29 October 2010

Yan Win (Taung Da Gar) – Bagan Cedi myar

ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းက ေရွးေဟာင္းဘုရားေစတီမ်ား (၃)
ေျမေပါက္ေစတီပုထိုးမ်ား
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)

ေအာက္တိုဘာ ၃၀၊ ၂၀၁၀

သကၠတဘာသာ စဲတ် နဲ႔ ပါဠိဘာသာ ေစတိယ က ေစတီ ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဓာတ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ရာ ျမင့္ျမတ္တဲ့ေနရာျဖစ္ပါတယ္။

ေစတီေတြမွာ ဌာပနာထားတာေတြကိုမူတည္ၿပီး ဓာတုေစတီ၊ ပရိေဘာဂေစတီ၊ ဥဒိႆေစတီ နဲ႔ ဓမၼေစတီ လို႔ အမွတ္အသားရွိပါတယ္။ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးတဲ့ ဗုဒၶကိုရည္မွန္းပူေဇာ္ဖို႔ ဓာတုေစတီေတြကို စၿပီး တည္ၾကတယ္။ ေစတီေတြမွာ ဗုဒၶရဲ႕ သရီရ ဓာတ္ေတာ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဆံေတာ္၊ စြယ္ေတာ္နဲ႔ ျမတ္ႏိုးရာရာ ရတနာေတြကိုပါ ဌာပနာေလ့ရွိတယ္။

ပုဂံေခတ္က ေစတီေတြကို ေျမေပါက္ေစတီေတြအေနနဲ႔သာမကပဲ ဂူဘုရားေတြအထက္မွာလည္း ကြမ္းေထာင္ပံုစံအစား ေစတီပံုကိုထည့္ၿပီး တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္။ ပုဂံၿမိဳ႕ေရွးေဟာင္းေစတီေတြက အခ်ဳိးအစားက်နေျပျပစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းက ေရွးေဟာင္းေစတီေတြကို နမူနာပံုစံယူၿပီး ေနာက္ပိုင္း ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ေစတီေတြကိုတည္ၾကတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းႏိုင္ပါတယ္။

ပုဂံေခတ္နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြကိုေထာက္ထားၿပီး ပုဂံေခတ္ ေခါင္းေလာင္းပံု ေစတီလံုးေတြရဲ႕ အေပၚဆံုးမွာ ထီးဆိုတဲ့အစိတ္အပိုင္းမပါပဲ အထြတ္သာပါေၾကာင္း သိႏိုင္ပါတယ္။ တျခား အစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့ ဒီကေန႔ေစတီေတြရဲ႕ အေျခခံအဂၤါရပ္ေတြနဲ႔ မကြာျခားလွပါ။ ပုဂံကေစတီေတြမွာ ဒကေန႔ေတြ႔ျမင္ေနၾကရတဲ့ ထီးေတြက ၁၄ ရာစုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းေခတ္ေတြက်မွ ထပ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ထားတာေတြပါပဲ။

ပုဂံေခတ္ကေစတီေတြကို အမ်ဳိးအစားထပ္ခြဲရရင္ လံုးေခ်ာေစတီ၊ သီဟိုဠ္ပံုေစတီနဲ႔ ေခါင္းေလာင္းပံု ေစတီလံုးေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။

သမိုင္းတင္ ပုဂံေခတ္ဦး ၁၁ ရာစု ေစာေစာပိုင္းေလာက္ကျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီေခတ္ထက္ပိုၿပီးေစာတဲ့ အခ်ိန္ကျဖစ္ျဖစ္ တည္ထားတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရတဲ့ ေစတီေတြက ပံုစံ႐ိုး႐ိုးစင္းစင္းနဲ႔ လံုးေခ်ာေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ သီရိေခတၱရာ (ၿဂီေကြၾတ) က ေဘာေဘာႀကီး၊ ဘုရားႀကီး၊ ဘုရားမာ ေစတီပံုစံမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဆင္တူတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ေစတီေတြကေတာ့ ငကၽြဲနားေတာင္းပုထိုး (၁၆ဝ၃/၉၁၁)၊ ဗူးဘုရား (၁၆၅၇/၉၆၁)နဲ႔ ေပါက္ပင္ရာပုထိုး (၁၆၁၄/၉၉၂) တို႔ ပါဝင္ပါတယ္။ သီရိပစၥယာေျမာက္ ထူပါေလးဆူတန္း (၁ဝ၃၈/၄၂၈) က (၁ဝ၄၁/၄၃၁) အထိကိုလည္း အဲဒီစာရင္းထဲမွာထည့္ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ရပါတယ္။

