ၊ ေငြနဲ႔ “ရဲွဒိုး” ၀တၳဳေတြ၀ယ္ျပီး နာမည္ၾကီးေနတဲ့ စာေရး ဆရာမေတြကို သေရာ္တဲ့ ျပက္လံုးဆို ထိမိလြန္းသမို႔ စာေပေလာကမွာ ဒီေန႔ထိ ၾကံဳတိုင္း ေျပာျဖစ္ ေနၾကသဗ်။

ဇာဂနာက စာေရး ဆရာမေလး လုပ္တဲ့ လူရႊင္ေတာ္ ကိုအရိုင္းကို တျခား ဘယ္ စာေရး ဆရာေတြကို ၾကိဳက္လဲလို႔ ေမးတဲ့အခါ ..

“စာေရးဆရာမၾကီး ေဒၚျမသန္းတင့္ ေရးတဲ့ “ဓါးေတာင္း၍ မိမိ လည္ပင္းကို မိမိ ျဖတ္မည္” ဆိုတဲ့ ၀တၳဳ မီး အရမ္းၾကိဳက္တယ္”

လို႔ ေျဖတဲ့ ျပက္လံုးဆိုရင္ စာေရး ဆရာေတြၾကားမွာ ဒီေန႔အထိ ေရေႏြးၾကမ္း “သီး” ေအာင္ ရီရတဲ့ ျပက္လံုး တစ္ခု အျဖစ္ တြင္ခဲ့ သဗ်

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

ဒီ ဖန္သားျပင္ေပၚက သူ႔ ျပက္လံုးေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မႏၱေလး စင္ေပၚက ျပက္လံုးေတြကို ႏွစ္သက္ၾကတဲ့ ပရိတ္သတ္က ကင္မရာ အထူးလုပ္မႈေတြ အ၀တ္အစား အျပင္အဆင္ေတြေပၚ အားကိုးလြန္းတယ္ ဆိုတဲ့ ေ၀ဖန္မွဳတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ပံုစံ သစ္ကိုး ဗ်။

တိတိလင္းလင္း စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ေ၀ဖန္ခဲ့သူထဲက တစ္ေယာက္ကေတာ့ ဆရာစိန္ခင္ေမာင္ရီ ခင္ဗ်။ ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ မဂၢဇင္းမွာ ဆရာက “ဒါဖတ္ျပီးမွ ရုပ္ရွင္ၾကည့္ပါ ခင္ဗ်ား” ဆိုတဲ့ ရုပ္ရွင္ ေ၀ဖန္ေရး ေဆာင္းပါးေတြနဲ႔ နာမည္ၾကီးေနခ်ိန္။ အဲဒီ အခ်ိန္ကလည္း ျမန္မာ့ ရုပ္ရွင္က ေ၀ဖန္ ေလာက္တဲ့ အဆင့္တန္းလည္း ရွိခဲ့သကိုး။

ဒါရုိက္တာ ဦးသုခ၊ ၀င္းေဖ။ ၾကီးျမင့္၊ ေမာင္တင္ဦး၊ ေအာင္ျမင့္ျမတ္။ ေမာင္၀ဏၰ၊ ေအ၀မ္း ေမာင္လွမ်ိဳး၊ စံေရႊေမာင္၊ ၀င္းဦး။ သင္းသင္းယု၊ ဦးတင္ယု။ မင္းႏိုင္၊ ေမာင္နႏၵတို႔ ဆိုတာက ဂရိတ္ၾကီးေတြ ေလဗ်ာ။ ဇာတ္ကားေတြက ေသာက္ေသာက္လည္း ထြက္တာ။ ခု ဒစ္ဂ်စ္တယ္ေခတ္ ေရာက္ပါျပီဆိုကာမွ ျမန္မာ့ ရုပ္ရွင္ဟာ “က်ီးနဲ႔ ဖုတ္ဖုတ္” ျဖစ္ သြားရရွာတာ အံ့ေတာ့ အံ့ၾသ စရာ ပဲဗ်။ ထား ပါ။ လုိရင္း မေရာက္မွာ စိုးလို႔။

