08 July 2009

Artist Htein Lin - Remembering Zarganar

ေၾကာက္ေမႊးပါ ဇာဂနာနဲ႔ ႏႈတ္

ပန္းခ်ီ ထိန္လင္း

ဇူလိုင္ ၈၊ ၂၀၀၉

(ေကာင္းကင္ အင္တာနက္မဂၢဇင္းက ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္)

ZarGaNar's Picture

(ဇာဂနာ(ေခၚ) ကိုသူရ) - (ဓါတ္ပံု ထိန္ဝင္း)

နိဒါန္း

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယေန႔ျမင္ေတြ႔ေနရေသာ ရိုးရာ အၿငိမ္႔သဘင္ သမိုင္းကိုေျပာၾကသည့္ အခါတိုင္း၊ အင္း၀ေခတ္ ဓမၼရာသီပ်ိဳ႕လာ “ပြဲမ်ိဳးရိွရာ ေဖြရွာတီးမတ္၊ ေသာက္တံု႔လွည့္လည္ အၿငိမ့္သည္” ဆိုေသာ လကၤာကို ေထာက္ျပီး အင္း၀ေခတ္ ကထဲကပင္ အၿငိမ့္သည္မ်ား ရိွၾကဟု ေျပာၾကေသာ္လည္း၊ တကယ္တမ္း ဒီေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေျပာဆိုေနေသာ အၿငိမ့္သဘင္၊ အႏုပညာပံုစံ မ်ိဳးကိုမူ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီ ေခတ္ေႏွာင္းပိုင္း ၀ံသာႏု လူရြင္ေတာ္ႀကီး ဦးခ်စ္ဖြယ္ႏွင့္ ေဒၚစိန္သံုတို႔မွ စတင္ခဲ့ၿပီး၊ ထိုသို႔ စတင္ကတည္းကုို အၿငိမ့္သဘင္သည္ စင္ျမင့္ေပၚမွ စတင္ခဲ့ပါသည္။ ဇာတ္သဘင္ ကဲ့သို႔ ေျမ၀ိုင္းေခတ္ကို မျဖတ္သန္းခဲ့ျခင္းကို ဆိုလိုပါေစ။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ကေန႔တြင္မူ အၿငိမ္႔သဘင္သည္ ရုပ္ျမင္သံၾကားအၿငိမ့္၊ ဗီဒီယိုအၿငိမ့္ သာမက ယေန႔ သီးေလးသီးအျငိမ့္သဘင္ တခတ္တြင္မူ အင္တာနက္ အျငိမ္႔သဘင္ထိ ခီ်တက္လာႏိုင္ခဲ႔သည္ကို ေတြ႔ရေပမည္။ အျငိမ့္သဘင္ကို စင္ေပၚမွ ဖန္သားျပင္ေပၚ ပခံုးထမ္း တင္ခဲ့သူမ်ားတြင္ အဓိကပုဂၢိဳလ္မွာ ဇာဂနာ ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာနိင္ငံတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္အတြက္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္အတြင္း ေတာက္ေလ်ာက္ အားထုတ္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ကိုလက္ညိဳးထိုးျပပါ ဆိုလ်င္လည္း သူ႕ကိုပင္ လက္ညိဳးထိုးျပရမည္ျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္ကို ယခုအခါ၌ လူအမ်ားက ေခတ္သစ္ ပန္းခ်ီဆရာတစ္ဦး၊ တစ္ခ်ိဳ႕လည္း ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္း တစ္ဦးဟု သိထားၾကပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ တစ္ေခတ္ထဲ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားဘ၀ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကသူမ်ား၊ ဗီဒီယိုရုပ္ရွင္ ၀ါသနာအိုး တစ္ခ်ိဳ႕ကမူ လူရႊင္ေတာ္ ထိန္ထိန္ဟု သိထားၾကသူမ်ားပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္ ရုိးသားစြာ ၀န္ခံရမည့္ အခ်က္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံ အနဳပညာေလာကတြင္ ဇာဂနာ ဟူေသာ အႏုပညာရွင္တစ္ဦးသာ မေပၚေပါက္ဘူး ဆိုပါလ်င္ လူရြင္ေတာ္ ထိန္ထိန္သည္လည္း ေပၚလာစရာ မရိွသည္ကို ၀န္ခံရေပမည္။ ယခုကၽြန္ေတာ္ ေရးသားမည့္ အေရးအသားသည္ ကၽြန္ေတာ့္ အႏုပညာသည္ ဘ၀တစ္ေလ်ာက္ ၾကံဳဆံုခဲ့ရဘူးေသာႏိုင္ငံေက်ာ္ လူရြင္ေတာ္ ဇာဂနာ အား စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ပံုေဖၚၾကည့္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။


လူရြင္ေတာ္ ဇာဂနာ နဲ႔ စတင္ဆံုေတြ႔ခဲ့တဲ့ေန႔

ကၽြန္ေတာ္ (၉) တန္း ေက်ာင္းသားဘ၀ ဇာတိေတာျမိဳ႕ေလးမွာ ဗီဒီယိုဆိုတာ ဟသၤာတျမိဳ႕က လာျပေတာ့ ဇာတ္ကားမျပခင္ (အဲဒီခ်ိန္က ျမန္မာဗီဒီယိုဇာတ္ကားေတြ မေပၚေသးဘူး) နမူနာ ျပတာက ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားက ကူးထားတဲ့ မိုးနတ္သူဇာအျငိမ့္အဖြဲ႕ ေဖ်ာ္ေျဖခန္း မင္းသမီးေခ်ာသီတာ၀င္း လူရြင္ေတာ္ေတြက ဇာဂနာ၊ ပိန္ပိန၊္ စုတ္ခြ်န္း၊ တက္တူ တဲ့။

ကၽြန္ေတာ္ မွတ္မိေနတဲ့ ျပက္လံုးက သခၤ်ာဇာဂနာတဲ့။ အဲဒီအခ်ိန္က အင္မတန္ေခတ္စားတဲ့ ရိုက္စား က်ဴရွင္ ေလာကကို သေရာ္ထားတဲ့ ပ်က္လံုးပါ။ ပ်က္လံုးထဲမွာ က်ဴရွင္ဆရာအျဖစ္ သူက သရုပ္ေဆာင္တဲ့အခန္းမွာ စာမသင္ပဲ နာမည္ၾကီးမင္းသား ၀င္းဦး၊ ေဇာ္၀မ္း၊ ေကာလိပ္ဂ်င္ေန၀င္း၊ ျမတ္ေလး အိုက္တင္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးလုပ္ျပျပီး ျပက္လံုးထုတ္သြားပါသဗ်။ ကၽြန္ေတာ္အျမင္မွာ ခုလို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ၊ ဘြဲ႕ရ လူငယ္ေတြကေန ခုလို အဆင့္အတန္းျမင့္တဲ့ ျပက္လံုးေတြထုတ္ ႏိုင္တာ ေတြ႔ေတာ့ အလြန္ပဲ အံ့ၾသမိပါတယ္။