ငကၽြဲနားေတာင္းပုထိုး

ဗူးဘုရား

သီဟိုဠ္ကေစတီပံုစံကို နမူနာယူၿပီးတည္ခဲ့တာျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ခန္႔မွန္းယူဆထားတဲ့ ေစတီပံုစံမွာ ေအာက္ပိုင္းက ေခါင္ေလာင္းပံုျဖစ္ျဖစ္ သပိတ္ေမွာက္ပံုျဖစ္ျဖစ္ ခံထားတယ္။ အဲဒီအထက္မွာ ေလးေထာင့္ပံု ဓာတ္ေတာ္တိုက္ (ဓာတုဂဗၻ၊ ဟာမိက)၊ လည္ပင္းသိမ္သိမ္တဆင့္၊ ေဖာင္းရစ္ ေစတီအခၽြန္နဲ႔ အထြတ္ ပါေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီပံုစံနဲ႔ေတြ႔ရသမွ် ေစတီေတြကို အေခၚရလြယ္ကူေအာင္ သီဟိုဠ္ပံုလို႔ပဲ သံုးႏႈန္းထားေၾကာင္း မွတ္သားရပါတယ္။ အဲဒီသီဟိုဠ္ပံုေစတီေတြမွာ ပံုစံနည္းနည္းခ်င္းစီ ကြဲျပားတာေတြကို ေတြ႔ရတယ္။

ေခါင္းေလာင္းပံု၊ သပိတ္ေမွာက္ပံုရဲ႕ ေအာက္ဆံုးမွာ၊ အ႐ိုင္းပံုေအာက္ခံ ခံထားတဲ့ သီဟိုဠ္ပံု ေစတီေတြအေနနဲ႔ ေပပင္ေက်ာင္းပုထိုး (၁၆၅၃/၉၅၇)၊ တာမဏိပုထိုးေတြကို ေတြ႔ရၿပီး၊ ေလးေထာင့္ပံု ေအာက္ခံ ခံထားတဲ့ သီဟိုဠ္ပံုေတြမွာ ဆပဒပုထိုး (၁၈၇/၁၄၅)၊ ငွက္ပစ္ေတာင္ပုထိုးငယ္ (၁၆၄/၁၃၁-က) နဲ႔ ေတာင္ဘီရြာ၊ အင္းဝေက်ာင္းဝင္းေစတီေတြကို ေတြ႔ရပါတယ္။

ေပပင္ေက်ာင္းပုထိုး

ဆပဒပုထိုး

ျဖတ္စေရႊဂူပုထိုး (၁၂၅ဝ/၅၈၅) နဲ႔ စိမ္းညက္ညီမပုထိုး (၁ဝ၈၆-၄၅၈) ေတြကေတာ့ ျခယ္လွယ္တာ မ်ားတယ္။ ေဖာင္းရစ္ေတြမွာ မ်က္ရစ္ခပ္စိပ္စိပ္၊ ဓာတ္ေတာ္တိုက္ ဟာမိကကိုလည္း ခိုနန္းခ်ဳိးေထာင့္ေတြနဲ႔ ေဆာက္ထားလို႔ ထူးျခားပါတယ္။

ဆင္႐ုပ္ခံ သီဟိုဠ္ပံုေစတီေတြကေတာ့ ေစတနာႀကီး (စည္စနာ၊ စစ္စနာ၊ ရွစ္ရွနာ၊ ဂိဂၷါ) (၉၈၇/၄၁၃) ပုထိုးနဲ႔ ကႆပ ထူပါႀကီး (၄၉၅/၂၈၇-က)တို႔ျဖစ္ၾကတယ္။ ပုဂံေခတ္က စည္စနာပုထိုး လို႔ေခၚခဲ့ပံုရတဲ့ ေစတနာႀကီးပုထိုးက သီဟိုဠ္ပံုေစတီေတြထဲမွာ အႀကီးဆံုးပါ။ မူလတုန္းက သိဝဟိႏၵဴ နတ္ကြန္းကို လႊမ္းျခံဳၿပီးတည္ခဲ့ပံုရတယ္လို႔ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။ အုတ္တံတိုင္းကပဲ တဖက္စီမွာ ၃၈ဝ ေပ စီရွိတယ္။ ၁၆၂ ေပ စီရွိတဲ့ ေစတီေအာက္ခံပစၥယံ မ်က္ႏွာတဖက္စီမွာ ဆင္႐ုပ္ေရွ႕ပိုင္း စုစုေပါင္း ၃၉ခု စီရွိတယ္။ အသစ္ျဖည့္စြက္မျပဳျပင္ခင္က သပိတ္ေမွာက္အထက္ပိုင္းမွာ ေလးေထာင့္ဓာတ္ေတာ္တိုက္ အထိပဲ ေရွးလက္ရာက်န္ခဲ့တယ္။