အဲဒီ အခ်ိန္ ဆရာစိန္ခင္ေမာင္ရီက ရုပ္ျမင္သံၾကား အျငိမ့္ခန္းကို ေသာင္းေျပာင္းမွာ တစ္လ ထည့္ေ၀ဖန္ ပါသဗ်။ ကြ်န္ေတာ္ မွတ္မိေနတာက ေဆာင္းပါး အဆံုးမွာ ဒီ ကေလးေတြ အျငိမ့္ဟာ အျငိမ့္စစ္စစ္ကို ၾကည့္ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ေရွးက ရွိခဲ့တဲ့ အျငိမ့္ဆိုတာ ဒီလုိပဲလို႔ ခုေခတ္ လူေတြ သိရေအာင္ ၀င္သရုပ္ေဆာင္ ေနသလိုပါပဲ ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ သိမ္းထားတာဗ်။ အဲဗ်ာ လ အနည္းငယ္ၾကာလို႔ ရုပ္သံ အျငိမ့္ခန္းလည္းလာေရာ က်ဳပ္တို႔လူက ျပက္လံုးနဲ႔ ဆရာစိန္ကို ျပန္တြယ္ပါေလေရာ။

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

ကိုသူရကို ရုပ္ရွင္ တကား ျပတယ္ေပါ႕။ အဲဒီမွာ ထျပီး ..

“ဟာ … ဒီ အခန္း .. ဒီ … လို ရိုက္ ရ သလား၊ ဘာ လား။” ျပဴး တူးၿပဲတဲ လုပ္ေတာ့ အရိုင္းက ကုမၸဏီ ပိုင္ရွင္ေလ။

“ဆရာ … ဒီအုန္းႏို႔ေခါက္ဆြဲေလး စားပါဦး …” ဆို ေကၽြးေတာ့၊ သူက ခ်က္ခ်င္း ေလေရာ မ်က္ႏွာပါ ေျပာင္းသြားျပီး …

“အားလည္းနာတယ္၊ ခင္လည္း ခင္တယ္ … ရုပ္ရွင္က ပညာပါလြန္းေတာ့ အံ့ၾသမိတာ” ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ ဆရာစိန္ကို ကလိတာ။

မနက္လင္းေတာ့ လူတိုင္း ပါးစပ္ဖ်ားမွာ “အားလည္းနာတယ္၊ ခင္လည္း ခင္တယ္” ဆိုတာ ခ်ည္း ျဖစ္ကုန္တဲ့အထိပဲ။

ဆရာစိန္ေ၀ဖန္ေရးက သိပ္စြာလာေတာ့ ရုပ္ရွင္သမားေတြက သူတို႔ရုပ္ရွင္ကို အျပစ္ မရွာေအာင္ လက္ေဆာင္ေပး၊ ဘာေပး လုပ္ၾကတာကိုး။ သူက အတြင္းသိဆိုေတာ့ အဲဒါကိုခ်တာ။ စာဖတ္ၾကတဲ့ လူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သိၾကပါတယ္။ ဆရာစိန္ကို ေဆာ္ျပီ ဆိုတာ။

ဒါေပမဲ့ ျပည္သူလူထု အျမင္မွာက် လက္ေဆာင္ေပးရင္ ခ်က္ခ်င္း ေလသံ ေျပာင္းတတ္တဲ့ မဆလေခတ္ ဗ်ဴရိုကရက္ေတြကို သေရာ္ထားသလို ျဖစ္ေနတာမို႔ လူတိုင္းက ထစ္ကနဲရွိ “အားလည္းနာတယ္၊ ခင္လည္း ခင္တယ္” ဆိုျပီး သူ႔ေလသံအတိုင္း တုျပီး ေျပာၾကတဲ့အထိ ေအာင္္ျမင္ခဲ့တာ အမွတ္ရေနမိသဗ်။ ခုခ်ိန္မွာ ဆရာစိန္လည္း မရွိေတာ့ပါဘူး။ ျပန္ေျပာျဖစ္တာကေတာ့ ဇာဂနာ၊ သူ႔ျပက္လံုးေတြနဲ႕ ဆက္စပ္ ေနတဲ့ သူ႕၀န္းက်င္ၾကားက ဆက္ႏြယ္ေနမႈေတြထဲက တစ္ခုကို နမူနာ တစ္ခု ထုတ္ျပတာ ရယ္ပါ။