တကယ္တန္း သူနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူခ်င္းစတင္ျပီးေတြ႔ဘူးၾကတဲ့ ေနရာကေတာ့ ၁၉၈၅ ခု ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ လိွဳင္နယ္ေျမ (ယခင္ ေဒသေကာလိပ္၂) ရဲ႕ ဆို၊ က၊ တီး ျပိဳင္ပြဲနဲ႔ လူရႊင္ေတာ္ေရြးပြဲ စင္ျမင္႕ေပၚမွာပါ။ တကၠသိုလ္ေရာက္တဲ႔ ႏွစ္မွာပဲ လူရႊင္ေတာ္ ျပိဳင္ပြဲနဲ႔တိုးပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ကိုသူရတို႔က ေက်ာင္းပြဲေတြ “က” ခဲ့တာပါ။ သူတို႔က ေက်ာင္းျပီးသြားတာရယ္ မိုးနတ္သူဇာ အဖြဲ႔နာမည္နဲ႔ အျပင္ပြဲေတြ လက္မလည္ေအာင္ “က” ေနရတာရယ္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းမွာ လူရြင္ေတာ္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ လိုလာသဗ်။

ဒါေၾကာင့္ အဲဒီအခ်ိန္က ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးက ဦးေကာင္းညြန္႔ေလ၊ အဲဒီ ပြဲမွာ ေက်ာင္းကထြက္သြားျပီး ႏိုင္ငံေက်ာ္သြားၾကတဲ့ ကိုသူရနဲ႔ ကိုပိန္ပိန္၊ ကိုတက္တူ၊ ကိုစုတ္ခၽြန္းတို႔က အႏုပညာအသင္း အတြင္းေရးမွဳး ဆရာဦးေန၀င္း (ကဗ်ာဆရာေမာင္နံ႔သာ) နဲ႔အတူ ဒိုင္လူၾကီးမ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ၾကသဗ်။ ျပိဳင္ပြဲ မစခင္မွာ ဒိုင္လူၾကီး လုပ္မဲ့ ႏိုင္ငံေက်ာ္ လူရြင္ေတာ္ေတြကိုယ္တိုင္ စင္ေပၚတက္ျပီး ျပိဳင္ပြဲ စည္းကမ္းေတြကို ရွင္းလင္းျပီး သရုပ္ျပတဲကအေနနဲ႔ ျပက္လံုး အနည္းငယ္ ထုတ္ျပသဗ်။ ဒါကပထမဆံုး ဇာဂနာကို စင္ေပၚမွာ အရွင္လတ္လတ္ ေတြ႔ခဲ့ဘူးတာပါ။

ကြ်န္ေတာ္တို႕ က အဖြဲ႕လိုက္ ၀င္အေရႊးခံ သဗ်။ လူရြင္ေတာ္ေတြက ထိိန္ထိန္၊ ျဖတ္ထံုး (ကဗ်ာဆရာ နရီ ၊ျမိတ္၊)၊ ဂ်က္ဆင္နဲ႔ ေျပာင္ေျပာင္တို႔ပါ။ ဂ်က္ဆင္ရဲ႕ နာမည္ရင္းက ေမာင္ေမာင္၀မ္းျဖစ္ျပီး ကၽြန္ေတာ္လိုပဲ ဥပေဒပထမႏွစ္ တက္ေနသူပါ။ ေနာင္ခါမွာ ေရနံေခ်ာင္းျမိဳ႕နယ္ရဲ႕ ေက်ာင္းသားသမၼဂၢ ဥကၠဌ ျဖစ္လာျပီး ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္းလဲ ျဖစ္လာပါသဗ်။ ေျပာင္ေျပာင္ကေတာ့ ေနာက္ပိုင္း နာမည္ေျပာင္းျပီး ႏိုင္ငံေက်ာ္ လူရြင္ေတာ္ ေဂၚဇီလာျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္မွာ ကိုသူရ ဦးေဆာင္တဲ့ ဒိုင္အဖြ႔ဲက ကၽြန္ေတာ္၊ ျဖတ္ထံုးနဲ႔ တစ္ဦးခ်င္း ၀င္ျပိဳင္တဲ့ သခ်ာၤေက်ာင္းသား စုတ္ဖြားနဲ႔ ဓါတုေဗဒေက်ာင္းသား မိုးေက်ာ္သူ တျဖစ္လဲ လူရြင္ေတာ္ ဓါတ္ခဲတို႔ကို ေရြးခဲ့သဗ်။ ဒီလိုနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဟာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ လွိဳင္နယ္ေျမရဲ႕ လူရြင္ေတာ္ေတြ ျဖစ္လာၾကသဗ်။

ကၽြန္ေတာ္ တို႔အျငိမ့္အဖြဲ႔ အမည္က ဆန္းစေသာ္တာတဲ့။ မင္းသမီးေတြက သီတာျမင့္၊ ေနာင္အခါ ႏြဲ႕ဆိုးဇာတ္ကားနဲ႔ စတင္ေက်ာ္ၾကားျပီး ရုပ္ရွင္မင္းသမီး ျဖစ္လာမဲ့ ခ်စ္ခ်စ္ေဇာ္နဲ႔၊ ေနာင္အခါ န၀တရဲ႕ ၀ါဒျဖန္႕ခ်ီေရး ရုပ္ျမင္သံၾကား ဇာတ္လမ္း “ပါပီမ” မွာ မင္းသမီးလုပ္ျပီး အႏုပညာေလာက ကေန ေပ်ာက္ကြယ္သြားမဲ့ ယုနႏၵာျမင့္တို႔ပါ။ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္နံ႔သာ (ေခၚ) ဆရာဦးေန၀င္းက ဇာတ္စီးသဗ်။ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဆရာၾကီး ဦးေကာင္းညြန္႔ကလဲ အႏုပညာကို အထူးအားေပးသဗ်။ အဲဒါကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ကိုသူရတို႔ ပထမဆံုး စေတြ႔ၾကပံုပါ။


ဇာဂနာ ႏွင့္ (၈၈) မတိုင္မွီ တကၠသိုလ္ အႏုပညာ လွဳပ္ရွားမွဳမ်ား

အဲဒီေခတ္က တကၠသိုလ္ေတြမွာ ပြဲလမ္းသဘင္ေတြကလဲ အလြန္မ်ားၾကသဗ်။ ေရႊေခတ္လို႔ ေျပာရပါလိမ္႕မယ္။ ကိုသူရတို႔ မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္နဲ႔ တေခတ္ထဲ ရုပ္ျမင္သံၾကားမွာ နာမည္ရလာတဲ့ ေနာက္အဖြဲ႕က စီးပြါးေရး တကၠသိုလ္ကထြက္တဲ့ ကိုေမတၱာ၊ ကိုေညာင္ေညာင္ မင္းသမီး ေအးေအးျမင့္တို႔ ဦးေဆာင္တဲ့ တခိုင္လံုးေရႊ အျငိမ့္ပါ။

ရုပ္ျမင္သံၾကားမွာ အဲဒီ အျငိမ္႕အဖြဲ႕ေတြ ေဖ်ာ္ေျဖေရး အစီအစဥ္ပါတဲ့ ေန႕ေတြဆို တႏိုင္ငံလံုး ေစာင့္ျပီး အားေပးၾကသဗ်။ ခုေခတ္ ကိုရီးယား ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ ေခတ္စားသလိုပါပဲ။ အဲဒီလို တကၠသိုလ္က ထြက္တဲ့ အျငိမ့္အဖြဲ႕ေတြရဲ႕ ေအာင္ျမင္မွဳေၾကာင့္ အဲဒီေခတ္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပင္မ၊ လိွဳင္နယ္ေျမ၊ ၾကည့္ျမင္တိုင္ နယ္ေျမ၊ စက္မႈတကၠသိုလ္တို႔မွာ အျငိမ့္ လူရြင္ေတာ္ေတြဟာ ေတာ္ေတာ္ ေခတ္စားသဗ်။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပင္မမွာ အႏုပညာအသင္း အတြင္းေရးမႈး ဆရာဦးေအာင္ေက်ာ္တိုး (စာေရးဆရာမ ေဒၚႏုႏုရည္(အင္း၀))ရဲ႕ ခင္ပြန္း ဦးေဆာင္မွဳနဲ႔ လူရြင္ေတာ္ အရိုင္း၊ ကိုဖိုးျဖဴ၊ ကင္းေကာင္၊ ငွက္ေပ်ာေၾကာ္၊ ေပၚေပၚ၊ မင္းသမီးက ေစာင္းဦးဘသန္းရဲဲ႕သမီး ထိပ္တင္ဟန္၊ မင္းသား “အက”မွာက စြယ္စံု အနဳပညာရွင္ ဆရာၾကီး ဦး၀င္းေဖရဲ႕သား ကိုေအာင္ေက်ာ္ဆန္းတို႕ရဲ႕ လွဳပ္ရွားမွာေတြက ေတာ္ေတာ္ အားေကာင္း သဗ်။