ေစတနာႀကီးပုထုိုး ဓာတ္ေတာ္တိုက္

ျမင္းကပါပုထိုး (၁၃၂၈/၆၅၂) နဲ႔ အနိ႐ုဒၶမင္းႀကီးေကာင္းမႈ ေလာကနႏၵာ (၁ဝ၂၃/၄၁၈-က) ေစတီေတြကေတာ့ ေခါင္းေလာင္းပံုစံေတြအထဲမွာ အေစာဆံုးျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိပါတယ္။

ျမင္းကပါပုထိုး

ေလာကနႏၵာ

အ႐ိုင္းပံုေအာက္ခံ ေစတီလံုးေတြကို အေတြ႔ရနည္းတယ္။ ပစၥယံမပါသေလာက္နဲ႔ တည္ထားတဲ့ အိမ္ရာေက်ာင္း အေနာက္ဘက္ေစတီ (၂၁၁၆/၁၄၁၁) ပံုစံမ်ဳိးပါ။ ေလးေထာင့္ပံုေအာက္ခံ ေစတီလံုးကိုေတာ့ အရြယ္အစားစားနဲ႔ ေနရာအႏွံ႔အျပားမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ရဲ႕ေနာက္ပိုင္း ေခတ္အဆက္ဆက္ နမူနာပံုစံယူၿပီးတည္ၾကတဲ့ ေရွးဦး ေစတီလံုးပံုစံေတြထဲမွာ ပုဂံေခတ္ဦး ၁၁ ရာစု ေႏွာင္းပိုင္းက အနိ႐ုဒၶမင္းႀကီးေကာင္းမႈ ေရႊဆံေတာ္ေစတီ (၁၅၃၆/၈၄၉)၊ ပုဂံေခတ္လည္ ၁၂ ရာစုေစာေစာပိုင္းက ထိလိုင္မင္းႀကီးေကာင္းမႈ ေရႊစည္းခံုေစတီ (၁/၁-က)၊ ၁၂ ရာစုေႏွာင္းပိုင္း နရပတိစည္သူ (ဒုတိယ စည္သူ) မင္းႀကီးေကာင္းမႈ ဓမၼရာဇကေစတီ (၉၃၇/၄၁၂-က) နဲ႔ ပုဂံေခတ္ေႏွာင္း ၁၃ ရာစုက တ႐ုတ္ေျပးမင္းေကာင္းမႈ မဂၤလာေစတီ (၁၄၃၉/၇၅၂) တို႔ကိုၾကည့္ရင္ အင္မတန္ အခ်ိဳးအစားက်နလွေၾကာင္း ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

ေရႊဆံေတာ္ေစတီ

အနိ႐ုဒၶမင္းႀကီး စတည္ခဲ့ၿပီး ထိလိုင္မင္းႀကီး လက္စသတ္တည္ခဲ့တဲ့ ေရႊစည္းခံုေစတီပံုစံက ေႏွာင္းေခတ္ေစတီေတြရဲ႕ စံနမူနာျဖစ္လာခဲ့ပံုရတယ္။ ပုဂံေခတ္ေႏွာင္းပိုင္း ေစတီႀကီးႏွစ္ဆူျဖစ္တဲ့ နရပတိစည္သူ (ဒုတိယ စည္သူ) မင္းႀကီးရဲ႕ ဓမၼရာဇကေစတီ နဲ႔ တ႐ုတ္ေျပးမင္းရဲ႕ မဂၤလာေစတီေတြက ေရႊစည္းခံုေစတီပံုစံနဲ႔ ဆင္တူလွေၾကာင္းကို ေတြ႔ႏိုင္တယ္။

ေရႊစည္းခံုေစတီ

မဂၤလာေစတီ

ဓမၼရာဇကေစတီ

ငါးမ်က္ႏွာရွိတဲ့ ဓမၼရာဇကေစတီ (၉၃၇/၄၁၂-က)က ေရွးေဟာင္းပုဂံမွာေတြ႔ရသမွ် ငါးမ်က္ႏွာေစတီ/ဂူဘုရားအမ်ဳိးအစား ၁၅ ဆူထဲမွာ အရြယ္အစား အႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့အျပင္၊ မ်က္ႏွာတခုစီမွာ အလတ္စားဂူဘုရားတဆူစီနဲ႔ ဆက္စပ္တည္ေဆာက္ထားလို႔ ပံုစံထူးျခားပါတယ္။