ဖန္သားေပၚမွ လူထု ၾကားသို႕

ေဟး … လာ သြားၾက ရေအာင္(ေဟး … လာ သြားၾက ရေအာင္)

ရင္ခုန္သံ၊ နရီမွန္၊ ေ၀ယံ မိုးထိညံ၊

စည္တိုသံ ဆူဆူညံ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္းရဲ႕ အသံ၊

ေယာင္းမေရ၊ သူငယ္ခ်င္း ပြဲကို သြားရေအာင္၊

ေယာက္ဖေရ သူငယ္ခ်င္း၊ ပဲြကို သြားရေအာင္၊

သူေရးတဲ့ သီခ်င္းကို သူ႔ရြာစား စိန္ျမင့္ခိုင္က စည္တိုေတြ၊ ျခဴသံေတြနဲ႕ လွည္းတန္းၾကီး ပြဲၾကည့္ရေအာင္ လာေနတာ ျမင္ေယာင္လာေအာင္ တီးခတ္ထား သဗ်။

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

အဲဒီလို သီခ်င္းေတြနဲ႔ ဖန္သားျပင္ေပၚက “ျမပုဏၰမာ”ဟာ ျပည္သူ႔ရင္ခြင္ထဲ ဆင္းလာ သဗ်။

၁၉၇၈ နဲ႕ ၁၉၈၈ ႏွစ္ ၾကား ဆယ္စုနွစ္ ကာလဟာ ျမန္မာ့ ဇာတ္သဘင္ ေလာကရဲ႕ ေန၀င္ခါနီး ေရႊေခတ္ၾကီးလို႔ ေျပာရမဗ်။ ေရႊေခတ္ၾကီးလို႔ ေျပာရတာက ၈၈ လည္း ျပီးေရာ ႏြားေခ်းပိုးထိုးေခတ္ၾကီးကို ခ်က္ခ်င္း ေရာက္သြားတာကိုး။ ဇာတ္ပ်က္ ဆိုတာ အဲဒီမွာ စတာ။

ထားပါေတာ့။ ၈၈ အၾကိဳ ဆယ္ႏွစ္ ကာလကို သဘင္ ေရႊေခတ္ ေျပာရတာက ဂရိတ္ ဦးဖိုးစိန္၊ ေအာင္ဗလကေန ေရႊမန္း တင္ေမာင္၊ စိန္ေအာင္မင္း၊ ျမိဳ႕ေတာ္ သိန္းေအာင္ေခတ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ အရွိန္ေလၽွာ့လာတဲ့ ျမန္႕မာ ဇာတ္သဘင္ဟာ ၁၉၈၀ လြန္ ႏွစ္ေတြမွာေတာ့ ဒုတိယမ်ိဴးဆက္ေတြနဲ႕ အလြန္ အားေကာင္းလာသဗ်။