ၾကည့္ျမင္တိုင္ နယ္ေျမမွာက “အေဖတစ္ခု၊သားတစ္ခု” ရုပ္ရွင္နဲ႔ ကေလးသရုပ္ေဆာင္ အကယ္ဒမီဆုရွင္ ေအာင္ထြန္းေလးတို႔က ေအာ္ပရာေတြ ယိမ္းေတြ။

စက္မွဳ တကၠသိုလ္မွာက စြယ္ေတာ္ရိပ္ အျငိမ့္တဲ့။ လုပ္သား ေကာလိပ္မွာလည္း အျငိမ့္ လူရြင္ေတာ္ေတြ ေပၚလာေသးသဗ်။

အထူးသျဖင့္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္မွာ တကၠသိုလ္ အနုပညာအသင္းေတြဟာ ျမိဳ႕ေတာ္ခမ္းမေရွ႕ မဏၭပ္၊ ေဆးတကၠသိုလ္ (၁) ေရွ႕၊ ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာန မဏၭပ္တို႔မွာ အျပိဳင္အဆိုင္ ေဖ်ာ္ေျဖ တင္ဆက္ၾကသဗ်။ တကယ္ေတာ့ ဒီလို တကၠသိုလ္မွာ အျငိမ့္ လွဳပ္ရွားမွာေတြ အားေကာင္းလာျခင္းဟာ၊ ဇာဂနာ၊ ေမတၱာ၊ အရိုင္း၊ ပိန္ပိန္၊ တက္တူ၊ အစရွိတဲ့ လူရႊင္ေတာ္ေတြ ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားမွာ ေအာင္ျမင္ ေက်ာ္ၾကားလာျခင္းရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ေတြလို႔ ေျပာရင္မမွားပါဘူး။

ဒီလို တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြ ကိုယ္တိုင္ လူရြင္ေတာ္ေတြအျဖစ္ ပါ၀င္ တင္ဆက္လာၾကတာဟာ ကိုသူရတို႔ ေခတ္က်မွ ေပၚလာတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေရွ႕ တကၠသိုလ္ေရႊရတု ကာလမွာ ကိုမ်က္မွန္ (ေခၚ) ကိုတင္ေမာင္ေဌး(ကြယ္လြန္)၊ ကိုလန္ဘား၊ ခ်စ္စရာနဲ႔ ကိုဘီယာတို႔ တေခတ္ ရိွခဲ့ဘူးပါတယ္။ သူတို႔ထဲက လက္ရွိ လူရြင္ေတာ္ အျဖစ္ ဆက္အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျပဳသြား သူကေတာ့ အပုေလး ကိုခ်စ္စရာပါ။ ဒါလည္း မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္ ေက်ာ္ၾကားလာျပီးေနာက္မွာ ကိုသူရပဲ ေရွ႕က လူရြင္ေတာ္ ေဟာင္းေတြကို လိုက္ေတြ႔ၿပီး အတူတူ “က” ရေအာင္ ေခၚ“က”ရာက ဆက္လုပ္ျဖစ္သြားတာပါ။

အဲဒီအခိ်န္ ကၽြန္ေတာ္က နယ္ကလာတဲ့ ေက်ာငး္္သားျဖစ္သမို႔ အင္း၀ ေက်ာင္းေဆာင္မွာ ေနခြင့္ရသဗ်။ မွတ္မိ ေနတာကေတာ့ ရုပ္ျမင္သံၾကားကေန မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္လာတဲ့ ေန႔ေတြဆို ေက်ာင္းေဆာင္ေတြတိုင္းက တယ္လီေဗးရွင္း ထားတဲ့ ဧည့္ခန္းထဲမွာ အျပည့္ ေစာင့္ၿပီး အားေပးၾကတာပါ။

အဲဒီအခ်ိန္က ပင္မတကၠသိုလ္နဲ႔ လွိဳင္နယ္ေျမမွာ အဆို၊ အတီး၊ အက လွုပ္ရွားမႈေတြသာမက ပန္းခ်ီနဲ႔စာေပ လွဳပ္ရွားမႈေတြကလဲ မ်ားမွ မ်ားသကိုး။ ကန္႔ေကာ္ရြာ ပန္းခ်ီျပပြဲနဲ႔ ကာတြန္းျပပြဲေတြ၊ ကဗ်ာ လႈပ္ရွားမွဳေတြက အားေကာင္းေတာ့ ေက်ာင္းျပီးသြားလို႔အျပင္ ေလာကမွာ ေအာင္ျမင္ေနၾကတဲ့ အႏုပညာရွင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေက်ာင္းကို သံေယာဇဥ္ မျပတ္ႏိုင္ပဲ အခိ်န္ရတာနဲ႔ ေက်ာင္းထဲကို အလည္ေရာက္ေရာက္ လာတတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ကိုသူရ ထိပ္ဆံုးက ပါတတ္ပါတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ သူမ်ားေတြထက္ ထူးျပီး အနုပညာအသင္း ရံုးခန္းမွာကို စုျပီး ျဖစ္သလို အိပ္တတ္ၾကပါတယ္။

သီတင္းကၽြတ္ တန္ေဆာင္တိုင္ ေရာက္ျပီဆိုတာနဲ႔ ရန္ကုန္ထဲက လမ္းမေတာ္၊ အလံု၊ ေက်ာက္တံတား၊ ပန္းပဲတန္း၊ ဗိုလ္တေထာင္ တ၀ိုက္မွာ မိုးနတ္သူဇာ စင္တင္ အျငိမ့္ပြဲေတြ မျပတ္ေတာ့တာမို႔ မၾကာခဏ သြားအားေပးျဖစ္ပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ အဖို႔ “ပိုး” ပါလာလို႔သာ မထင္မွတ္ပဲ လူပ်က္ ျဖစ္လာျပီး ဘာမွ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာ သင္ယူခဲ့ဘူးတာ မဟုတ္ေတာ့ ညညဆို ျမိဳ႕ထဲမွာ “က” ေနတဲ့အျငိမ့္ေတြ ဇာတ္ေတြထဲက တဖြဲ႔ဖြဲ႔ကို သြားၾကည့္ျပီး အဲဒီထဲက လူရႊင္ေတာ္ေတြရဲ႕ ျပက္လံုးေတြကို မွတ္စုစာအုပ္တစ္အုပ္နဲ႔ လိုက္မွတ္တာပါပဲ။

အဲဒီလိုနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆန္းစေသာ္တာ ရုပ္ျမင္သံၾကား အျငိမ့္ခန္းရိုက္ကူးဘို႔ ခြင့္ျပဳခ်က္ က်လာတဲ့အတြက္ မင္းသမီးျဖစ္တဲ့ ခ်စ္ခ်စ္ေဇာ္တို႔အိမ္မွာ တရုန္းရုန္း ျပက္လံုးေတြတိုက္ ၾကပါတယ္။ ျပက္လံုးတိုက္တဲ့ ေနရာကို ကိုသူရ၊ ကိုအရိုင္းနဲ႔ ကိုပိန္ပိန္တို႔ပါ ေရာက္လာျပီး ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျပက္လံုးေတြကို ပိုေကာင္းေအာင္ ၾကည့္ၿပီး ပိုေကာင္းေအာင္ ျဖည့္ေပးၾကသဗ်။ အထူးသျဖင့္ မ်က္ႏွာအမူအယာနဲ႕ ေလယူေလသိမ္းတို႔ကို ေတာ္ေတာ္ အပင္ပန္းခံျပေပးၾကပါသဗ်။

ခက္တာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ အသက္က (၁၇) ႏွစ္ေလာက္ေတြ။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေတာ္ေတာ္ ဟုတ္ေနျပီလို႔ ထင္ေနတာဆိုေတာ့ အဲဒီတုန္းက သင္ျပေပးတာကို ခပ္ေပါ႔ေပါ႔ပဲ သေဘာထားမိခဲ့သဗ်။ သူတို႔ကေတာ့ ၾကိဳစားပန္းစား သင္ျပေပးရွာပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ရုပ္ျမင္သံၾကား၊ ရိုက္ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အရြယ္ေတြက အရမ္းငယ္ေတာ့ ပရိတ္သတ္က ကေလးလူရႊင္ေတာ္ေလးေတြလို႔ သေဘာထားၾကသဗ်။

အဲဒီလိုနဲ႔ တကၠသိုလ္ လိွဳင္နယ္ေျမ အနုပညာအသင္း ပြဲေတြနဲ႔တင္ အလုပ္ေတြရွဳပ္ေနေပမဲ့ ေနတဲ့အေဆာင္က ပင္မတကၠသိုလ္ထဲက အင္း၀ေဆာင္ဆိုေတာ့ ပင္မ အႏုပညာအသင္းၾကီးမွာ အျမဲအဖြဲ႕ က်ေလ့ရွိတဲ့ ကိုသူရနဲ႔ မၾကာခဏ ဆံုျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကိုသူရကို ဒါရိုက္တာ ေမာင္တင္ဦးက ေခါင္းေဆာင္ မင္းသားအျဖစ္ တင္ျပီး မင္းသားေတာ့ မင္းသားဆိုတဲ့ ဇာတ္ကားရိုက္ေနတဲ့ အေၾကာင္းမဂၢဇင္းေတြမွာ သတင္းေတြ ပါလာပါတယ္။

အဲဒီ ဇာတ္ကားမွာ သူက ဘ၀ေမ့ ေအာက္ေျခလြတ္သြားတဲ့ ေမ်ာက္ဆရာအျဖစ္ သရုပ္ေဆာင္ရသဗ်။ တစ္ရက္မွာေတာ့ သူ႕ကို အရိုင္းတို႔ ကင္တင္းမွာ တ၀ါး၀ါး ၀ိုင္းဖြဲ႕ေနတာ ေတြ႔ေတာ့ ၀င္ထိုင္ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႕ကို ရုပ္ရွင္ရုိက္ကြင္းထဲမွာ သူနဲ႕တြဲျပီး ေမ်ာက္လိမၼာ သရုပ္ေဆာင္ရတဲ့ ေမ်ာက္က ကိုက္လို႔ ဒုကၡေရာက္ရထဲက အေၾကာင္း ေျပာျပေနတာပါ။ ေမ်ာက္ကိုက္တဲ့ ဒဏ္ရာေတြလည္းျပသဗ်။ အဲဒီ ၾကံဳရတဲ့ ကေမာက္ကမေတြက သူ႕ဘ၀ တစ္ေလ်ာက္လံုးမွာ အျပည္႕ဆိုတာကို ေနာက္ပိုင္းက် ပိုနားလည္လာရပါတယ္။


ဇာဂနာနဲ႕ မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ္႕ တစ္ေခတ္

“ရိုးရာကို တိုးကာခ်စ္တဲ့ မ်ဳိးျမန္မာ အစစ္ ေမာင္မယ္ေတြ

မိုးနတ္သူဇာ ဂုဏ္သတင္း ထံုသင္းၾကိဳင္ေ၀(ထုံသင္းၾကိဳင္ေ၀)

စည္တိုရိုက္သံေတြၾကားက အင္မတန္ ျမဴးၾကြလွတဲ႔ မိုးနတ္သူဇာ”

အျငိမ့္ခန္း၊ အဖြင့္သီခ်င္းပါ။ ကိုလိုနီေခတ္နဲ႔ ပါလီမာန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္က အင္မတန္ အားေကာင္းခဲ့တဲ့ အျငိမ့္သဘင္ဟာ ဗိုလ္္ေန၀င္းရဲ႕ “မ၊ဆ၊လ” တစ္ေခတ္မွေတာ့ တစတစ ေမွးမွိန္လာခဲ့သဗ်။ အထူးသျဖင့္ “ေမာင္အလုပ္သမား ဆိုရင္ ဒီကပင္ စတင္ ခ်စ္၊ ခ်စ္ပါရစီ။” ဆိုတဲ့ ၀ါဒျဖန္႔ လိႈင္းတံပိုးေတြေအာက္မွာ ျပည္သူ႔အတြက္လို႕ ေၾကြးေၾကာ္လြန္းလို႔၊ ျပည္သူ႕ဘ၀နဲ႔ တျဖည္းျဖည္း ေ၀းကြာသြားပါေတာ႕တယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ “မ၊ဆ၊လ” ပါတီရဲ႕ ေန၀င္ခိ်န္ ကာလေတြမွာ ရုပ္ျမင္သံၾကားေပၚလာတာနဲ႕ မေရွးမေႏွာင္းဆိုသလို မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ္႕ခန္းဆိုတာ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားလာျပီး အျငိမ့္သဘင္ဟာ ပံုစံအသစ္နဲ႔ ဖန္သားျပင္ေပၚ တက္လာပါတယ္။

ပုံစံအသစ္လို႔ ေျပာရျခင္းကေတာ့ ဇာဂနာရဲ႕ ျပက္လံုး ေတြဟာ

(၁) ေလာေလာလတ္လတ္ ျဖစ္ေပၚတဲ့ လူထု ျပသာနာေတြေပၚမွာ အေျခခံျပီး ျပက္လံုးထုတ္ျခင္း၊

(၂) ယခင္ စင္တင္လူျပက္ေတြလို မ်က္ႏွာအမူအယာနဲ႔ ေလယူေလသိမ္းေတြ အျပင္ ရုပ္ျမင္သံၾကား ကင္မရာေတြရဲ႕ အထူးျပဳလုပ္ခ်က္ေတြ၊ တည္းျဖတ္မႈ အတတ္ပညာေတြကိုပါ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳျပီး ျပက္လံုးေတြကို ဖန္တီးလာျခင္း

စတဲ့ အခ်က္ေတြဟာ ယခင္ပံုစံေတြထဲက သိသိသာသာ လမ္းခြဲထြက္လာလို႔ပါ ခင္ဗ်။ ဒါ့အျပင္ အျငိမ့္သီခ်င္းေတြဟာလဲ ယခင္လိုရည္းစားေမွ်ာ္၊ ၀ါဒျဖန္႔သီခ်င္းမ်ိဳးေတြ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ထူးထူးျခားျခား အမ်ိဳးသားေရးကို အားေပးခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြ၊ အျငိမ့္သဘင္ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ထင္ရွားခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြကို ျပန္လည္ ေဖၚထုတ္တာမ်ိဳးေတြ လုပ္လာပါတယ္။ အဲဒီထဲက ထင္ရွားခဲ့တာေတြကေတာ့ ေခတ္ ငါးေခတ္ အျငိမ့္ခန္းနဲ႔ (၁၂) လရာသီ အျငိမ့္ခန္းတို႔ျဖစ္သဗ်။