တဆူအေပၚမွာ တဆူထပ္ၿပီးငံုလို႔တည္ထားတဲ့ ေစတီေတြေတြ႔ရတယ္။ အေပၚကေစတီ ၿပိဳပ်က္တဲ့အခါ အတြင္းကေစတီ ေပၚထြက္လာတာမ်ဳိးကို ေပၚေတာ္မူလို႔ ေခၚေလ့ရွိတယ္။ ပုဂံမွာ ေပၚေတာ္မူ ၃၄ ဆူေတြ႔ရွိၿပီး အျပင္ထပ္တခ်ဳိ႕ကို ရွင္းထားပါတယ္။ အျပင္ထပ္ကို အၿပီးမရွင္းပဲ ျမင္သာ႐ုံ ျပထားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အသိမ်ားၾကတာက နဂါး႐ံုေပၚေတာ္မူ (၁၁၉၃/၅၃၁)၊ စကိုးဘဲေပၚေတာ္မူ (၁၆၉ဝ/၉၉၂)၊ ၁၉၆၈-ေပၚေတာ္မူ (၂၁၃၃/၁၄၂၇) နဲ႔ ႏွစ္ထပ္ၿမိဳေစတီ (၁ဝ၃၇/၄၂၆) ေတြ ျဖစ္တယ္။

အတြင္းေစတီကို ပိုၿပီးေစာတဲ့အခ်ိန္က တည္တာျဖစ္ႏိုင္သလိုပဲ တေခတ္ထည္း၊ တခ်ိန္ထည္းမွာ တည္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ထူးျခားတာက အတြင္းေစတီပ်က္စီးလို႔ ထပ္ၿပီးငံုတာမ်ဳိးမဟုတ္ပဲ အေကာင္းပကတိရွိတဲ့ အတြင္းေစတီကို အျပင္ေစတီနဲ႔ထပ္ၿပီးမံတဲ့ သာဓကေတြေတြ႔ရတယ္။ အေကာင္းပကတိရွိတဲ့ အတြင္းေစတီေတြကိုေလ့လာရလို႔ အထူးသျဖင့္ မူလ ပုဂံေခတ္ ေစတီေတြရဲ႕ အေပၚဆံုးမွာ ဘာရွိခဲ့သလဲဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။

နဂါး႐ံုေပၚေတာ္မူ

ပံုစံထူးျခားလို႔ သီးျခားေဖာ္ျပရမွာကေတာ့ သီရိပစၥယာအရပ္က အေရွ႕ဖက္လိပ္ (၁ဝ၃ဝ/၄၂ဝ) နဲ႔ အေနာက္ဖက္လိပ္ (၁ဝ၃၁/၄၂၁) ႏွစ္ဆူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖက္လိပ္လို႔ နာမည္ရတာက ျမင္ရတဲ့ ပံုစံေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလတည္ထားတုန္းက အမိုးခံုးခပ္နိမ့္နိမ့္နဲ႔ ျပန္႔က်ယ္က်ယ္ရွိခဲ့တဲ့ပံုပါ။ အဲဒီ အမိုးခံုးေတြ ၿပိဳက်သြားၿပီး အလည္ပိုင္း မ႑ိဳင္ေတြပဲ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္က်န္ရစ္ေတာ့ ဖက္လိပ္နားေတာင္းေတြနဲ႔တူေနလို႔ ရပ္ရြာကေခၚၾကတဲ့အတိုင္းပဲ နာမည္တြင္ေနပါေတာ့တယ္။ မူလတုန္းက အထက္ပိုင္းမွာ သီဟိုဠ္ပံုေစတီမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္းကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

အမိုးခံုးေတြၿပိဳက်သြားတဲ့ေနရာမွာ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက ကြန္ကရစ္အမိုးသစ္နဲ႔ နံရံေတြ ေဆာက္ၿပီး ထိန္းသိမ္းထားပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ မူလပံုစံ ဟုတ္မဟုတ္ဆိုတာထက္ ဘာေတြကို ထိန္းသိမ္းရသလဲဆိုတာက ပိုၿပီးအေရးႀကီးပါတယ္။ မ႑ိဳင္ေတြရဲ႕ပတ္ပတ္လည္မွာ ကမၺည္းစာကို ပါဠိဘာသာနဲ႔ ထိုးထားၿပီး နံပတ္စဥ္ေတြနဲ႔ ၅၅ဝ ဇာတ္ကြက္အျပည့္ပါတဲ့ ေျမပံု မီးဖုတ္ အုတ္ခ်ပ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေျမပံုေတြကို စဥ့္ရည္သုတ္မထားပါ။ ပုဂံေဒသတခုလံုးမွာ ဒီဖက္လိပ္ႏွစ္ဆူမွာပဲ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ပုဂံေဒသတဝိုက္မွာ အေတြ႔ရမ်ားတဲ့ စဥ့္ရည္သုတ္ မီးဖုတ္ ၅၄၇ ဇာတ္ကြက္ စဥ့္ကြင္းေတြနဲ႔ ကြဲျပားတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