ဦးဖိုးစိန္ မ်ိဳးဆက္ ရဲစိန္၊ ညီ၀င္းစိန္တို႔ရဲ႕ စိန္မဟာ သဘင္၊ ေရႊမန္း မ်ိဳးဆက္ ၀င္းဗိုလ္၊ ဆန္း၀င္း၊ ၀င္းေမာင္၊ ခ်မ္းသာတို႔ရဲ႕ သစၥာ၊ ေမတၱာ ေရႊမန္း သဘင္၊ ေရႊနန္းတင္ သား နန္း၀င္း၊ နန္းခင္ေမႊးတို႔ရဲ႕ ေရႊနန္းသဘင္၊ စိန္မာဒင္ သား မိုး၀င္း၊ မိုးမင္းတို႔ရဲ႕ မဟာရန္ကုန္ စံျပသဘင္၊ ဘီအီးဒီ ေအာင္သိုက္နဲ႕ သား ေဇာ္၀င္းေမာင္တို႕ရဲ႕ ေအာင္ပြဲသဘင္၊ ေမာင္ယဥ္ေအာင္ ဇာတ္စီးတ့ဲျမိဳ႕ေတာ္ အင္အားသစ္၊ အဆိုေတာ္ တံြေတး သိန္းတန္နဲ႔ ဟသၤာတ ထြန္းရင္တို႔ရဲ႕ ရုပ္ရွင္ ဂီတ ျပဇာတ္သဘင္၊ ကဗ်ာလည္းေရး ဇာတ္လည္းကတဲ့ ေမာင္သိန္းေဇာ္ရဲ႕ သိန္းေဇာ္ မႏၱေလး ဇာတ္ပြဲ၊ ေမာင္စိတၱ၊ မိုးဒီ၊ ေမာ့စ္တို႔ရဲ႕ ကြ်န္ေတာ့္သဘင္။

ဒါ မွတ္မိသေလာက္ ဇာတ္ၾကီးေတြ။ ဇာတ္ အေသးေလးေတြက အမ်ားၾကီး။ ဇာတ္ရာသီဆို ရန္ကုန္ျမိဳ႔မွာတင္ ဇာတ္ရံုေတြက (၂၀) နီးပါး ရွိတာ ကလား။ ျပည္ေထာင္စု ကြင္း၊ ပဲခူး ေရႊေမာေဓာ၊ မႏၱေလး ေက်ာက္ေတာ္ၾကီးပြဲေတြ ဆို ရံုေတြ (၇) ရံု၊ (၈) ရံု ယွဥ္ေဆာက္ျပီး အျပိဳင္ၾကဲၾကတာ။

အဲလုိ ျပိဳင္ႏိုင္ဘို႔ လူအား၊ ေငြးအား သံုးျပီး ဂိတ္ရိွဳးေတြ၊ မီးေတြ၊ ကားေတြ “ဆန္း” ႏိုင္ သမွ် “ဆန္း” ေအာင္၊ ျပဇာတ္ေတြကိုလည္း နာမည္ၾကီး စာေရး ဆရာေတြရဲ႕ ၀တၳဳေတြကို ၀ယ္ျပီး တင္ၾကတာကိုး။ ဆရာ ျမသန္းတင့္ရဲ႕ ဓါးေတာင္တို႔၊ ဆရာ ပါရဂူရဲ႕ အမၺပါလီတို႕။ ခ်စ္ဦးညိဳရဲ႕ လကၤာဒီပ၊ ႏြမ္ဂ်ာသိုင္း၊ ျငိမ္းေက်ာ္၊ ႏုႏုရည္ (အင္း၀)တို႔ရဲ႕ နာမည္ၾကီးျပီးသား ၀တၱဳေတြ ေစ်းၾကီးေပး ၀ယ္ “က” ၾကသဗ်။ အဲဒီအခိ်န္ သဘင္မဂၢဇင္း၊ ရုပ္ရွင္ေအာင္လံ မဂၢဇင္း၊ ေရႊေအာင္လံ မဂၢဇင္းတို႔ဆိုတာက သဘင္ အေၾကာင္းေတြခ်ည္း ေဖၚျပၾကတာ။ အေရးတယူ ေရးရေလာက္ေအာင္လည္း တခမ္းတနား လုပ္ၾကတာကလား။

အဲလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ “ျမပုဏၰမာအျငိမ့္” ဟာ ဇာတ္ၾကီးေတြ “က” တဲ့ ရံုပြဲေတြကို ၀င္တိုးလာတာ။ အျငိမ့္ဆိုတာ ဒီလိုပဲ လမ္းေပၚ၊ ဇာတ္ခံု ခြထိုးျပီး ဗလာပြဲပဲ “က” ၾကတဲ့ ထံုးစံပဲ ရွိသဗ်။ ရံုပြဲ တိုးေလာက္ေအာင္လည္း ဘာ အျပင္အဆင္ ဘာ အခမ္းအနားမွလည္း ထူးထူးေထြေထြ မလုပ္ထား ပါဘူး။ သိသေလာက္ မီးခြင္ ကားခြင္ေတြေတာင္ တျခား ဇာတ္တစ္ခုက ငွါးထားတာပါ။ လူအင္အားဆိုလည္း ရွိတဲ့ လူရႊင္ေတာ္ ၆ ေယာက္နဲ႕ မင္းသမီးအျပင္ အဆိုေတာ္ ကိုျမၾကီးတို႔ သားအဖ၊ ေနာက္ ကိုေဇာ္မင္းေလး၊ အဆိုေတာ္ ကိုေမာင္ေမာင္ခင္နဲ႕ ဇနီး အန္တီ ေရႊကူေမႏွင္းတို႔ ေလာက္ပဲ ရွိတာပါ။ အဲဒီလုိ အျငိမ့္အဖြဲ႕ေလး တစ္ဖြဲ႕က ဇာတ္ၾကီးေတြနဲ႔ ျပိဳင္ျပီး ရံုၾကီးေတြမွာ ၀င္တိုးျပီး ရံုျပည့္ ရံုလ်ွံ အားေပးမွဳကို ရရွိတာ အလြန္ အံ့ၾသစရာ ေကာင္းလွပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ခဏနားျပီး ကြ်န္ေတာ့္ အေၾကာင္းလည္း နည္းနည္းပြားခ်င္ သဗ်။ ၁၉၈၇ ႏွစ္လယ္္ေလာက္မွာ မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္မွာ ကေနတဲ့ လူရႊင္ေတာ္ ပိန္ပိန္ (စိန္ဂြ်န္း ေအာင္ေက်ာ္ဦး)ကို ျမ၀တီမဂၢဇင္းက အယ္ဒီတာအျဖစ္ ခန္႔အပ္ ခံရသဗ်။ ထံုးစံအတိုင္း ျမ၀တီမဂၢဇင္းဆိုတာက အစုိးရ မဂၢဇင္းဆိုေတာ့ ခ်က္ခ်င္း အရာရွိျဖစ္သြားေတာ့ ကိုပိန္ပိန္ဟာ အျငိမ့္ခံုကို ေက်ာခိုင္းသြားရသဗ်။

လစ္လပ္သြားတဲ့ ပိန္ပိန္႔ ေနရာမွာ ထိန္ထိန္ (ကြ်န္ေတာ္)နဲ႔ ျပန္ အားျဖည္႔မယ္ ဆိုျပီး “မိုးနတ္သူဇာ” က ဆရာ ဦးေန၀င္း (ကဗ်ာဆရာ ေမာင္နံ႕သာ) က တဆင့္ ကမ္းလွမ္းလာတဲ့ ေနာက္မွာ “မိုးနတ္သူဇာ” အဖြဲ႕ထဲမွာ ခ်စ္စရာ၊ စုတ္ခၽြန္း၊ တက္တူ၊ ခြ်န္စက္တို႔နဲ႔ အတူ “က” ဘို႔ လက္ခံလိုက္ သဗ်။

ေျပာရရင္ “မုိးနတ္သူဇာ” လူရႊင္ေတာ္ေတြ အေနနဲ႔က ျပက္လံုး အသစ္မလုပ္နိုင္ဘဲ ကိုသူရ လုပ္ခဲ့တဲ့ အရွိန္နဲ႔ပဲ လိမ့္ေနၾကတာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကြ်န္ေတာ့္ အေနနဲ႔ လူကသာ “မိုးနတ္သူဇာ” မွာျဖစ္ေနေပမဲ့ “ျမပုဏၰမာ” ပြဲ ရန္ကုန္ထဲ ရွိတာနဲ႔ သြားျပီး ၾကည့္ျဖစ္တာ မ်ားသဗ်။

(ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္ခန္း)

