ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)
ေအာက္တိုဘာ ၂၃၊ ၂၀၁၀
ေအာက္တိုဘာ ၂၃၊ ၂၀၁၀
“မီးျမင္းမိုရ္ႏွင့္
ဝါဆိုကင္းလြတ္၊ သီတင္းကၽြတ္မို႔၊
ဘံုထြတ္ကယ္ဦးကင္၊ ဖြင့္စံပယ္ရႊင္ေသာ့ခါ”
မဟာအတုလမင္းႀကီး
ဝါဆိုကင္းလြတ္၊ သီတင္းကၽြတ္မို႔၊
ဘံုထြတ္ကယ္ဦးကင္၊ ဖြင့္စံပယ္ရႊင္ေသာ့ခါ”
မဟာအတုလမင္းႀကီး
ေက်ာင္းတိုက္အသီးအသီးမွာ သီတင္းသံုးေနထိုင္ၾကတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကို ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ တရက္ေန႔ကစလို႔ ေနရာအႏွံ႔အျပား ခရီးမသြားၾကပဲ သံုးလအၾကာ ဝါကပ္ေတာ္မူၾကဖို႔ ဗုဒၶက ပညတ္ေတာ္မူပါတယ္။ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ေက်ာင္းတိုက္တခုခုမွာ ဝါဆိုေတာ္မူပါတယ္။ ဝါကပ္တဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ သီတင္းဝါလက ကၽြတ္လြတ္ေတာ္မူၾကတဲ့အခ်ိိန္အခါကို သီတင္းကၽြတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။
သီတင္းကၽြတ္တဲ့အခါမွာ ပဝါရဏာ လို႔ေခၚတဲ့ ရဟန္းသံဃာအခ်င္းခ်င္း အျပစ္ႀကီးငယ္ရွိရင္ ခြင့္လႊတ္ သည္းခံၾကပါလို႔ ေမတၱာရပ္ခံ ခြင့္ပန္တဲ့ပြဲကို လုပ္ၾကရပါတယ္။
သီတင္းတခါကၽြတ္ၿပီးၿပီဆိုရင္ ရဟန္းအျဖစ္မွာ တဝါရၿပီလို႔ သံုးႏႈန္းပါတယ္။ သံဃာေတာ္တို႔ရဲ႕ ရဟန္းေဘာင္မွာရွိတဲ့ သက္တန္းကို တဝါ၊ ၂ ဝါ၊ ၃ ဝါ စသျဖင့္ ဝါနဲ႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶက ၄၅ ဝါ ရခဲ့ပါတယ္။
ဗုဒၶအျဖစ္ေရာက္ေတာ္မူအၿပီး၊ ခုႏွစ္ဝါေျမာက္ ဝါ ကို တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ ေဂါတမဗုဒၶ ဝါဆိုေတာ္မူပါတယ္။ မယ္ေတာ္အျဖစ္ေတာ္စပ္ခဲ့တဲ့ သႏၱဳႆီတနတ္သားနဲ႔ နတ္ျဗဟၼာပရိတ္သတ္ အေပါင္းကို တဝါတြင္းလံုး အဘိဓမၼာ တရားေဟာခဲ့တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကို အဘိဓမၼာ အခါေတာ္ေန႔လို႔ ေခၚပါေသးတယ္။
သံေယာဇဥ္မွန္သမွ် အၿပီးတိုင္ ျဖတ္ေတာက္ေတာ္မူၿပီးခဲ့တဲ့ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ကေတာင္မွ မိခင္ရဲ႕ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာနဲ႕ အနႏၱေက်းဇူးေတာ္ကို အေလးထားဂုဏ္ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ ေနာက္ဆံုးဘဝမွာ မိခင္အျဖစ္ ေတာ္စပ္ခဲ့ဖူးတဲ့နတ္သားကို တဝါတြင္းလံုး တရားေဟာၾကားခဲ့ျခင္းပါပဲ။ မိမိအေပၚမွာတင္ရွိခဲ့တဲ့ မိခင္ရဲ႕ ေက်းဇူးအတြက္ ျပန္လည္သိတတ္ျခင္းကို ဗုဒၶက ျပသခဲ့ပါတယ္။
တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ တရားေဟာအၿပီး သကၤႆနဂိုရ္ လူ႔ျပည္ကို ျပန္လည္ဆင္းႂကြလာတဲ့ အေၾကာင္းက ဗုဒၶျဖစ္ေတာ္စဥ္ေတြအထဲမွာ ထူးျခားပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဆီမီးထြန္းညိႇၿပီး ဗုဒၶကိုႀကိဳဆို ပူေဇာ္ခဲ့ၾကရာကစခဲ့ၿပီး၊ ဒီကေန႔ ျမင္းမိုရ္ပြဲလို႔ေခၚၾကတဲ့ မီးပံုးေတြအဆင့္ဆင့္၊ မီးေရာင္စံုအမ်ဳိးမ်ဳိးေတြနဲ႔ ပူေဇာ္ပြဲအေလ့အထ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ တခ်ဳိ႕အရပ္ေဒသက တာဝတႎသာပြဲလို႔ ေခၚၾကတယ္။