ေရွးမြန္စာနဲ႔ေရးထိုးထားတဲ့ ေက်ာက္စာ အပိုင္းအစေတြကိုလည္း ေတြ႔ရဖူးတယ္။ အေနာက္ဖက္လိပ္က နံရံေတြမွာ ေရွးမြန္စာနဲ႔ ေရးထားတဲ့ စာတမ္းတခ်ဳိ႕ကို ေတြ႔ႏိုင္ေသးတယ္။ ၁၁ ရာစု ႏွစ္ဝက္ေလာက္ကတည္ထားတာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိပါတယ္။ ၁၉ဝ၆-၁၉ဝ၇ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ဘုရားေတြကို ျပဳျပင္ဖို႔အတြက္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက အၿပိဳအပ်က္ေတြကို တူးေဖာ္ရွင္းလင္းေတာ့ အုတ္ျမစ္ေတြရဲ႕ေအာက္မွာ အနိ႐ုဒၶမင္းႀကီးေခတ္ထက္ ေရွးပိုက်တဲ့ အုတ္ခံုေတြ ေတြ႔ရေၾကာင္း မွတ္သားရဖူးပါတယ္။

အေရွ႕ဖက္လိပ္

ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းက ေရွးေဟာင္းဘုရားေစတီအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေလ့လာတဲ့အခါ ဗုဒၶသာသနိက ယဥ္ေက်းမႈလက္ရာမ်ဳိးစံုကို တစုတေဝးတည္းေတြ႔ရတာေၾကာင့္ လူမ်ဳိးစုေပါင္းစံုပါဝင္တဲ့ ပုဂံသားေတြက ေရွးပုဂံကို ညီညီၫြတ္ၫြတ္နဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ အေသအခ်ာ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

“ႏွလံုးမြန္၍

အားခြန္လက္ေမာင္း၊ ေယာက္်ားေကာင္းသို႔

ေရွးေဟာင္းပုဂံ၊ ျပည္ေပါကၠံမွာ

ႏုိင္ငံသစ္ထူ၊ ဦးစြန္းလူခဲ့
ျပည္သူ ညီၫြတ္သည္တကား။”


ၾကည္ေအာင္
၁၉၆၄

အထူးေက်းဇူးတင္စြာနဲ႔ ကိုးကားျခင္း

(၁) ပုဂံမင္စာစုသုေတသနလုပ္ငန္း အစီရင္ခံစာ (ဗိုလ္မွဴး ဘရွင္)၊ ၁၉၆၄
(၂) ပုဂံသြားမွတ္တမ္း (ေရႊကိုင္းသား)၊ ေမလ၊ ၂ဝဝ၈
(၃) တေန႔တလံ ပုဂံဘယ္ေျပးမလဲ (ေဒါက္တာသန္းထြန္း)၊ ၾသဂုတ္လ၊ ၂ဝဝ၆
(၄) ပုဂံခရီးသည္ (ပါရဂူ)၊ ဒု အႀကိမ္၊ စက္တင္ဘာလ၊ ၂ဝဝ၈
(၅) ပုဂံ (စုေပါင္း)၊ ဧၿပီ၊ ၁၉၉၉
(၆) ပုဂံေရွးေဟာင္းသုေတသနလမ္းၫႊန္ (ဦးဗိုေက)၊ ၁၉၈၁
(၇) သမိုင္းဝင္ ပုဂံေစတီပုထိုးမ်ား (ဦးသန္းေဆြ)၊ ၁၉၇၅
(၈) ပုဂံေခတ္ဗိသုကာလက္ရာမ်ား (မင္းဘူးေအာင္ႀကိဳင္)၊ ၁၉၈၅
(၉) Pictorial Guide To Pagan: 1971
(၁ဝ) Pagan: Art and Architecture of old Burma by Paul Strachan: 1996
(၁၁) Burma Art and Archaeology by Alexandra Green and T. Richard Blurton: 2002

No comments:

Post a Comment