အဲဒီလို ထူးထူးျခားျခား တင္ဆက္ႏိုင္ဘို႔ အတြက္ သီခ်င္းေတြ သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို ရွာေဖြ ျဖည့္ဆည္းေပးၾကသူေတြက ျမန္မာပညာရိွလို႕ေျပာရမဲ႕ ကိုသူရရဲ႕ ဖခင္လည္းျဖစ္တဲ႕ ဆရာၾကီးနန္းညြန္႔ေဆြ၊ မံုရြာဦးေလးခန္႔၊ ဂီတလုလင္ ဦးကိုကိုႏွင္႕ စြယ္စံု အႏုပညာရွင္ မင္းသားၾကီး ဦး၀င္းဦးကိုးဗ်ာ။ မေကာင္းရိွပါ့။

ဆိုင္းက ရြာစားေက်ာ္ စိန္ျမင့္ခိုင္။ ဒီလုိနဲ႕ အရိွန္အဟုန္ ေကာင္းေကာင္း ခ်ီတက္ေနဆဲမွာပဲ၊ ဇာဂနာ ဘ၀ရဲ႕ အခ်ိဳးအေကြ႔ ႏွစ္ခုဟာ (၁၉၈၆) ခုနွစ္မွာျဖစ္ခဲ႕သဗ်။

ပထမ အခ်ိဳးအေကြ႕က မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္မွာ ေရွ႕ထြက္မင္းသမီးအျဖစ္ ကေနတဲ့ မလြင္မာဦး (ခ) ေပါက္ေပါက္နဲ႕ လက္ထပ္ျပီး အိမ္ေထာင္သည္ ဘ၀ကို ခံယူလိုက္တာပါ။

ဒုတိယ အခ်ိဳးအေကြ႕ကေတာ့ မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္နဲ႔ လမ္းခြဲျပီး ျမပုဏၰမာ အျငိမ့္ကိုထူေထာင္ လိုက္တာပါ။ ဒီေနရာမွာ မိုးနတ္သူဇာ အျငိမ့္နဲ႔ လမ္းခြဲတယ္ဆိုတာထက္ ေခါင္းေဆာင္မင္းသမီး သီတာ၀င္းနဲ႔ လမ္းခြဲဆို ပိုမွန္ပါမယ္။ ေငြေၾကး ခြဲေ၀မႈေၾကာင့္၊ အဖြဲ႔ ေအာင္ျမင္လာမႈဟာ သူ႕ေၾကာင့္၊ ငါ႕ေၾကာင္႕့ ျပိဳင္ၾကလို႔၊ စသည္ျဖင့္ ေကာက္ခ်က္ အမ်ိဴးမ်ိဳး ခ်ၾကသလို၊ ကိုသူရကိုယ္တိုင္လဲ ရတီမဂၢဇင္းမွာ အခန္းဆက္ အင္တာဗ်ဴးမွာ ေျပာခဲ့၊ ကိုပိန္ပိန္ကလည္း မိုးနတ္သူဇာနဲ႔ ဆက္လက္တြဲခဲ့သူမို႔ သူကလည္း မဂၢဇင္းေတြမွာ ရွင္းခဲ့၊ ျငင္းခဲ႕ပါတယ္။

မိုးနတ္သူဇာက ခြဲထက္တဲ႕အခါ ကိုအရိုင္း တစ္ေယာက္သာ ပါလာျပီး က်န္တဲ့ လက္တြဲတက္ခဲ့တဲ့ လူရႊင္ေတာ္ တက္တူ၊ ပိန္ပိန္၊ စုတ္ခၽြန္းတို႔က သီတာ၀င္းနဲ႔ က်န္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဇာဂနာနဲ႔ အရိုင္းတို႔ ထြက္သြားတဲ့ ေနရာကို စက္ႈုတကၠသိုလ္က ေက်ာင္းျပီးလာတဲ့ ခၽြန္စက္နဲ႔ မိန္း ထဲက စီနီယာလူရႊင္ေတာ္ အပုေလး ကိုခ်စ္စရာနဲ႕ က်ားကန္လိုက္ပါတယ္။

ကိုသူရတို႔ လမ္းခဲြၾကျပီ ဆိုတဲ့အခါ အဖြဲ႕သစ္အတြက္ လူရြင္ေတာ္သစ္ လိုတဲ့ သတင္းၾကားပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကိုလဲ ပါေစခ်င္တယ္ဆိုတာ သိရပါတယ္။ ကင္းေကာင္၊ ကိုဖိုးျဖဴတို႕ေတြ ပါလာမယ္ဆိုတာလဲ ၾကားရပါတယ္။ ခက္တာက အဲဒီအခ်ိန္က ကၽြန္ေတာ္၊ စုတ္ဖြါးနဲ႔ ျဖတ္ထံုးတို႔ အတြဲေလးက ေတာ္ေတာ္ေလး အတြဲညီေနပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ရိုးရိုးသားသား ၀န္ခံရရင္ ငါတို႔ ေရွ႕ကသြားခဲ႕တဲ့ ေနာင္ေတာ္ေတြလိုပဲ တေန႔ ဘာလို႔ မေအာင္ျမင္ရမလဲဆိုတဲ့ ဘ၀င္ေလးက ကၽြန္ေတာ္မွာရွိေနပါတယ္။ တဖက္က ခ်စ္ခ်စ္ေဇာ္ တို႔နဲ႔တြဲ ကလာတဲ့ သံေယာဇဥ္ကလဲ ရွိေနေတာ့၊ ကိုသူရတို႔နဲ႔ သြားတြဲဘို႔ စိတ္က မပါပါဘူး။ ဟိုလိုလို ဒီလိုလို ခီ်တံု ခ်တံု ျဖစ္ေနပါတယ္။

ကိုသူရဘက္ကေတာ့ သိပ္အခ်ိန္ဆြဲေနလို႔ မရပါဘူး။ လပိုင္းအတြင္းမွာ မင္းသမီး၀င့္သိဂႌနဲ႔ ဇာဂနာ၊ အရိုင္း၊ ဖိုးျဖဴ၊ ကင္းေကာင္၊ ငွက္ေပ်ာေၾကာ္၊ ေဂၚဇီလာတို႔ရဲ႕ ျမပုဏၰမာ အျငိမ္႕အဖြဲ႕ဟာေခတ္ရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈကို ျဖည့္ဆည္းဘို႔ ေမြးဖြါးလာပါေတာ့တယ္။