ေရွ႕ပိုင္းအဆို ကိုျမၾကီးကိုလည္း ပရိတ္သတ္က တခဲနက္ အားေပးၾကသဗ်။ အဲဒီကာလ မတိုင္ခင္ေလးမွာပဲ အဆိုေတာ္ လႊမ္းမိုးရဲ႕ “မခင္ႏွင္းဆီ” သီခ်င္းက “ေပါက္” ထားတာကိုး။ ကိုျမႀကီး ထြက္လာတဲ့အခါ “မခင္ႏွင္းဆီ” ရဲ႕ “မူလ” အကိုၾကီးဆိုေတာ့ အားေပးၾကတာ ေပါ့ဗ်ာ။ ကိုအရိုင္းက ခင္ေမာင္ရင္ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ “ေတာသားၾကီး” သီခ်င္း၊ ကိုသူရကေတာ့ သိၾကတဲ့အတိုင္း ေအာက္ျပည္ ေအာက္ရြာကို ရွမ္းဘုန္းၾကီး တစ္ပါး ၾကြလာတဲ့အခါ ဆိုတဲ့ “လ” အကၡရာေတြပါတဲ့ ဟာသ သီခ်င္းဆိုသဗ်။

ကြ်န္ေတာ္ဟာ ငယ္ငယ္ကတည္းက ဇာတ္ဆို လာသမွ် မလြတ္တမ္း ၾကည့္္ခဲ့သဗ်။ ဒါေပမယ့္ ခု “ျမပုဏၰမာ”ကို အားေပးတဲ့ ဇာတ္ပရိသတ္ရဲ႕ အားေပးပံုမ်ိဳး တသက္မေတြ႕ ဖူး .. ပါဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ သဗ်။ လက္ေ၀ွ႕ ပြဲ၊ ေဘာလံုးပြဲ ပရိတ္သတ္မ်ိဳးနဲ႔ ပိုတူ သဗ်။

အထူးသျဖင့္ ဗိုလ္ေန၀င္းရဲ႕ ပါတီ အေရးေပၚ ညီလာခံကို ေကာင္းေကာင္းၾကီး သေရာ္ထားတဲ့ “သူေတာင္းစား ညီလာခံ” ျပဇာတ္ပါ ျပက္လံုး တစ္လံုး ျပက္ခ်လိုက္ရင္ ေအာက္ကပရိတ္သတ္က ေဘာလံုးပြဲမွာ “ဂိုး” ၀င္ သြားသလို အားရပါးရ အားေပးၾကတာ ၾကည့္ျပီး ၾကက္သီးျဖန္းျဖန္း “ထ” မိရသဗ်။

ေငြစကၠဴေတြကို တရားမ၀င္ ေၾကညာထားလုိ႔ လူထုက မေၾကမနပ္ ျဖစ္ေနခ်ိန္ သူေတာင္းစားေတြက ညီလာခံမွာ အေၾကြရွားလာလို႔ (၅) ျပား၊ (၁၀) ျပား သနားပါ အစား (၅) က်ပ္ (၁၀) ေျပာင္း ေတာင္းဘို႔ ေဆြးေႏြးၾကေတာ့ ဥကၠဌလုပ္တဲ့ “ဇာဂနာ” က …..

“ဆယ္တန္ေတာ့လည္း ခပ္လွဳပ္လွဳပ္ပဲကြ”

လို႔ .. ေျပာတဲ့အခါ ပရိတ္သတ္က ၀ုန္းကနဲ အားေပးၾကတာမ်ားဆို၊ လူရႊင္ေတာ္ေတြကိုယ္တိုင္ ပရိတ္သတ္ ျငိမ္ေအာင္ ျပန္ေစာင့္ရတဲ့ အထိပါပဲ။