တာဝတႎသာက ဆင္းႂကြပံုကိုလည္း လက္မႈပညာ၊ စာေပ ကဗ်ာ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ပူေဇာ္ခဲ့ၾကတယ္။ လက္မႈပညာ အလုပ္အေဆာင္ေတြထဲမွာ ေတြ႔ရေလ့ရွိတာက ေလွကားပံုစံေပၚက ဆင္းႂကြလာတဲ့ဗုဒၶ၊ ဗုဒၶရဲ႕တဖက္တခ်က္မွာ သိၾကားမင္း၊ ထီးေဆာင္းေပးေနတဲ့ ျဗဟၼာမင္း၊ နတ္ျဗဟၼာ၊ လူထုပရိတ္သတ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။
အေစာဆံုးအေနနဲ႔ အိႏၵိယျပည္မွာေတြရတဲ့ တာဝတႎသာကဆင္းႂကြပံု သဲေက်ာက္႐ုပ္ႂကြကို IKSHVAKU PERIOD ၃ ရာစုႏွစ္တဝက္ေလာက္က ထုလုပ္ထားေၾကာင္း သမိုင္းသုေတသီမ်ားက မွန္းဆထားၾကပါတယ္။
Buddha’s Descent From the Trayastrimsha Heaven,
Ikshvauk period, second half 3rd century,
India Andhra Pradesh Nagarjunakonda Limestone
Ikshvauk period, second half 3rd century,
India Andhra Pradesh Nagarjunakonda Limestone
ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ကရင္ျပည္နယ္ ေကာ့ဂြန္းဂူမွာေတြ႔ရတဲ့ တာဝတႎသာနတ္ျပည္က ျပန္လည္ဆင္းႂကြလာတဲ့ဟန္ သဲေက်ာက္႐ုပ္ႂကြႏွစ္ခုကို အေစာဆံုးလက္ရာအျဖစ္နဲ႔ ေတြ႔ရွိထားပါတယ္။ ၁ဝ-၁၁ရာစု ေလာက္မွာထုထားတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရတယ္။ ပိုၿပီးေစာတာေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲမွာ ေတြ႔ရွိႏိုင္ေသးေပမယ့္ ဒီကေန႔အထိေတာ့ အေစာဆံုးေတြ႔ရတဲ့ အေထာက္အထားေတြပါ။ အပ်က္အစီး သိပ္မ်ားေပမယ့္ အေကာင္းက်န္တဲ့အပိုင္းေတြက အင္မတန္ျပတ္သားၿပီး လက္ရာသိပ္ေကာင္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ေသေသခ်ာခ်ာ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။
သဲေက်ာက္႐ုပ္ႂကြ (၁) မွာ ညာလက္က ဝိတကၠမုျဒာ၊ ဘယ္လက္က ဝရဒမုျဒာနဲ႔ ျပထားတဲ့ ဗုဒၶကို အလည္မွာထားၿပီး၊ သိၾကားမင္းနဲ႔ ျဗဟၼာမင္းတို႔က ရံထားတယ္။
အပ်က္အစီးကပိုမ်ားေပမယ့္ သဲေက်ာက္႐ုပ္ႂကြ (၂)မွာ၊ ဗုဒၶရဲ႕ ဘယ္ဘက္ သကၤန္းအနားေပၚက ေရွးမြန္စာ ၂၃ ေၾကာင္းနဲ႔ ညာဘက္သကၤန္းအနားေပၚက ေရွးမြန္စာ စာေၾကာင္းတခ်ဳိ႕ပါတဲ့ အပိုင္းကိုေတြ႔ ရလို႔ သိပ္အေရးပါပါတယ္။ အဲဒီ႐ုပ္ႂကြေတြက မြန္လက္ရာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
သံုးထားတဲ့ သဲေက်ာက္အမ်ဳိးအစားနဲ႔ လက္ရာပံံုစံကလည္း တခုထဲျဖစ္လို႔ တေခတ္ထည္းမွာ ထုလုပ္တာျဖစ္ႏိုင္တဲ့ တတိယေျမာက္႐ုပ္ႂကြကို သထံုၿမိဳ႕ ေရႊစာရံ အေနာက္ေျမာက္မွာရွိတဲ့ ဓမၼာ႐ံုမွာ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီေက်ာက္ျပား႐ုပ္ႂကြမွာပါတဲ့ ေရွးမြန္စာ စာေၾကာင္းေတြက ေကာ့ဂြန္းဂူမွာေတြ႔တဲ့ ေက်ာက္ျပား႐ုပ္ႂကြ (၂) ရဲ႕ စာေတြအတိုင္းပါ။