ဒီေနရာမွာ မိုးနတ္သူဇာမွာ သီတာ၀င္းနဲ႔ ဇာဂနာတို႔ ကြဲျပားလာတဲ့ အဓိကအခ်က္ကို (ကြ်န္ေတာ္အျမင္) အနည္းငယ္ေျပာခဲ႔ခ်င္ပါတယ္။ သေဘာမတူၾကရင္လဲ ကန္႔ကြက္ၾကပါ။ မိုးနတ္သူဇာရယ္လို႔ ျဖစ္လာျပီးတဲ့အခါ ဇာဂနာရဲ႕ ျပက္လံုးေတြက ျပည္သူလူထုဘက္ကို နီးသထက္ နီးလာသလို၊ တဖက္က သီတာ၀င္းရဲ႕ အကအလွေတြက အဲဒီေခတ္ အေကာင္ၾကီးၾကီး အျမီးရွည္ရွည္ေတြၾကား ေရပန္းစားလာပါတယ္။ ဇာဂနာအတြက္ ျပည္သူ႔ လက္ခုတ္သံေတြက တန္ဖိုးျဖစ္လာသလို၊ သီတာ၀င္းအတြက္ အိမ္ေတာ္ပြဲလို ဟာမ်ိဳးကအဓိက ျဖစ္လာပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ျမင္တဲ့ အဓိက ကြဲလြဲခ်က္ပါ။ က်န္ခဲ့တဲ့ လူရြင္ေတာ္ေတြကလည္း သီတာ၀င္း (ေခၚ) အန္တီေမာ္ (ခင္ျမတ္ေမာ္) နဲ႔ သိပ္မကြဲလြဲပါဘူး။

ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ကို အခ်ိန္ပိုရွိတဲ့ ကာလေရာက္လို႔ ျပန္စစ္ၾကည့္ေတာ့ အေရၾကီးတဲ့ အခ်ိဳးအေကြ႕ေတြမွာ ကိုသူရ ျမပုဏၰမာကို စေထာင္ခဲ့စဥ္ကထဲက သြားလက္မတြဲမိခဲ့တာ အင္မတန္ မွားခဲ့တယ္လို႔ သံုးသပ္မိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကာလေတြက ကိုသူရအေၾကာင္းကို အေ၀းျမင္ ဇာဂနာလို႔ပဲ ေျပာရပါလိမ့္မယ္။

တကယ္နီးနီးကပ္ကပ္ အတူလက္တြဲျဖစ္တာက သူေထာင္ထဲက ျပန္ထြက္လာတဲ့ အခိ်န္ (၁၉၉၄) ေနာက္ပိုင္းမွပါ။ တကယ္လို႔ အဲဒီကထဲက သာသူနဲ႔ တြဲျဖစ္ခဲ့ရင္လဲ ကြ်န္ေတာ္ ခုလို ပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူရႊင္ေတာ္တေယာက္ ျဖစ္လာဘို႔က ေသခ်ာပါတယ္။


ဇာဂနာရဲျမပုဏၰမာ အၿငိမ့္

၁။ ၾကယ္ျဖဴစေတြ မိုးယံ၀မွာ ၀န္းရံခကာေန၊

ဂြမ္းစိုင္လႊာထက္သာရက္ပါေပ့ အိုသီတဂူေဆြ၊

တမ္းတေမွ်ာ္ေခၚ ေခၚလို႔ေလ လမင္းၾကီးရယ္ လင္းစမ္းေလ၊

ေငြမွ်င္တစ္စ ေျမေပၚက် မိုးည သာယာေပ။

၂။ အၾကည္လင္ဆံုး အျပံဳးေတြ သင္ေတြ႕ခ်င္တယ္ဆို။

အခ်ိဳသာဆံုး စကားသံ သင္ၾကားခ်င္တယ္ဆို၊

ဟိုမွာေလ ရွဴၾကည့္ပါ တို႔ခ်စ္တဲ့ ျမပုဏၰမာ

စႏၵာလမင္း ထြန္းလင္းေတာက္ပစြာ ၊

မသာလဲတ သာလဲတ ေငြလ ေသာ္တာ ျမပုဏၰမာ၊

ထမင္းဆီဆမ္းေရႊ လင္ပန္းနဲ႕ ေပးပါ့ ၿမပုဏၰမာ။

အင္မတန္ ျမဴးၾကြသလို အင္မတန္ လွပတဲ့ စကားလံုးေလးေတြနဲ႕ လနဲ႔ညကို ဖြဲ႕ထားတဲ့ ျမပုဏၰမာ အျငိမ့္ခန္း အဖြင္႕သီခ်င္းပါ။

ဒီသီခ်င္းကို သူကိုယ္တိုင္ ေရးတာလို႕ သိခါစက အရမ္းကို အထင္ၾကီးမိသလို၊ ခုထိလဲ မၾကာခဏ နားေထာင္ျဖစ္ပါတယ္။ နားေထာင္တိုင္းလဲ ခ်စ္စရာ ေကာင္းလြန္းလို႔ အၾကိမ္ၾကိမ္ မ်က္ရည္၀ိုင္းတဲ႕ထိ ပီတိျဖစ္ရပါတယ္။

သူ႕ကို သီခ်င္းေရးဆရာ တစ္ေယာက္လို႔ေတာ့ လူသိ ေတာ္ေတာ္ေလး နဲပါတယ္။ တေခတ္ တေယာက္ေပၚတဲ့ လူရႊင္ေတာ္တစ္ေယာက္လို႕ ေျပာလို႕ရသလို၊ နန္းေတာ္ေရွ႕နဲ႕ ျမိဳ႕မျငိမ္း လြန္ျပီးတဲ႕ေနာက္ တေခတ္ တယာက္ေပၚခဲ႕တဲ့ အျငိမ့္သီခ်င္းေရးဆရာ တစ္ေယာက္ဟာ သူပါ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ သူ႔သီခ်င္းေတြအေၾကာင္း ဆက္ေျပာပါဦးမယ္။

အဲဒီလုိနဲ႔ ျမပုဏၰမာ အဖြဲ႕ “စ”တာထြက္ျပီဆိုတာနဲ႔ တရိွန္ထိုး ေအာင္ျမင္လာပါတယ္။ အျငိမ့္ သဘင္သမိုင္းမွာ ျမပုဏၰမာ အျငိမ္႕ေလာက္ ျပည္သူလူထု အားေပးခဲ႕တဲ႕အျငိမ့္ ဒီေန႔ထိ မရိွေသးဘူးလို႔ ကြ်န္ေတာ္ ရဲရဲေျပာရဲပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ဗိုလ္ေန၀င္းအစိုးရ ဆိုးလွ ဆိုးလွ၊ ဆိုေပမဲ့ ဇာဂနာ့အျငိမ့္ကို ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကားကေန ေဖ်ာ္ေျဖခြင့္ ရေသးသဗ်။ ဒီဘက္ေရာက္ေတာ့မွ မ်ိဳးေစ့ ျပဳတ္စားခံရတာပါ။

တစ္ေန႔ နည္းနည္းနဲ႕ ေရးေနရင္း မတ္တတ္ကေန ေနာက္အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို ေျပာင္းခြင့္ ျပဳပါခင္ဗ်။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အားလံုး သိထားျပီးၾကတဲ့အတိုင္း ကိုသူရရဲ႕ မိခင္ၾကီး ေဒၚၾကည္ဦး ကြယ္လြန္သြားတဲ့ အတြက္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ျမပုဏၰမာ ေခတ္အေၾကာင္းကို ခဏနားလို႔ ဇာဂနာ ရယ္လို႔ သားေကာင္းတစ္ေယာက္ကို လားလားေလာက္ေလာက္ ဖြါးေျမာက္ သန္႔စင္ေပးခဲ့တဲ့ ဆရာမၾကီး ေဒၚၾကည္ဦး အေၾကာင္းဆီ ေျပာင္းလိုက္ပါရေစလားခင္ဗ်ာ။