ကြ်န္ေတာ္ သြားတဲ့အခါတိုင္း ပရိတ္သတ္က ရံုကြဲတဲ့အထိ အားေပးသဗ်။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ကြ်န္ေတာ့္ အတြက္ေတာ့ ပဲြၾကည့္ႏိုင္ဘို႔ စင္ေပၚမွာ တစ္ေနရာရာေတာ့ စီစဥ္ ေပးထားပါတယ္။ တစ္ခါေတာ့ “ျမပုဏၰမာ” ကို ပရိတ္သတ္ ဘယ္လုိ အားေပးတယ္ ဆိုတာ လိုက္ၾကည့္ေစခ်င္တယ္ ဆိုၿပီး ကိုခ်စ္စရာကို ေခၚလာေတာ့ ပါလာ သဗ်။ ကိုသူရက “ဟာ … ဒို႕ အကိုၾကီး ပြဲလာၾကည့္တယ္” ဆိုၿပီး အားရ၀မ္းသာ ေနရာလုပ္ေပးရွာ သဗ်။

အဲ ေနာက္ပိုင္းလည္း ေရာက္ေတာ့ စင္ေပၚက ၾကည့္ရတာ ရိုးတယ္ ေအာက္ဆင္းျပီး ပရိတ္သတ္နဲ႔ ၾကည့္ရတာ ပိုေကာင္းတယ္ဆိုျပီး ဆင္းၾကည့္ရာ က (“ဖြန္” ကလည္း နည္းနည္း ေၾကာင္ခ်င္ လာတာ။ (၁၉) ႏွစ္သားကိုး) ေမွး ကနဲျဖစ္သြားျပီး ေတာ္ေတာ္ ေအးလို႔ျပန္ ႏိုးလာတဲ့အခါ အေပၚက အေႏြးထည္ေရာ၊ ေအာက္က ရွပ္အက်ႌေရာ၊ လည္ပတ္ မာဖလာေလးပါ ဘယ္သူ ခြ်တ္ယူသြားမွန္း မသိဘဲ၊ စြတ္က်ယ္ လက္ျပတ္ေလးနဲ႔ ပုဆိုးေလးပဲ က်န္သဗ်။ ပုဆိုးကိုေတာ့ ျခံဳေကြး ေနတာမို႔ ခြ်တ္ရ ခက္လို႔ ခ်န္ခဲ့ဟန္တူပါရဲ႕။ ဒီဇင္ဘာလၾကီး ေအးက ေအး။ လူ ေထာင္နဲ႔၊ ေသာင္းနဲ႔ ခီ် ပြဲၾကည့္ေနတဲ့ လူအုပ္ထဲ ခံရတာမို႔ ရွက္တာနဲ႔ စင္ေပၚ ျပန္တက္ျပီး သူတို႔လည္း မေျပာေတာ့ဘဲနဲ႔၊ ကိုခ်စ္စရာကို အသာလက္တို႔ျပီး ခ်မ္းခ်မ္းစီးစီးၾကီး လိုင္းကားစီး ဇြတ္ျပန္ဘို႔ ေျပာရတာေပါ့။

ကိုခ်စ္စရာက ေမာင္သူရတို႔နဲ႔ ျပန္ရေအာင္ လုပ္ေနပါေသးတယ္။ မွတ္မွတ္ရရ ေျမာက္ဥကၠလာကေန လွည္းတန္းကို ျပန္ရတာ ခင္ဗ်။ ေက်ာင္းထဲက အေဆာင္မွာ ေန ေန တာကိုး။ လမ္းမွာ ကားတြယ္စီးေနတုန္း သတိရလို႔ အခ်ိန္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ လက္မွာ ပတ္ထားတဲ့ (အေဆာင္ ဖဲ၀ိုင္း အဆက္ဆက္၊ သက္ဆိုးရွည္ခဲတဲ့) က်ဴအင္(န္)က်ဴ (Q&Q) နာရီကိုပါ ျဖဳတ္သြားတာကို သိလိုက္ေတာ့ ေယာင္ျပီး ဟိုင္းလတ္လိုင္းကား လက္တန္းကို မလြတ္မိေအာင္ မနည္း သတိထား လိုက္ရေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ား။

ကြ်န္ေတာ့္အတြက္ေတာ့ တစ္သက္ မေမ့ႏိုင္ေသာ “ျမပုဏၰမာ” .. ည .. ပါခင္ဗ်ား။

ဆက္ပါဦးမယ္။

ပန္းခ်ီ ထိန္လင္း

No comments:

Post a Comment