အဲဒီတာဝတႎသာနတ္ျပည္က ျပန္လည္ဆင္းႂကြလာတဲ့ဟန္ကို ပူေဇာ္ထားတဲ့ ေရွးေဟာင္းပုဂံေခတ္ လက္ရာေတြကို ေတြ႔ရတယ္။ မဟာက႐ုဏာမုျဒာနဲ႔ ထင္ထင္ရွားရွား လက္ရာေကာင္းမြန္တဲ့ ပန္းပု႐ုပ္ႂကြအေနနဲ႔ ၁၂ ရာစုေစာေစာပိုင္း ပုဂံေခတ္လက္ရာကို အာနႏၵာဂူဘုရား (၂၁၇၁/၁၄၆၅) မွာ ေတြ႔ရပါတယ္။
အင္မတန္ၾကည္လင္ျပတ္သားတဲ့ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီအေနနဲ႔ ၁၂ ရာစု ေစာေစာပိုင္း ပုဂံေခတ္ လက္ရာ ျမင္းကပါ ဂူေျပာက္ႀကီးဂူဘုရား (၁၃၂၃/၆၄၇) မွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ မဟာက႐ုဏာမုျဒာနဲ႔ အထင္အရွားေတြ႔ရပါတယ္။ ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းက တျခားဂူဘုရားေတြမွာလည္း ဆင္ဆင္တူတာေတြ ရွိပါေသးတယ္။
တာဝတႎသာနတ္ျပည္က ဗုဒၶ ျပန္လည္ဆင္းႂကြလာတဲ့ဟန္
နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ၊ ၁၂ ရာစု ပုဂံေခတ္၊
ျမင္းကပါ ဂူေျပာက္ႀကီးဂူဘုရား၊ ပုဂံ
ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းတေနရာမွာ အေကာင္းပကတိေတြ႔ရွိရတဲ့ ပုဂံေခတ္လက္ရာ ရွားရွားပါးပါး သစ္သားပန္းပုကိုေတာ့ ပုဂံျပတိုက္မွာ ထိန္းသိမ္းထားပါတယ္။
‘သီတင္းကၽြတ္တြင္၊ ပလႅင္ေဆးမိုး၊ ရြာသြန္းၿဖိဳး’ ဆိုတဲ့ ေရွးေခတ္ ၁၂ လရာသီ မိုးဖြဲ႔လကၤာအတိုင္း၊ သီတင္းကၽြတ္လမွာရြာတဲ့မိုးက ဘုရားေစတီေတြေရွ႕မွာရွိတဲ့ ဆြမ္းသင္ပုတ္ပလႅင္ေတြကို သန္႔ရွင္း ေဆးေၾကာေပးသလိုပဲ သည္းသည္းမည္းမည္းႀကီး ရြာေစြေလ့ရွိတယ္။ ပလႅင္ေဆးမိုးက အညစ္အေၾကးေတြကို သန္႔ရွင္းေပးသလို၊ တိုင္းသူျပည္သားအေပါင္းကလည္း ဆီမီး ျမင္းမိုရ္ပြဲ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သည္းသည္း မစဲေအာင္ ထြန္းညႇိၿပီး ဗုဒၶကိုပူေဇာ္ၾက၊ ဆုေတာင္းၾကတာပါပဲ။
သီတင္းကၽြတ္အခ်ိန္အခါကစလို႔ ျမန္မာျပည္တျပည္လံုး ျမဴေမွာင္ေဝးကင္း၊ သန္႔ရွင္းျဖဴစင္၊ အေမွာင္ခြင္းလို႔ အလင္းကိုေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစ။
“တိုင္းခြင္ႀကီးေအာင္ခ်ာမွာ
ဆီမီးဝါထိန္ထိန္ဝင္းလို႔၊ လင္းလွတယ္ေလး။”
မဟာအတုလမင္းႀကီး
ဆီမီးဝါထိန္ထိန္ဝင္းလို႔၊ လင္းလွတယ္ေလး။”
မဟာအတုလမင္းႀကီး
အထူးေက်းဇူးတင္စြာနဲ႔ ကိုးကားျခင္း
(၁) ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ စာပန္းခ်ီ (ဒဂုန္ နတ္ရွင္)၊ ၁၉၆၇
(၂) တဆယ့္ႏွစ္လမိုး (ဒဂုန္ ဦးစန္းေငြ)၊ ၁၉၇၂
(၃) ျမန္မာ့႐ိုးရာ ပဋိမာသိပၸံပညာ၊ မုျဒာမ်ား (စဝ္ထြန္းမွတ္ဝင္း)၊ ၁၉၇၇
(၄) Pictorial Guide to Pagan: 1971
(၅) Historical Sites In Burma (Aung Thaw): 1978
(၆) Burma Art and Archaeology by Alexandra Green and T. Richard Blurton: 2002
No comments:
Post a Comment