ဇာဂနာ့ မိခင္

ပထမဆံုး “စ”ၾကားရတာကေတာ့ ျပည္တြင္းထဲက သူငယ္ခ်င္းက ေဆးရံုမွာ ရွိစဥ္ကထဲက သြားေတြ႔ၿပီး အျပန္မွာ လွမ္းအေၾကာင္းၾကားေတာ့ ဒီေၾကကြဲစရာ အျဖစ္အပ်က္ တစ္ခုဟာ မၾကာခင္မွာပဲ ဆိုက္ကပ္ လာေတာ့မယ္လို႔ သိထားေပမဲ့ ဒီေလာက္ ျမန္ဆန္လိမ့္မယ္လို႔ေတာ့ မေမ်ာ္လင့္ခဲ့ရိုး အမွန္ပါ။

တကယ္ၾကံဳလာရတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေၾကကြဲမႈကို ေဖၚျပဘို႔ရာ ဘာသာစကားထဲမွာ ရွာလို႕မရေတာ႕ပါဘူး။

မၾကာခင္မွာပဲ မိုးမခမွာ ဓါတ္ပံုေတြ ပါလာပါတယ္။ ကိုယ္ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ ကိုသူရနဲ႔ အႏုပညာ လုပ္ေဖၚ ကိုင္ဖက္ေတြအစား ကိုေက်ာ္သူကိုသာ အန္တီစုက ပို႔သ လိုက္တဲ့ ပန္းျခင္းၾကီး ကိုင္ျပီး ေတာင့္ေတာင့္ၾကီး ရပ္ေနတဲ့ ဓါတ္ပံုေတြ႔လိုက္ေတာ့ ထိုင္ ဦးခ်ခ်င္စိတ္ကို ေပါက္သြားပါတယ္။

Kyaw Thu's picture

(ကိုေက်ာ္သူအား ကိုဇာဂနာ့ မိခင္ စ်ာပနတြင္ ေတြ႔ရစဥ္)

ကိုသူရ ရုပ္ရွင္ေတြ ဗီဒီယိုေတြ တစ္ကားျပီး တစ္ကား ရိုက္ေနရစဥ္က ဇာဂနာကို ခ်စ္ၾကပါတဲ့ ျပည္သူ႕အခ်စ္ေတာ္ ရုပ္ရွင္ အႏုပညာသည္ေတြကို “ကိုကင္း” တစ္ေယာက္ပဲေတြ႔ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတဲ့ အျပင္၊ အားလံုးအေပၚမွာ ဖိစီးေနတဲ့ အေၾကာက္တရားရဲ႕ ပမာဏကိုလဲ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။

ကိုသူရဟာ ရုပ္ရွင္သမားေတြထဲက တစ္ဦးဦး မတရား လုပ္ခံေနရတယ္ဆိုရင္ သူနဲ႔ ဆိုင္ဆို္င္၊ မဆိုင္ဆိုင္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လိုက္ျပီး၊ အစည္းအရံုးမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေထာင္အထိျဖစ္ျဖစ္ လိုက္ကူညီ ေဆာင္ရြက္ ေပးတတ္တဲ့ လူပါ။ သူမ်ားကိစၥ လိုက္ေျဖရွင္းေပးရင္းကေန သူ႔ကိုပါ အျမင္ကပ္တဲ့ ပုဒ္မနဲ႔ ႏွစ္ခ်ီပိတ္ခံရလိုက္တာမ်ိဳးေတာင္ ရိွပါတယ္။

ကိုသူရတစ္ေယာက္က မိခင္ကြယ္လြန္သြားတာကို အခုအခ်ိန္အထိ သိခြင့္ေရာ ရေသးရဲ႕လားလို႔ သံသယ ျဖစ္လာပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ေျမာင္းျမေတာရက တိုက္ထဲမွာ ေအာင္းေနခဲ႕ရစဥ္က ဖခင္ ေသဆံုးတဲ့ သတင္းကို အေဖ့ အေလာင္းျပာျဖစ္ျပီး တစ္လေက်ာ္ၾကာမွ သိခြင့္ရခဲ့တဲ့အေတြ႔ အၾကံဳက ရိွေနခဲ့လို႔ပါ။

ဘဘ (ဆရာၾကီးနန္းညြန္႕ေဆြ)နဲ႔ ၾကီးၾကီး (ေဒၚၾကည္ဦး)တို႔ အိမ္ကို မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ကိုသူရနဲ႔ အတူလိုက္လိုက္သြား တာမ်ားပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလေတာ့ လမ္းၾကံဳ ၀င္လည္တာမ်ိဳးလည္း ရွိပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲ ေရာက္သြားသည္ျဖစ္ေစ၊ ေရာက္တိုင္းမွာ အိမ္ေရွ႕ အ၀င္၀ လမ္းမနားဖက္မွာ “ဘဘ” ကို ကုလားထိုင္ တစ္လံုးေပၚမွာ ေပါင္ေပၚကို သစ္သား ဘုတ္ျပားေလးတင္ျပီး၊ စာေရးေနတတ္ျပီး “ၾကီးၾကီး” ကေတာ့ အိမ္ေရွ႕ အလယ္ခန္း သစ္သားၾကမ္းျပင္ ေလးေပၚမွာ က်ဳံ႕က်ဳံ႕ေလးထိုင္ျပီး စားပြဲခံုပုေလးေပၚတင္ျပီး စာေရးေနတာကိုပဲ ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။

အျမဲလိုလိုမွာ “ၾကီးၾကီး”က ေထာင္က်ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြအတြက္ စားေသာက္ဖြယ္ရာ ေဆး၀ါး၊ စာအုပ္တို႔ ကူညီေထာက္ပံ့ဖို႔ ျပင္ဆင္ လုပ္ကိုင္ေနတတ္သဗ်။ အထူးသျဖင့္ သူတို႔ ဇနီးေမာင္ႏွံ နွစ္ေယာက္စလံုးဟာ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ တေလ်ာက္မွာ ပါ၀င္ခဲ့ၾကဘူးသူေတြပီပီ ေရွးေဟာင္း ေႏွာင္းျဖစ္ေတြကို ခုႏွစ္၊ ေန႔စြဲနဲ႔တကြ မွတ္မိၾကျပီး အတိုင္အေဖါက္ညီညီ မနားတမ္း ေျပာျပတတ္သဗ်။ သူတို႔ခတ္က ၀ံသာႏု သီခ်င္းေတြနဲ႔ ေခတ္ေဟာင္း သီခ်င္းေတြအေၾကာင္းလဲ တိတိက်က် ေျပာျပတတ္သလို လိုအပ္တဲ့ ေနရာမွာ ကိုယ္တိုင္လဲ သံေနသံထားနဲ႔ ဆိုျပဘို႔ ၀န္မေလးၾကသူေတြမို႔ သူတို႔အိမ္ ေရာက္မိရင္ အနည္းဆံုး သုံး၊ ေလး၊ နာရီေလာက္ကေတာ့ အသာေလး ကုန္သြားတတ္ပါတယ္။

“ဘဘ”က စကားေျပာရင္ႏူးညံ့ျပီး တိုးတိုးေလး ေျပာသေလာက္ “ၾကီးၾကီး” ကေတာ့ ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္နဲ႔ ဘြင္းဘြင္း ေျပတတ္ပါတယ္။ သူ႔မ်က္ေစ့ထဲ အျမင္မေတာ္ရင္ေတာ့ ဘယ္သူ႔ကိုမဆိုအားမနာတမ္း ေျပာခ်တတ္သဗ်။

ကိုသူရရဲ႕ မထင္၊ မထင္သလို တခၤနုပၼတၱိ ဥာဏ္ရြင္နဲ႔ သေရာ္တတ္တဲ့ ဗီဇက အေမဘက္က လာျပီး အင္မတန္ လွပျပီး ကဗ်ာဆန္လွတဲ့ အျငိမ္႕သီခ်င္းေတြကို ေရးစပ္ဖြဲ႔ႏိုင္တဲ့ ဗီဇက ဖခင္ဘက္က ရတယ္လို႔ ေျပလို႔ ရပါတယ္။

“ဘဘ” ဟာ ေဗဒင္ပညာကို ပညာရပ္တစ္ခု အေနနဲ႔ ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ တတ္ကြ်မ္း နားလည္ျပီး ေဟာစားတဲ့ အလုပ္မ်ိဴးေတာ့ တသက္လံုး မလုပ္ခဲ႕ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ သိခ်င္ရင္ေတာ့ ဘယ္သူ႔ကိုမဆို တြက္ခ်က္ေပးတတ္ပါတယ္။ သူတစ္ပါးကို ေနာက္ရ ေျပာင္ရမယ္ဆိုရင္ “နတ္ေနကိုင္း” မထားတတ္တဲ့ ကိုသူရက ကိုေဗဒင္ က၀ိဆရာဆိုတဲ့ အျငိမ့္သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ေရးျပီး ဖခင္ကို က်ီစယ္ျဖစ္ေအာင္ က်ီစယ္ခဲ႕ပါေသးတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ လန္ဒန္ျမိဳ႕ေရာက္ေနၾကတဲ့ ဇာဂနာကို ခ်စ္ၾကတဲ့ ျမန္မာ လူငယ္ေတြနဲ႕ အတူ လန္ဒန္၀ိဟာရမွာ သံဃာ (၁၁) ပါးကို ပင့္ျပီး ရက္လည္ဆြမ္းကို၊ ကိုသူရကိုယ္စား ကပ္ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ အခမ္းအနားမွာ တစ္ဦးစီ ဆရာမၾကီး ေဒၚၾကည္ဦးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အမွတ္တရ စကားေျပၾကတဲ့အခါ ကြ်န္ေတာ္လဲ ေျပာျဖစ္သဗ်။

ပတမေတာ့ ဘေလာ့တစ္ခုမွာ သမင္မၾကီး ေဒၚၾကည္ဦးလို႔ မွားေရးထားတဲ့ အေၾကာင္းေျပာေတာ့ ပရိတ္သတ္ “ရီ” ၾကသဗ်။ ေနာက္ ျမန္မာသစ္မဂၢဇင္းထဲက ကိုယ္တိုင္ေရးခဲ့တဲ့ သူ႕ ဘ၀အေၾကာင္္းမွာ ဆရာမၾကီး ငယ္ငယ္က (၁၃)ႏွစ္ေလာက္မွာ “၀ါဆုိဖူးစာ” ဆိုတဲ့ နာမည္နဲ႔ ၀တၱဳတုိတပုဒ္ ေရးျပီး ရန္ကုန္က မဂၢဇင္းကိုပို႔တဲ့ အေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာျပခဲ႕သဗ်။

အဲဒီအခ်ိန္က ကေလးအေတြးနဲ႔ေရးတဲ့ ဝတၳဳတိုမွာ အမ်ိဳးသမီးငယ္ေလးေတြ ေတာထဲကို ၀ါဆိုပန္းခူး သြားရင္း ေျမြၾကီးတစ္ေကာင္နဲ႔ တိုးပါသတဲ့။ အဲဒီမွာ ဇာတ္လိုက္က ေရာက္လာျပီး ခဲနဲ႔ပစ္လိုက္တာ “ဘုတ္၊ အင့္” လို႔ ေျမြၾကီးက ေအာ္ျပီး ေသသြားျပီး မင္းသမီးေလးနဲ႔ ညားေရာလို႔ ဇာတ္ေပါင္း မိုက္တာေျပာေတာ့လဲ “ရီ” ၾကသဗ်။

ေနာက္ ဆရာမၾကီးက (၁၄)ႏွစ္နဲ႔ ဒို႕ဗမာ အစည္းအရံုးမွာ အဖြဲ၀င္ျပီး တရားေဟာတဲ့အခါ တကယ္လို႔ ေတာင္ၾကီးျပိဳ က်လာခဲ့ရင္ ၀ါးလံုး တစ္လံုးနဲ႔ ေထာက္လို႔မရတဲ့အေၾကာင္း ေျပာျပီး၊ ညီညြတ္ေရးတရား ေဟာရမဲ့အစား …. ေျပာရမဲ့ စကားေမ့ျပီး “ေတာင္ၾကီး ျပိဳက်ရင္” “ဆက္ဆက္ျပီး ျပိဳက်ေရာ” လို႔ အူေၾကာင္ေၾကာင္နဲ႔ အဆံုးသတ္ခဲ့ေၾကာင္း အဲဒီကစျပီး “ေတာင္ၾကီး ျပိဳက်ရင္” လို႔ နာမည္ေျပာင္ ရလာခဲ့ေၾကာင္း ေျပာေတာ့လဲ “တ၀ါး၀ါး” ပြဲက်ၾကသဗ်။

ျပီးမွ ဆရာမၾကီးရဲ႕ သတိၱ၊ ဥာဏ္ပညာ၊ စာေပေက်းဇူး၊ နိုင္ငံေရးယံုၾကည္မႈ၊ ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္မွဳ၊ အစရိွတဲ့ ဂုဏ္ေတြကို သတိရမိသမွ် ေျပာခဲ့သဗ်။

ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာရွိတာက အားလံုးေၾကကြဲ ၀မ္းနည္း ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ မင္းမို႔ ရီစရာ၊ ေနာက္စရာ၊ ေျပာရက္သလားလို႔ အျပစ္တင္လဲ ခံရမွာပါ။ ဒါေပမဲ႔ ကၽြန္ေတာ္စိတ္မွာ ဒီအခ်ိန္မွာသာ ကိုသူရရွိေနရင္လို႔ ေတြးလိုက္ခ်ိန္မွာ၊ ဒီလို ရီစရာေတြ ေျပာဘို႔ စိတ္ကူး ရလာတာပါ။ … ဟုတ္တယ္ေလ ကိုသူရဟာ ဘယ္လို အေျခအေနေတြနဲ႔ဘဲ ေရာက္ေရာက္ ဒီ “ဟာသ” လုပ္တတ္တဲ့ ဉာည္ကို ေဖ်ာက္တာမွ မဟုတ္တာ။ အနည္းဆံုးေတာ့ ေရာက္လာတဲ့ သူေတြကို နည္းနည္းပါးပါး ေလးေတာ့ ျပံဳးေစ၊ ရယ္ေစရေအာင္ လုပ္မွာ ေသခ်ာတယ္လို႔ေတြး မိသဗ်။

ေနာက္တစ္ခု ကေတာ့ “ဒါ ႏိုင္ငံေက်ာ္လူရြင္ေတာ္ တစ္ေယာက္ရဲ႕အေမ နာေရး ရက္လည္ကိုး” ခင္ဗ်။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ရိုးရာမပ်က္ရေအာင္ အျမဲေလာကၾကီးရဲ႕ ကေမာက္ကမေတြကို ျပက္လံုးေတြနဲ႔ လက္ညွိဳးထိုး၊ ထိုးျပေနတဲ့ လူရႊင္ေတာ္ၾကီးကိုယ္စား တတ္သသမွ် မွတ္မိသမွ် နာက်င္ေၾကကြဲ စြာနဲ႔ပဲ ရီစရာေလး နည္းနည္းေျပာရင္း သတိရ ေနမိပါေၾကာင္း ေျပာျပီး ပထမပိုင္း ကို ခဏနားပါရေစ။

ပန္းခီ်ထိန္လင္း

No comments:

Post a Comment